Uitslag bloedonderzoek... Cushing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:10

bedankt, binnenkort moet de veearts komen om te enten dan vraag ik of hij gelijk bloed aftapt.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 10:06

Heb gisteren een telefoontje gehad van de DA en zij heeft n.a.v het artikel in BIT e.e.a onderzocht..
Het medicijn wat genoemd werd, wordt in Amerika veel gebruikt alleen kost dat 100den euro's in de maand.. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat er ook resultaat geboekt wordt met mindere hoeveelheid! In BIT stond dat het ongeveer 20 euro per maand kost..

Dit blijkt helaas voor een pony te zijn. Voor Cindy zal het rond de 50 euro per maand kosten. De medicijnen zijn besteld!!!! Waarschijnlijk heb ik ze volgende week! Het is wel afwachten of Cindy genoeg baat heeft bij deze hoeveelheid.. anders wordt het weer een ander verhaal.

Deze medicijnen remmen de boel af, ze zal zich fitter gaan voelen en ik geloof dat de suikersuikte dan verdwijnt.. Ik ben heeeeeeel benieuwd! Ik hoop echt dat het aanslaat.... Pling Genezen kan niet.. maar het maakt de boel wel dragelijker!!

Ik zal iedereen op de hoogte houden van de resultaten!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:11

Ben heel erg benieuwd! Weet je ook hoe het middel heet? Veel succes!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:30

Ja, het middel heet Permax. Dit middel is voor mensen met de ziekte van Parkinson.
Wat ik eruit begrepen heb is dat Amerika 3 tot 6 mg per dag gebruikte maar dat nu is gebleken dat een paard met 1 mg per dag er ook baat bij heeft.. En dat scheelt nog al met het prijskaartje!
Het is alleen nog de vraag of Cindy genoeg heeft aan deze hoeveelheid.. Maar het is het uitproberen waard!
Ik vind het zo toevallig dat dit artikel nu juist in BIT van november is gepubliceerd.. anders had ik het nooit geweten en de DA ook niet! Ik laat het weten als ik resultaat heb (of niet).

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:26

Mijn pony Marco was 25 toen er bij hem Cushing geconstateerd werd, en hij is er erg snel daarna aan overleden. Ik had hem toen 2,5 jaar (ik heb hem en zijn weide-maatje eerst een tijdje verzorgd, en toen uiteindelijk samen overgekocht), en die krullende vacht had hij volgens zijn vorige eigenaar 'altijd al'. Ik wist nieteens van het bestaan van Cushing af, dus heb ik me daar nooit zorgen over gemaakt.

Hij was in de eerste 2 winters dat ik hem had altijd een stuk minder fit dan in de zomer, maar dan deden we lekker rustig aan met hem, en een lekker warme deken op, en ging het best wel goed. We dachten dat dat gewoon wat ouderdomskwaaltjes waren. De laatste winter ging het heel slecht met hem; hij werd mager, heel veel diarree (echt héél dun), en hij voelde zich duidelijk heel erg ziek. Dierenarts erbij gehaald, en die zei direct dat het Cushing was, en dat er weinig aan te doen was (het is al 6 jaar geleden). Een week later was hij al zo ver heen dat hij bijna niet meer op zijn benen kon staan en zich duidelijk zo verschrikkelijk ellendig voelde dat we besloten hebben hem te laten inslapen.

Maar goed, hij is dus 25 geworden, en volgens zijn eigenaar had hij die krullende vacht al heel lang; hij heeft dus waarschijnlijk ook een flink aantal jaren geleefd met de ziekte, en eigenlijk pas op het laatst ging het echt slecht met hem. Daarvoor was hij over het algemeen heel fit en blij (met af en toe perioden dat het minder ging). Hij is eigenlijk nooit hoefbevangen geweest; het enige waar je aan merkte dat hij niet helemaal in orde was was een beetje sloomheid en diarree, en pas op het laatst ging het helemaal mis. Ook Marco heeft dus ondanks het feit dat hij waarschijnlijk al heel wat jaartjes Cushing had toch nog een fijn en redelijk lang leven gehad.

Loena, ik hoop voor je dat de medicijnen aanslaan!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:53

Voor degenen die naar Goa zijn geweest:Volgens mij liep daar een witte shet met Cushing in de show mee!!

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 03:00

Hier op stal staat ook een shet met Cushing, ze is nu zo'n 38 jaar oud.
De diagnose is al heel lang geleden gesteld (jaar of 10), maar ze loopt er nog steeds vrolijk bij. Zolang ze maar op de wei kan staan en bewegen gaat alles goed, zet haar een paar uur op stal en ze is gelijk kreupel.
's Zomers wordt ze geschoren, en gaat ook de helft van de manen eraf, die zijn ook onwijs dik.
Hoefbevangen is ze heel lang geleden geweest, daarna nooit meer. Echt heel schraal is ze ook niet, terwijl ze wel diabetes heeft.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 03:13

Ook over deze ziekte kun je heel veel informatie lezen (en ervaringen en behandelingen van andere mensen lezen die hetzelfde mee maken) op de site www.horseadvice.com

Sterkte!

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:42

FlairS schreef:
Voor degenen die naar Goa zijn geweest:Volgens mij liep daar een witte shet met Cushing in de show mee!!


Ja, ik weet welke pony je bedoelt, het is mij ook opgevallen.
De pony had een enorm krullerige vacht, maar voor de rest zag hij/zij er wel goed uit, voor zover ik kon zien. De krullen waren ook wel superregelmatig; bij mijn oude pony zag het er toch heel anders uit, dus misschien hebben ze wel gewoon een permanentje in die vacht gelegd ofzo? (Ik weet het, het klink nogal raar, maar je weet maar nooit... tis tenslotte een show, het zou best kunnen dat ze dan dat soort dingen doen. Verward)

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 16:49

Allemaal weer bedankt voor de reacties en tips!
Als ik terug denk heeft Cindy het ook al een paa
r jaar.
Ze krijgt nu alleen met de dag meer krullen... Geen gezicht.. Scheve mond

Ze wordt volgende week geschoren..

Maar goed nieuws:
De medicijnen zijn er eerder als verwacht! Het eerste pilletje heeft ze binnen.. Lachen

Alleen heeft ze volgens mij even een terugval met het herstellen van haar hoefbevangenheid.. Ik hoop niet dat ze weer achter uit gaat..
Afwachten...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:36

hoi Supertje! het kan best zijn dat de diabetes bij jouw paard niet zo erg was. Als de eilandjes van Langerhans te weinig insulien produceren, is er wel suikerziekte, maar het kan best binnen de perken blijven. Op het moment dat ze suiker met de urine verliezen in grote hoeveelheden, dan gaat het meestal snel berg afwaarts, maar anders kan het best kan goed gaan.
En Loena! Heel veel succes en ikhoop dat de medicijnen snel aanslaan en dat ze er veel baat bij heeft!