Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Re: Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:37

Het gaat. Afgelopen weekend voor de tweede keer in 7 weken gewandeld. Dat was een goede dag. De dag erna was het wat minder in de ochtend. In de avond leek het weer normaler. Heb met verscheidene mensen contact gehad en het schudden van het hoofd op mijn mobiel opgenomen. Arts na arts en verschillende mensen met een headshaker komen tot de conclusie na dat filmfragment dat het absoluut niet overeenkomt met hun ervaringen. Ik ga nog eenmaal met hem naar een kliniek voor een onderzoek aan het hoofd, icm controle van de rug en de nek. Mocht daar niks uitkomen, dan weet ik het ook niet meer. Tot die tijd zit het me niet lekker als ik het hoofd niet laat onderzoeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:40

Die knorrende ademhaling kan cornage zijn, sommige paarden hebben het niet alleen met werk maar ook in rust.
Die van mij wandelt dan achter me aan vanuit het land en dan hoor je het ook.
Als het iets kouder weer is kunnen ze er minder last van hebben.

Ik zou zeggen wat je als enige nog niet heb onderzocht... het hoofd.
Zien wat daaruit voort komt.

En komt de reguliere artsen er niet uit ga dan eens richting Laarakker denken ... nooit geschoten altijd mis nu blijf je ook maar gissen en raden en weet je het niet meer
Laatst bijgewerkt door Mando op 30-11-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:40

Misschien kun je Eric Laarakkers bellen en kan die wat voor je betekenen? Die hebben een
praktijk in Utrecht. De Hoek.

Ik heb een merrie met totaal andere klachten als de jouwe, maar we konden nooit wat vinden.
Iedereen was het er over eens dat je er 'iets' was, maar niemand wist wat.

Eric heeft ons weer op het pad gekregen en we starten in januari weer in het M.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:48

Wat is dit moeilijk zeg, van je bericht van de 27e zou je weer denken aan de ogen.
Als hij met donker geen problemen heeft en regen..

Logisch dat je alles laat nakijken hoor.
Dat filmpje van het schudden....kun je die in een priveberichtje naar mij sturen?
Was ook nog wel benieuwd eigenlijk..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:56

Wat een narigheid en wat een ellende om niet te weten wat er aan de hand is! heel veel sterkte!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:08

mijn paard heeft ook zeker 1.5jr geschud alleen met eten van de grond
en onder rijden leek het of hij ineens gestoken werd, hij schuurde erg met zijn neus overal tegenaan
heeft een tijd met scheef hoofd gelopen

in 1 kliniek kreeg hij stempel HS en ik ging naar huis met pretnisolon....
dit hielp niet.
in de winter ging het stukken beter
in Febr begon hij weer te kantelen met rijden en het schudden met eten begon ook weer
hij is toen 10 dgn op de kliniek geweest
toen kwamen we achter meer dingen in het lijf maar niet waarom hij zo schudde
toen door de ct-scan en blijkt vernauwde bloedvaten in het hoofd te hebben, en vanwege alle stress die hij had van de verkoop naar mij en uit zijn vertrouwde omgeving heeft hij erge hoofdpijnen gehad
en er kwam ook uit bloed dat hij op alles pos getest is
ik heb toen bijna 2 jr homeopathie gedaan [ met biosensor en lecher antenne ] en hij was heel snel van alle klachten af
nu alleen bij heel warm benauwd weer wil hij beetje schudden
hij zweet ook extreem op het hoofd vooral boven de ogen en de neus....

ik was erg blij dat de DA een ct-scan voorstelde kosten daarvan waren rond 1000 euro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:34

Lange meelezer en kwam dit topic weer tegen. Veel problemen gevonden blijkbaar maar niet afdoende. Het lijkt inderdaad op iets van migraine, bij vol licht zijn er reacties van pijn en is het donkerder dan lijkt het minder. Kan ook eventueel de plotselinge pijnscheuten verklaren en het is aan jou wat je laat onderzoeken maar een scan lijkt me geen overbodige luxe. Ik denk dat het geluid dat je hoort inderdaad een vorm van cornage is maar waar word het door veroorzaakt, niet om je bang te maken maar er kan een tumor zitten die op de luchtpijp/huig drukt bij het voorover buigen en dus ook de reactie van pijn kan veroorzaken. kan ook totaal niets met elkaar te maken hebben.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:29

