Groot stuk uit de hoef + foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:22

judithM schreef:
Groeiringen komen idd vaak voor bij paarden die bevangen geweest zijn, maar dat hoeft niet!
Paarden kunnen ook groeiringen krijgen door bijv andere ziektes, veranderingen van voer en en minder goed in "het vel" zitten etc!

idd
te weinig voeding, ziekte, overvoeding, verandering van voeding , dat kunnen allemaal oorzaken daarvan zijn !

de andere voet ziet er stukken beter uit !!
maar toch, deze voeten moeten wel gecorrigeerd worden,anders heeft ie over een tijdje ontzettende platvoeten !

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:43

ik zou even kijken of de hoef aan de onderkant, aan de zijkant van de breuk, geen scherpe randen of puntjes heeft... als dat wel zo is zou die met een vijl een beetje rond kunnen maken zodat het niet verder scheurt. Verder denk ik dat als de breuk groot genoeg is, de smid er even een ijzer opzet zodat die weer op de juiste manier bij kan groeien..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:47

tinkers hebben zowiezo heel erge flap voetjes toch...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:43

hoeft niet persee draaakje..
mijn tinker heb enrom mooi gevormde hoeven en ik ben dr trots op .

nadeel is dat de meeste tinker die geimporteerd zijn van nature anders gevormde hoeven hebben dan de paarden die van jongs af aan bekapt zijn.
een uitgegroeid paard van stand laten corrigeren is geen goed idee omdat de gewrchten al ingegroeid zijn, zou je dan corrigeren dan vraag je om beenproblemen en kreupelheden.
de beste die je kan adviseren is je hoefsmid hierover, tot die tijd zou ik iig niet over de harde weg rijden en uit de buurt blijven van betonnen uitsteeksels Haha!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:04

Die hoed ziet er heel goed uit, ondanks dat uitgebroken stuk. Zou me er niet teveel zorgen over maken, ziet er niet scheurderig uit. Zou harde zeer ongelijke grond even vermijden, verder niets bijzonders doen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 00:06

Hier nog wat andere foto's:

Onderkant van de hoef:
Afbeelding
Onderkant achterhoef voor het verschil:
Afbeelding
Voorkant:
Afbeelding

Wat ik van mijn hoefsmid heb begrepen, is dat het inderdaad redelijk typisch is voor tinkers om te neigen naar platvoeten. Hij wijtte dat trouwens ook meer aan de omstandigheden waarin ze vaak opgroeien dan aan de stand op zich.
Jordy is inderdaad geïmporteerd.

Jordy wordt overigens altijd vrij snel weer bekapt, omdat hij voor vrij week staat (weekgekoot, geen naar achteren gebroken voetas, die is kaarsrecht, wat de stand veranderen ook erg moeilijk maakt). Doordat hij week staat, worden zijn verzenen snel erg laag. Ook groeien zijn hoeven gigantisch hard.
De smid heeft zijn hoeven nu de ijzers er net onderuit zijn wel wat langer gehouden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:31

Die achterhoef ziet er mooi uit, brede straal!
De voorhoeven vind ik aan de achterkant te lang, daardoor krijg je ook van die flares (flappen) aan de zijkand.
De verzenen HOREN ook korter dan ze nu zijn, de hoefwand mag over de gehele hoef niet uitsteken voorbij de zool.
De straal van de voorvoet is ook een stuk smaller dan van de achtervoet (wat veroorzaakt wordt door die te lange verzenen) Wel mooie stevige straal trouwens!
Enne, hard groeiende hoeven zijn een goed teken!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 01:38

Die flappen is alleen het bovenste laagje van de hoefwand wat naar buiten staat, waar de nagels hebben gezeten. De hele voorhoef heeft dus niet zo'n trompetvorm, hel bovenste laagje krult om.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:40

Hmmm, wat ik eigenlijk bedoel is dat de hoefwand aan de zijkanten veel verder van de zool afstaat dan je aan de voorkant ziet (waar hij wel netjes aansluit)
Die bovenste laagjes die omkrullen zou je gemakkelijk zelf kunnen wegvijlen, dat voorkomt ook dat er straks weer een stukje afbreekt.
Juist op het afgebroken stuk ziet het er wel mooi aangesloten uit.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:42

misschien vind je deze pagina wel interessant om te lezen nu: www.paardnatuurlijk.nl en dan onder het kopje natuurlijk bekappen. (staat ook een mooi voorbeeld tussen van een paard met flapjes, maar dan wat erger dan bij de jouwe Lachen )

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:33

groeiringen,wat zijn dat dan?
hoe zie je ze?of is dat gevaarlijk ofzo?

heb er zelf namelijk nog nooit van gehoord.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 12:46

Dat zijn die 'ribbels' die over zijn hoef lopen, vooral op de 1e foto zijn ze goed te zien.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:53

groeiringen of ribbels ontstaan door verandering in voer etc.
een hoefbevangen paard heeft een andere stand van de hoeven en ontwikkeld een groeiring.
de ringen zelf zijn niet schadelijk en is niet gevaarlijk maar het geeft alleen weer wanneer een (grote) hoeveelheid eiwit vrij is gekomen.
lichte ribbels zie je vaak alleen en zwaardere of grotere kun je ook heel goed voelen.
een paard wat altijd in de wei loopt en alleen het gras eet het hele jaar door heeft een groot verschil in de eiwitopname en zal dus eerder een groeiring ontwikkelen dan een paard wat op stal staat en altijd hetzelfde kwaliteit en kwantiteit voer krijgt.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:53

Vorig jaar is bij mijn pony ook een keer zo'n hoek uit de voet gebroken. Niet veel aan gedaan. Het was toen superdroog, dus smeerde ik ze wel in met een spulletje van de Paardendrogist ("hoefvocht" geloof ik), maar dat deed ik met alle voeten, niet zozeer vanwege die brok eruit. Beetje netjes proberen te vijlen, zodat er niet van die rafels aanhangen en de hoeken naar de grond niet te scherp zijn (anders breekt het daar weer verder af. Als een stukje hoef toch nog op de nominatie staat om af te breken: afvijlen. Dan beperk je de schade. Met breken komt er veel meer hoef mee en gaat het er lelijker uit zien).

