Nieuwe behandeling tegen Botkreupelheid (o.a. HKO)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:15

Aangezien ik een spat paard heb staan en dit las, heb ik met Utrecht gebeld. Daar zijn ze nou niet bepaald enthousiast over dit nieuwe middel. Er zijn weinig tot geen wetenschappelijke resultaten en verder is de behandeling vreselijk duur. Met andere woorden het werd bij utrecht afgeraden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 12:56

Aqua8horse"]
Hoe het kan dat 2 jarige zomaar HKO hebben, zou ik zo niet kunnen zeggen.
[/quote]

Dit heb ik waarschijnlijk niet helemaal duidelijk gesteld; het handelt zich om een paard van 6 dat voordat hij 2/3 jaar op de wei ging geröntgend is, deze foto's zagen er super uit. 2/3 jaar later, paard kreupel en er wordt HKO geconstateerd. Vreemd! In mijn optiek want het kan dus niet vanuit de training komen.


[quote="runningkawa"]
Welke dan, erfelijkheid?
[/quote]

De medici met wie ik gesproken heb denken aan de volgende oorzaken:

-Erfelijkheid
-Voeding &
-Training

[quote="Mist schreef:
Ik kwam vanmorgen de advertentie tegen: er stond zoiets van bla bla medicijn tegen botkreupelheden en dan veel later in kleine lettertjes: doelgroep paarden jonger dan 3 jaar Verward He ! chantal! jij zegt juist ouder dan 3 ?


Dan lees je toch zeker verkeerd want in het artikel dat in De Hoefslag is gepubliceerd, staat; ouder dan 3 jaar. Dus jij leest verkeerd. Tong uitsteken


Verder heb ik met een kliniek in België contact gehad. Hier zijn ze er zeker enthousiast over en gebruiken het blijkbaar al een aantal jaar.
Ze boeken met Tildren goede resultaten mits het bewezen is door middel van RX en/of echo of botscan dat er een botprobleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:57

Citaat:
runningkawa schreef:
Welke dan, erfelijkheid?


De medici met wie ik gesproken heb denken aan de volgende oorzaken:

-Erfelijkheid
-Voeding &
-Training

Training bij een niet zadelmak paard van 3?
Wat recht uit het land komt, dus geen stalpaard?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 13:04

Lijkt mij dat we het hier over de algemene groep HKO paarden hebben. Ik heb het nu dus niet alleen over de 3-jarige/ 6-jarige/ 14-jarige.
Bovengenoemde, zouden de oorzaken kunnen zijn welke het voor die 3-jarige zijn dat kan ik niet weten.
Maar zoals jij zegt, training wordt dan wel een beetje moeilijk he. Idem als het paard dat ik als voorbeeld aangeef.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

Chantal ik wil je alleen maar volgend advies geven: bekijk goed de positieve kanten en negetieve kanten van Tildren. Echt overweeg het goed en probeer je zoveel mogelijk te laten informeren hierover. Ik kon nergens informeren omdat ik een van de eersten was hier in nederland om het toe te laten dienen bij paard. Kliniek had er van gehoord in Frankrijk dat het daar ook veel werd toegediend met goeie resulaten, maar daar moest ik maar op vertrouwen, heb dat ook gedaan, maar helaas was het geen optie voor mijn paard. Momenteel word er mee geadverteerd inderdaad. Maar laat je goed hierover informeren. Het kan misschien goeie kanten hebben, helaas bij mij niet, maar ik wens je er succes mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:30

Mijn tekst die net ff werd gequote sloeg op de vraag hoe het bij 3 jarige in het land ook al zo kon zijn.
Vandaar dat ik ook nu weer reageerde met 3 jarige.

Bij oudere paarden speelt training zeker ook een grote rol

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 15:11

Bets,
De kliniek waar ik naar toe ga als er iets "ernstigs" met mijn paarden is, is zeer kundig en zit in België en gebruiken het blijkbaar al een aantal jaren. Ik zeg niet dat ik het ga gebruiken, maar ik ben er zeker in geïnteresseerd.

