veulen ontwormt met overdosis..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:15

Fijn om wat positiefs te horen! Succes ermee!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:23

He gelukkig Dees ze is er nog, hopelijk blijft het de goede kant op gaan, iig hele gerustelling dat ze nu op de kliniek staat. Sterkte meid

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:33

Allemachtig, wat zul je geschrokken zijn.... Verdrietig
Gelukkig lijkt het nu toch allemaal vrij goed met haar te gaan, maar het is natuurlijk nog wel even spannend...
ik zal voor je duimen...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:16

Pffff, wat zal je geschrokken zijn zeg. Ik zat al steeds te kijken in dit topic of er al nieuws was.
Gelukkig dat het er nu wat positiever uitziet. Blijf je zelf geen verwijten maken hoor. Dit had iedereen kunnen overkomen en zoals het er naar uitziet, heb jij straks gewoon weer die prachtige Weelde thuis Knipoog

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:21

Ow meidje toch...... Ik kan me helemaal voorstellen hoe jij je voelt! Maar ik duim mee voor je, en hoe is het nu?
Een ding is zeker.... zo'n fout maak je nooooooit meer!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:26

Jakkes Dees wat een schrik!
De dames zijn iig in goede handen en ik hoop ook voor je dat het met een sisser afloopt.
Phew, wat moet jij je ellendig gevoeld hebben.
Volgens mij kun je nu weer beginnen met ademhalen, denk dat de meest kritieke uurtjes al wel voorbij zijn.
Sterkte!!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:42

Iets beter nieuws dus, maar ik blijf voor je duimen!!

Misschien een tip om op Kraamstal te zetten: bij het ontwormen van een veulen, zorgen dat maximaal de toegestane/bedoelde dosering voor het veulen nog in de spuit zit, de rest er uit spuiten voor de zekerheid? Kun je in ieder geval NOOIT teveel geven.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:29

Ik blijf voor je duimen, en in Emmeloord is ze in superhanden, zeer deskundige mensen, dus wat dat betreft weet ik wel zeker dat het goed komt!!!!!!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:31

Pff wat zal jij in de stresses hebben gezeten/zitten...
Nou ik zal ook nog even voor weelde duimen!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:21

Weet je al wat??

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:26

Ben benieuwd hoe het nu is.....

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 18:27

Om 17.30 gebeld met dierenarts TEr Braake. Hij kon me vertellen dat ze nog steeds slomer was dan je van een veulen mag verwachten, maar dat er wel verbetering in zit sinds gisteravond.
Hij dacht dat we inmiddels wel in veiliger vaarwater waren aangekomen, maar wilde de nacht nog wel even afwachten voor verdere uitspraken te kunnen doen.
Kortom, er is hoop, en morgenochtend om ongever 8.30 mag ik weer bellen. Heel misschien dat ik de merrietjes dan smiddags alweer naar huis mag halen....

ik hoop het maar zo...die lege box is me niets...ik kan niet wachten tot ik [naam verwijderd] weer helemaal gezond en wel mag knuffelen...
Maar vannacht nog even duimen!

Suzanne F.

Berichten: 49552
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:01

Jeetje wat zal jij bang geweest zijn!! Maar hoe kon dat nou gebeuren dan? Ik stelde bij het ontwormen van mijn veulen altijd die ring in op het juiste gewicht. Die ring kan je toch vastzetten?? Ik weet wel dat je geen preek wil natuurlijk maar ben benieuwd hoe andere mensen dit nou kunnen voorkomen dan.

Heel veel sterkte en gelukkig gaat het al beter met haar!!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:08

Er is een prima manier om te voorkomen dat je je veulen teveel van de wormspuit geeft. Een veulen heeft maar een klein beetje nodig. Spuit de juiste hoeveelheid op je vinger, en stop het zo in de mond van het veulen. Geen gedoe met spuiten, ringen die losschieten, enz. enz. met alle nare gevolgen van dien.
Laat dit "ongeluk" een les zijn voor iedere bokker, dit is iets dat echt heel simpel te voorkomen is, als je een beetje gezond verstand gebruikt.

Hopelijk loopt alles met een sisser af voor je veulen. Succes, en doe het alsjeblieft de volgende keer op de door mij beschreven manier, dan kan het nooit fout gaan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:37

Zo te lezen gaat het vast goed aflopen en staat ze morgen rond deze tijd weer lekker thuis.
Dit gebeurd je zeker geen 2e keer.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:37

Pff gelukkig Dees dat het goed lijkt te gaan. Is altijd weer ff afwachten!