Het bijgroeien gaat nog best snel en het blijft er langer lelijk uitzien, dan dat je er voorzichtig mee moet doen. Als je goed kijkt naar de galopfoto in mijn profiel, dan zie je dat er uit een voorhoef een stukje ontbreekt. Dat was net zoiets als op de foto's die jij hier geplaatst hebt en ik heb niet zo heel lang na het ontstaan ervan dus gewoon een endurance-rit gereden. Zonder ook maar het minste commentaar bij de voor- of nakeuring, dus het hoeft echt geen probleem te zijn, zo lang je paard maar niet kreupelt natuurlijk!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:30

Nou ik geloof niet dat je je veel zorgen moet maken over deze scheuren. Even de hoefsmid erbij en klaar is de tinker.

Mijn paard heeft helaas veel slechtere voeten....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:38

Ik vind de hoeven er goed uitzien.

Dat ze nu wat ravelig eruit zien komt gewoon doordat die gaten er nog inzitten.

Bij een volgende kapbeurt zullen deze wegzijn en zal de voet er mooi rond en stevig uitzien.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:50

hai hai wat een gemiep over de hoeven, terwijl jou vraag wat anders was, idd de hoefsmid er even bijhalen hij zal waarschijnlijk weer even op een ijzer moeten, is het gat aan de binnenkant ook diep, zo ja moet je oppassen voor een hoefzweer, rijden kan maar in de bak niet op het harde. Je paard staat wat onder uit met zijn hoeven dit kan verschillende redenen hebben en die kringen op zijn hoeven kunnen ook betekenen dat hij niet zo lekker in zijn vel heb gezeten, grieperig, snotterig, enz.... zou me daar niet te druk over maken, je paard hoeft niet altijd meteen hoefbevangen te zijn en tot slot wil ik ook nog ff zeggen dat ik nu voor het eerts een keer een tinker leuk en zelfs mooi vind, hou hem zo slank hij ziet er super uit. En vetten kan wel hoor, maar jij zegt zelf dat ie geen droge hoeven heeft dus dan is het onnodig.... SUCCES OK dan!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:27

Het is nou niet echt een dramatische hap uit de hoef. Ik heb erger gezien. Dit is een mooi rond hapje eruit, heeft waarschijnlijk niet gebloed en hij zal er naar alle waarschijnlijkheid niet kreupel op lopen.
De smid zal het hoogstwaarschijnlijk bijvijlen en dan kun je er weer tegen.

Wat ik ook even wil zeggen: droge hoeven of brokkelhoeven krijg je NIET vochtiger/soepeler door in te vetten.
Mijn smid zegt altijd: laat ze maar een tijdje (uurtje op een dag) in een modderbadje staan, dan worden de hoeven ook weer soepeler en minder droog.

Hoefvocht van NAF (de Paardendrogist) kun je wel gebruiken, dat is op waterbasis, dus sluit de hoef niet af.

somexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:34

ooow jeetje zeg, ik denk dat ie nu nooit meer kan lopen hoor...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 20:46

somexx schreef:
ooow jeetje zeg, ik denk dat ie nu nooit meer kan lopen hoor...

Als je niks beters te zeggen hebt houd dan gewoon je mond alsjeblieft Gaaaap

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:18

Ik heb het ook weleens gezien. Het is niet zo erg hoor. Kun je het een beetje bij vijlen? Het ziet er niet zo verschrikkelijk uit vind ik. Ik hoop dat je het volhoudt, vijlen is zwaar werk Knipoog succes. Of is de smid al geweest?

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:32

even de smid laten komen. je kunt zelf de rafelige kanten rond vijlen en voor de rest zou ik er niets aan doen. paardje zeker niet op ijzers zetten.

veel tinkers neigen naar plattere voeten, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn.

je zult merken als je het paard blootvoets laten lopen, dat er in het begin nog meer stukken afbrokkelen tot dat de hoef weer in goede conditie is.
zorg altijd dat je een goede vijl hebt.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:33

laat hem ook anders bekappen, en zeker geen stralen weg laten snijden, die dingen zitten er niet voor niets

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:57

Ik denk dat het stuk dat af is gebroken van de draagwand komt, kan niet zoveel kwaad dus.. Ik denk alleen wel dat je misschien even een andere smid moet laten kijken want ik persoonlijk vind vooral de onderkant van de hoeven voor een paard dat 2 weken geleden bekapt is er niet zo netjes uit zien..
Als de draagwand net zo kort wordt gemaakt als de zool dan zal deze ook niet zo snel meer omklappen en afbreken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:04

Ik vind het ook niet zo schokkend. Zodra de oude nagelgaten zijn uitgegroeid zul je sowieso minder kans op scheuren hebben.
Had je een speciale reden om de ijzers er onderuit te halen?