Kawa, dat stukje dat ik gequote heb kwam eigenlijk door het stukje erfelijkheid wat er in stond. Je hebt gelijk om het duidelijker te maken had ik misschien het gedeelte van de 3-jarige kunnen weg laten.
Maar het ging hier over het product Tildren in samenhang met botkreupelheid Lachen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:17

Ik respecteer je, je moet ook zelf weten wat je wilt doen, ik zeg alleen maar, probeer zoveel mogelijk informatie over Tildren in te winnen. Hou me op de hoogte!!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:57


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 18:11

Bets, ik waardeer het ook dat je deze informatie geeft .
Voor zover ik weet is dit product in NL nog niet veel gebruikt. Wat ik uit de informatie die ik heb te weten ben gekomen is dat het "aftakelings" proces geremd word.

Thanks Tim!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:21

chantal ik ben heel benieuwd
ik wil destiny misschien toch ook nog laten behandelen, alles wat kan helpen wil ik in principe proberen, mits er goede resultaten behaald zijn, want ik heb helaas geen geld op mn rug groeien zodat ik alles zomaar kan proberen

ook als je er meer info over hebt gevonden hoor ik het graag

mijn DA was er iig positief over, maar t is in NL idd nog nieuw

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 11:36

Zal ik doen Renske, dit is wat ik voorlopig weet.
En als jij iets te weten komt zou je het dan ook willen plaatsen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:47

doe ik!

ik zal eens wat rondvragen, mn eigen DA bellen en een andere, eens kijken wat nou hun precieze ervaringen er mee zijn!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 14:49

Goed idee!
Ik kan ook nog eens met de faculteit in Gent contact opnemen misschien weten zij ook wat meer.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:07

Ik heb zojuist uitgebreid met 2 DA's gesproken over Tildren! De aanleiding was niet zo leuk...ik werd op mijn werk gebeld dat mijn paard in de wei lag!!! Ik ben natuurlijk als een idioot (zelfs Schumacher had me vandaag niet bijgehouden!) naar huis geraced, nadat ik de DA gebeld had, die zou er VOOR mij zijn, toch niet dus! Had visioenen van gebroken benen etc.....was het een ordinaire hoefzweer (wat ik gelijk doorhad toen ik haar eenmaal zag....maar ze is zo kleinzerig als ze groot is ) We hebben zelfs ongeveer de locatie kunnen opsporen, maar het zit natuurlijk weer gruwelijk hoog!.

iig, na/tijdens de behandeling aan Bosker van DAP Visdonk gevraagd over Tildren. Hij zegt 100% suces gehad te hebben met Kissing spine en spat. Hij heeft het met wisselend succes gebruikt bij HKO en arthrose. Zijn ervaring is dat als er sprake is van verwijde voedingskanalen (zoals vaak bij HKO-straalbeentjes) en/of verminderde gewrichtsvloeistof, de behandeling vaak succesvol is. Maar in vergevorderde stadia (zoals echte artrhrose haken op de kogel b.v.) waarbij de arthrose dus ook een mechanisch bewegingsprobleem is, is de behandeling dubieus. Het middel werkt heel goed als er een actuele ontsteking is (zoals spat veroorzaakt door een trap of een val)
Hij zou de rontgenfoto's van mijn paard nogmaals bekijken of behandeling zinvol is. Ik heb hem gevraagd hoeveel de behandeling ongeveer kost via infuus: tussen de 250-300 euro (maar 2 behandelingen schijnt betere resultaten te geven). sommige paarden krijgen volgens hem tijdens de behandeling bijverschijnselen zoals koliek (wat onverklaarbaar is) of ze willen graag gaan liggen en kreunen veel Verward .

Vervolgens belde 1 uur geleden mijn vorige DA (voordat ik naar Belgie verhuisde) die een vriend van mij is. Heel toevallig had ik deze discussie naar hem gemailed afgelopen weekend-daar reageerde hij dus op. Hij onderschreef wat Bosker zei, incl het kostenplaatje.

