Hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:43

Wij hadden ook een paard die dampig was, toen we hem net hadden was m'n vader weleens zo bang 's nachts als ie 'm hoorde hoesten dat hij er heen ging en minstens dacht dat het paard dood ging...
Dat paard, Hercules, hebben we nog 4 jaar gehad en er veel plezier van gehad. Op een dag zei de dierenarts toen m'n vader vroeg: Wat kan ik nog voor hem doen? (zo erg was het!)
Dat we veel met hem konden rijden en hem veel buiten moesten hebben, toen zijn we Endurance gaan rijden, hij heeft uiteindelijk 70 km nog kunnen lopen, toen kwamen we erachter dat hij een oud peesprobleem had wat telkens zou opspelen, daarvoor moesten we hem rust geven, en dat kon niet met hem. Als we hem stil moesten zetten zou hij weer gaan hoesten, en dat wilden we niet.

Wat ik hiermee wil zeggen dat voor hem (ik weet niet of dat voor alle dampige paarden geldt) lopen heel erg belangrijk was.
Daarmee liep hij zijn longen schoon. Hij heeft eerst ook een hele tijd Ventipulmin gekregen als hij weer een hele erge bui had, maar dat hielp niet zo goed, lopen was zijn medicijn!
Hij heeft ook een keertje in een dampbox gestaan, hij kreeg een behandeling in Utrecht, elke dag 's ochtends moest hij eerst een half uur of een uur in de dampbox (soort paardensauna) en daarna 2 uur in de stapmolen.
Ook gaven we hem Structuur Energeticum van he, nou weet ik het merk niet meer.. Misschien Dodson and Horrel... Het is wel heel erg duur.
Deze shetjes zijn al wat ouder en je kan er geen Endurance mee rijden, maar je kan wel zorgen dat ze veel in de frisse lucht komen. Het is belangrijk dat je hun stal vaak schoon maakt. Want Ammoniak lucht (van paardenplas) is heel erg slecht voor ze.
Nou, veel beterschap voor de shetjes!

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 10:22

Ze staan in een loopstal, ze kunnen gewoon hun weitje in lopen, en ze staan eigenlijk altijd buiten Tong uitsteken Over dat bewegen was een beetje tegenstrijdig tussen de dierenarts en een andere man die alletwee naar de shetten gekeken hadden, de DA zei: Niet bewegen! En de andere zei: Loop maar lekker veel met ze, af en toe stukjes draven, en het weer opbouwen.. Uiteindelijk hebben we naar die andere man geluisterd, die heeft ook medicijnen gegeven om de oorzaak weg te halen, en niet om het minder te maken..

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:20

Ja, want met bewegen gaat hij een beetje hoesten en gaat het slijm eruit.
Dus ik denk dat je dat het beste kan doen.

Veel succes!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:07

Mijn shetjaarling is gelukkig weer beter Haha! ik heb hem bij slecht weer op stal gezet ( op zaagsel)en overdag gewoon buiten en een vitaminespuit gegeven dat hielp gelukkig