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 09:14

Vanmorgen mocht ik weer bellen. [naam verwijderd] was weer een stukje opgeknapt, en het lijkt idd allemaal weer goed te komen. Vandaag willen ze haar nog ter observatie houden, mar als de progressie doorzet, mag ik vanavond bellen (17.30) en krijg ik waarschijnlijk te horen dat ik haar morgenochtend weer mag meenemen.

Over hoe het kon gebeuren. Nou, het is nog veel, veel dommer dan simpelweg het doorschieten van het ringetje. Aub geen lezingen over hoe dom het wel niet was, dat weet ik inmiddels echt wel.
Ik heb het ringetje afgesteld op een 100 kg, maar vanaf de verkeerde kant. Ongelooflijk stom, echt waar, ik kan mezelf er wel over villen, maar het is gebeurd.
En geloof me, dit overkomt je gewoon. Ik had er echt bewust over nagedacht hoe ik het zou gaan aanpakken, ik heb helaas de verkeerde kant op gerekent.

Die met die vinger, dat vind ik DE tip. Plus, kies een middel zonder ivermectine zo'n allereerste ontworming, bijvoorbeeld Pyrantel.

Ik hoop idd dat mijn eerlijke berichtgeving over mijn eigen stommiteit hetzelfde zal voorkomen bij een ander.
Maar [naam verwijderd] gaat er boven op komen. En daar heb ik heel veel geluk mee gehad....

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:30

Gelukkig dat het mee lijkt te vallen uiteindelijk~! En zo leren we allemaal weer wat.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:30

Ik ben blij om te horen dat het steeds beter gaat!
Ze moet dan welliswaar nog wel tot morgen blijven, maar daar houden ze haar goed in de gaten en komt ze morgen weer helemaal fit thuis!
Je zult je wel gigantisch opgelucht voelen nu, vanaf morgen kun je weer genieten als ze weer thuis zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:35

Ik wil graag nog een tip meegeven: Het is helemaal niet nodig om je veulen te ontwormen als hij nog zo jong is. Als de moeder altijd goed ontwormt en geeint is, dan hoeft het veulen pas bij een week of 6 oud ontwormt te worden.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 09:52

toch sta ik nog steeds wel achter mijn keuze om wel te ontwormen op zo'n jonge leeftijd. Het veulen vrat aan de mest van de moeder, en ik ben van mening dat elk paard wormen heeft, ondanks een deugdelijk antiwormbeleid. Ik heb mijn merrie ongeveer 4 weken voor de bevalling nog ontwormt.
Er werd me van alle kanten ook aangeraden om te ontwormen, ook door de dierenarts. Dus opzich, ik zou zo weer op die leeftijd ontwormen, daar sta ik nog steeds wel achter.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:08

Mijn veulens worden ook altijd de eerste weken ontwormd en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ook zijn mij wel eens dingen overkomen waarvan ik later dacht; hoe heb ik zo stom kunnen zijn en zo zal het bij iedereen wel zijn. Meid trek het je dus niet aan, wees maar blij dat het de goede kant met Weelde op gaat en geniet van de komende veulentijd. Je hebt iig een prachtstel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:39

Ik kan alleen maar zeggen: het had mij ook zo kunnen gebeuren... Achteraf kun je jezelf wel keihard voor je kop slaan hoe je je in vredesnaam had kunnen verrekenen, maar je kunt niets terugdraaien.
Ik weet wel dat ik nu drie keer nadenk als ik babe ga ontwormen....
Fijn dat ze waarschijnlijk morgen weer naar huis mogen Dees.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:49

Jeetje... ik heb net alles gelezen en ik ben blij dat het er zo goed uitziet, Ter Braake en v. Muiswinkel zijn ook ontzettend kundig en ze is idd in goede handen. Kan me voorstellen dat je toch ook behoorlijk last van een schuldgevoel hebt van zo een actie. Sterkte....
en geef ze morgen maar een stevige knuffel!!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:52

Ik lees het nu pas! Wat moet jij geschrokken zijn zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat je jezelf de huid hebt volgescholden, maar zoals je al zegt: het kan iedereen overkomen.
I.i.g. heeft het een goede afloop en komen ze snel naar huis!