Er zal me ongetwijfeld nog meer te binnen schieten over dit gesprek, maar ik was/ben behoorlijk gestressed! ivm een paard van mij dat veel pijn had (liep echt op 3 benen) Dus als me nog meer te binnen schiet over deze gesprekken, dat meld ik me later nog!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:41

Ja die bijwerkingen kloppen inderdaad. Mijn paard moest ook op kliniek ingespoten worden, zodat ze hem in de gaten konden houden, voor koorts, zweten en koliekaanvallen. Mijn paard heeft er geen last van gehad schijnbaar, maar die bijwerkingen zijn wel mogelijk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 19:43

Hoi Mist, bedankt dat je het hier geplaatst hebt!
Dat van die bijwerkingen heb ik ook begrepen.
Maar over het algemeen is de behandeling positief. Dat is eigenlijk wel fijn om te horen!
Hmm, een hoefzweer, wij hebben er ook 1 die er ietwat gevoelig voor is. Het is toch een ontsteking en ze kunnen er erg veel last van hebben. Iig die van ons toch; van het een op het andere moment stokkreupel.
Veel succes ermee en laat je weten of je de behandeling gaat doen?

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:20

chantal1 schreef:
Hoi Mist, bedankt dat je het hier geplaatst hebt!
Dat van die bijwerkingen heb ik ook begrepen.
Maar over het algemeen is de behandeling positief. Dat is eigenlijk wel fijn om te horen!
Hmm, een hoefzweer, wij hebben er ook 1 die er ietwat gevoelig voor is. Het is toch een ontsteking en ze kunnen er erg veel last van hebben. Iig die van ons toch; van het een op het andere moment stokkreupel.
Veel succes ermee en laat je weten of je de behandeling gaat doen?


Wij zijn hier toch om informatie de delen Schijnheilig Ik ben ook benieuwd naar de "beoordeling" van de foto's van mijn paard, ik heb zelf zoiets van al is er maar 50% kans om het process te stoppen, dan doe ik het, voor die prijs kun je niet sukkelen! Ze loopt nu goed, op 16 jarige leeftijd, dus als ik haar zo kan houden dan vind ik dat prima!

Die hoefzweer wordt morgen verder uitgesneden door de hoefsmid, en idd ik heb ook " enige" ervaring hiermee... voordat ze het break-over beslag kreeg had ze het bijna 2x per jaar! het is nu al zeker 2 jaar geleden. Maar dat die knol dan met dit weer plat gaat liggen in de wei, daar kan ik nog steeds niet over uit. Ok. ze liep echt op 3 benen, maar het is toch redelijk tegennatuurlijk voor een paard om zo dramatisch plat te gaan liggen (al mijn buren- zeg maar 4 gezinnen) hebben erbij gestaan! .ook de schimmel week niet van haar zijde (terwijl haar grootste hobby eten is Clown ) Heb weer voor spanning en sensatie gezorgd. Ze loopt weer een stuk beter, maar ik maak mezelf geen illusies, er zit nog steeds iets, maar dat komt morgen wel goed (als mijn hoefsmid het opensnijdt loopt ze eigenlijk gelijk weer goed- de DA durft niet zover te snijden!- zou hij van mij ook niet mogen trouwens)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:00

bedankt voor de info!

dus je moet wrsch 2 behandelingen ehbben 250-300 euro per behandeling, dus 500/600 euro totaal?

ik kijk het nog ff aan met destiny(ze was nu ineens voor kreupel :/ maar ja ze kan ook uitgegleden zijn in de wei, t is nu nogal modderig) en ga dan mn DA eens bellen en om uitgebreide info vragen, en de kliniek waarmee hij samenwertk bellen en vragen of ze denken dat destiny er baat bij heeft

daar gaat mn geld wat ik voor mn rijbewijs heb gespaard....maar ja liever een gezond paard dan een rijbewijs

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:13

Renske20 schreef:
bedankt voor de info!

dus je moet wrsch 2 behandelingen ehbben 250-300 euro per behandeling, dus 500/600 euro totaal?

ik kijk het nog ff aan met destiny(ze was nu ineens voor kreupel :/ maar ja ze kan ook uitgegleden zijn in de wei, t is nu nogal modderig) en ga dan mn DA eens bellen en om uitgebreide info vragen, en de kliniek waarmee hij samenwertk bellen en vragen of ze denken dat destiny er baat bij heeft

daar gaat mn geld wat ik voor mn rijbewijs heb gespaard....maar ja liever een gezond paard dan een rijbewijs


Nog iets wat me te binnen schoot....volgens de DA is Tildren behoorlijk in prijs aan het zakken, hij gaf aan dat bij de eerste behandelingen ongeveer 1 jaar geleden het spul euro 300,- kostte, en nu nog "maar" euro 200. Dus de kosten zijn eigenlijk 200 + infuus + kalmeringsmiddel en daarbij eventueel extra kalmeringsmiddel ivm de bijverschijnselen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:35

Allereerst heb ik niks te klagen over mijn Navy. Ze loopt op zo'n manier dat je niet zou geloven dat de foto's bij haar horen, mevrouw heeft aan beide voorbenen fase 4 en daarnaast nog botschieffels. Desondanks starten wiij aankomend Endurance-seizoen klasse III (tot 120km), een behoorlijk risico met zo'n geval.

