ADHD bij paarden???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:12

vera schreef:
ADHD heeft toch hoofdzakelijk te maken met een kleurstof allergie waar kinderen sterk op reageren???

**********

nee absoluut NIET!! Het is een hersendefect waarbij een bepaalde onderlinge communicatie tussen de beide hersenhelften ontbreekt. Ik denk dat je je het beste kunt voorstellen als volgt:
Bij een bibliotheek (hersenen) worden boeken (informatie) gerangschikt op schrijver of onderwerp, netjes zodat alles een plaatsje krijgt en weer terug te vinden is.
In bibliotheek van ADHD-ers komen diezelfde boeken binnen echter alles wordt op 1 grote bult gekwakt en daardoor zeer chaotisch.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:40

enne .. Alle Dagen Heel Druk gaat niet altijd op daar er ook mensen zijn die niet hyperactief zijn en toch adhd hebben

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:11

Nevada schreef:
Bestaat dat? ADHD bij paarden?? Wie weet dit?
Heb zelf namelijk een echt overactieve ruin, die super-intelligent is (weet zelfs schuifdeuren, waarbij je zowel een klip naar achteren moet doen als de deur moet openschuiven, open te krijgen!), die altijd van alles "uitvreet" (voor hem is ALLES een spelletje) en die zich slecht kan concentreren (zowel tijdens de training, als met grondwerk), ook op stal is ie altijd met 1000-en-1 dingen tegelijk bezig!
Hij is wel ontzettend lief en doet ook wel z'n best tijdens bijv. de training, maar hij is daarbij ook weer ontzettend snel afgeleid!
Hij is nog wel jong, namelijk bijna 5 jaar, en ik dacht eerst dat het misschien zijn leeftijd is. Maar hij is echt ALTIJD hyper-actief (onder het zadel is ie wel heel rustig, maar ook gauw afgeleid), snel afgeleid en speels...
Er zijn al meerder mensen geweest die zeiden "hij kon weleens ADHD hebben"...
Dus, wie weet meer???


Help!!!!!! Dan heb ik een stal vol ADHD Arabiertjes..............ik ga maar vlug een krat vol pilletjes halen .......

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:26

Nevada schreef:
Bestaat dat? ADHD bij paarden?? Wie weet dit?
Heb zelf namelijk een echt overactieve ruin, die super-intelligent is (weet zelfs schuifdeuren, waarbij je zowel een klip naar achteren moet doen als de deur moet openschuiven, open te krijgen!), die altijd van alles "uitvreet" (voor hem is ALLES een spelletje) en die zich slecht kan concentreren (zowel tijdens de training, als met grondwerk), ook op stal is ie altijd met 1000-en-1 dingen tegelijk bezig!
Hij is wel ontzettend lief en doet ook wel z'n best tijdens bijv. de training, maar hij is daarbij ook weer ontzettend snel afgeleid!
Hij is nog wel jong, namelijk bijna 5 jaar, en ik dacht eerst dat het misschien zijn leeftijd is. Maar hij is echt ALTIJD hyper-actief (onder het zadel is ie wel heel rustig, maar ook gauw afgeleid), snel afgeleid en speels...
Er zijn al meerder mensen geweest die zeiden "hij kon weleens ADHD hebben"...
Dus, wie weet meer???

Er al eens aan gedacht of het aan het voer (hoeveelheid of soort)Heb zelf ook al eens meegemaakt dat een paard hyper werd van wortelen!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:48

Toen ik mijn paard 2,5 jaar geleden kocht (merrie) was ze precies zo! Ik zei ook altijd voor de grap dat ze ADHD had. Ze was toen ook nog niet ingereden en niet opgevoed. Wel was ze al 5 jaar, en dat is op zich een leeftijd waarop ze "puberen". Maar naarmate ik haar zwaarder kon gaan trainen, is het toch minder geworden. Want nu kan ik haar veel meer energie laten gebruiken in het werk. Ze is nu gewoon rustig en geconcentreerd. Maar gelukkig heeft ze haar slimmigheid wel behouden (ze kan deuren openmaken, tijdens het poetsen moet ze altijd een borstel vasthouden, ze doet bijvoorbeeld eerst haar hooi in de voerbak en gaat het dan pas opeten) en ik moet daar altijd erg om lachen. En ze heeft haar looplust ook gehouden.
Wat jij zegt over dat voer: toen ik haar nog niet zo zwaar kon trainen, omdat ze nix kon, toen kreeg ze maar 1 of 2 kilo krachtvoer per dag (het is gewoon een kwpn'er van 1.65) en heel veel ruwvoer. En naarmate de training zwaarder werd, kreeg ze steeds meer krachtvoer en wat minder ruwvoer.
Omdat jouw verhaal voor mij heel herkenbaar is, hoop ik dat je er wat aan hebt. Ik denk dat het overgaat naarmate je hem zwaarder in het werk kan zetten. Veel succes!

Galja

Berichten: 1011
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 01:19

Ik weet niet of het bestaat maar als dat zo is heeft die van mij het zeker! Haha! Met rijden is hij echt hyperdehyper actief en wil alles snel en ongecontroleerd doen alles snel snel snel!!
Met stilstaan straf je hem het meest en hij dribbelt non-stop!!!
Na een Endurance rit van 35 km is loopt hij van: Nog een rondje?????
Pffff zelfs ik wordt af en toe moe van hem, als hij het zelf nou een werd *LOL*