Goed, ze loopt nu dus goed. Ik heb het idee gehad, zo'n 2 maanden geleden dat er wat opstartproblemen waren, ze liep de eerste 2 rondjes niet helemaal rad, of stijf zeg maar, maar daarna was er niks meer aan de hand. Dit kreeg ik ook wel eens te horen in de vetgate op een wedstrijd. Echter weer over, al heb ik het idee dat ze problemen heeft met bochten. Ze loopt niet kreupel in de hoeken, maar gaat wel overhaaster en minder ontspannen lopen. Ik ben er een type dat nogal gauw overbezorgd is, en er alles aan zou doen om ook maar het kleinste risico weg te nemen.. Ze staat nu op simpele eggbars, met niks extra's, maar god wat zou het fijn zijn nooit meer bang te zijn bij keuringen, af en toe weer een sprongetje te kunnen nemen, en zelfs klasse4dromen te kunnen hebben..

Ik ben dus zeer geinterresseerd Lachen Op Internet weinig te vinden over dit middel, of je moet in het Zweeds kunnen lezen :s En, het maakt me niet uit of het 10 euro of 1000 euro is, voor het echte wondermiddel wil ik alles neertellen, maar wil dan wel eerst zeker zijn of het dit ook is..

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:27

Hey,

Mijn paard is ook met tildren infuus behandeld.
In het begin ging het beter en ze heeft ook 2 weken goed gelopen maar zomaar opeens zonder dat zo ook maar iets raars had gedaan ging het weer slechter en nu loopt ze nog niet goed...

Weet iemand of dit middel herhaald kan worden?
En of het dan ook wel aanslaat, de dierenarts zegt namelijk dat mijn paard nergens op reageerd met dr kreupelheid maar ze heeft echt 2 weken helemaal goed gelopen ong 3 weken na het infuus van tilderen..

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:43

kilancatje schreef:
Hey,

Mijn paard is ook met tildren infuus behandeld.
In het begin ging het beter en ze heeft ook 2 weken goed gelopen maar zomaar opeens zonder dat zo ook maar iets raars had gedaan ging het weer slechter en nu loopt ze nog niet goed...

Weet iemand of dit middel herhaald kan worden?
En of het dan ook wel aanslaat, de dierenarts zegt namelijk dat mijn paard nergens op reageerd met dr kreupelheid maar ze heeft echt 2 weken helemaal goed gelopen ong 3 weken na het infuus van tilderen..


zie hierboven mijn verslag...de DA zei tegen mij (2 stuks) dat "ze" nu 2 behandelingen aanraden (de wachttijd heb ik niet nagevraagd)

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:57

Ja ik lees het nu net...
OK dan!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:03

Mijn paard heeft HKO categorie 2 en loopt op hoefijzers met een leren zool voor de demping. De training hou ik afwisselend en ik zorg ervoor dat ze niet teveel op de voorbenen wordt belast. Dus niet los laten raggen in de bak en een lange longeerlijn tijdens het longeren. Verder gebruik ik de Pessoa voor stimulatie van de achterhand. We lopen al twee jaar klachtenvrij, pffff. Nu heb ik inderdaad gehoord dat er een nieuw middel bestaat waarmee ze de groeven die ontstaan zijn in de "Paddenstoelen"van de HKO worden dichtgespoten en er dus een vlakkere oppervlakte ontstaat waar de pees makkelijker overheen kan bewegen zonder irritaties en pijn. Ik bekijk het nog even van een afstand, mar het is een prettige gedachte voor als categorie 4 eraan komt. Ik ken iemand die een zenuwsnede heeft uitgevoerd, maar het risico hiervan is dat de zenuwuiteinde weer kunnen aangroeien. Het resulaat was niet waar ze op gehoopt had!