Jaa, dat dat hoofd onderzocht moet worden lijkt me duidelijk zo langzaam aan. Volgens de kliniek had ik inderdaad dan nu wel zonder symptomen moeten zitten met hem als dat allemaal het enige was. Dat kantelen doet hij met het rijden niet, nou heb ik op zich in al die jaren pech ook vrij weinig gereden. Aan de fiets doet hij dit wel in draf, iig wel vaak. Dat kantelen met hoofd. Ik fiets dan met een Micklem hoofdstel en zonder bit. Ik weet het altijd aan teveel enthousiasme en als ik m dan in hou teveel te druk op de neus. Pfff, wat een ellende aldoor. Ben vandaag wat aan het doorspitten geweest tussen mijn werk, huishouden en de paarden door waar ik de CT wil laten maken. En natuurlijk ook de kosten wat vergelijken. Kan iemand mij vertellen wat er zo anders is aan Laarakkers? Ik hoor die naam wel vaker. Zal het ook even bekijken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:57

Ik lees al even mee en wil nu terugkomen op de suggestie van Rocamor dat het wellicht te maken kan hebben met gevulde / ontstoken holtes. Bij paarden heb ik er geen ervaring mee, maar sinds kort weet ik dat het mogelijk is om ondanks antibiotica nog last te hebben van holte-ontsteking. Mijn schoonmoeder is aan het begon van de zomer zwaar verkouden geweest en heeft sindsdien last gehad van een aangetast reukvermogen, "vol" drukkend gevoel en een typisch verkouden stem. Ze heeft daar meerdere ab-kuurtjes voor gekregen, maar de klachten bleven aanhouden. In tegenstelling tot jouw paard, kan zij wel praten en haar klachten omschrijven, en nu is door de KNO-arts bevestigd dat er idd nog steeds sprake is van ontsteking (ze heeft daar nu een zoutoplossing voor gekregen geloof ik). Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij paarden precies zit en of de symptomen überhaupt overeenkomen, maar ik zou zoiets toch niet afschrijven ènkel omdat hij al antibiotica gehad heeft.
Beterschap voor je paardje, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:35

Ik had inderdaad al gekeken naar die mogelijkheid welke Rucamor aanhaalde. Echter kon ik nergens concreet vinden of de CT scan dat ook meeneemt of dat dit perse via een endoscopie moet. Dus dat staat nog op het lijstje om te vragen.

Ben er inmiddels uit dat we dan naar Utrecht zullen moeten. Dat is de enige met een staande CT scan. De gehele narcose lijkt me erg naar, risicovol en qua kostenplaatje is de staande gelukkig ook nog veel schappelijker. Vooralsnog gaat dat ook alweer minimaal 450 euro kosten, los van het roesje e.d. Vooraf zal ik uiteraard wel verhaal moeten doen en zullen zij ook kijken voor we een afspraak kunnen maken wat zij denken.

Hij is verder alleen nooit verkouden. Ook nog nooit geweest in al die jaren. Ook geen loopneus of vocht uit de neus. Altijd mooi droog tot af en toe wat minimale vocht. Bij de tandarts had hij ook geen moeite. Geen idee of dit dan weer niet in het plaatje past?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:17

Pfff wat een geld weer he, en dan al die emoties, weer je heeeele verhaal moeten doen aan al die studenten en de artsen, ik ken het. Moedeloos word je ervan. Ik hoop dat het echt wat gaat opleveren. Denk wel dat je er inderdaad goed aan doet om het hoofd te onderzoeken, dat was al steeds je gevoel. Laat je daar niet vanaf brengen hoor.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:35

*Excuus ik had verkeerd gelezen: ontstekingsremmer heeft 'ie gehad, geen antibiotica (al gaat dan in principe dezelfde redenering op: behandeling geeft geen zekerheid dat wat er eventueel zat, nu weg is).* Ontsteking van holten en sinussen klinkt inderdaad vreemd als het paard niet (recent) verkouden is geweest. Iemand opperde eerder al een probleem met de luchtzak? Ik had daar niet eerder van gehoord, maar het lijkt (na kort wat lezen op internet) ook voor te kunnen komen zonder snotneus.

Fijn dat je een kliniek hebt gevonden waar de CT-scan staande gedaan kan worden! Heb je een idee van op welke termijn je terecht kunt? Laten we hopen dat ze iets kunnen vinden, of toch dingen uitsluiten en gerichter verder zoeken (endoscopie?). Het is ook wel een complexe patiënt hè met die opeenstapeling van problemen... Kan het jou en geen enkele arts kwalijk nemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hij heeft geluk met zo'n lief baasje dat blijft zoeken naar het antwoord :j. Sterkte nog, de komende tijd!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:33

En, heb je al een datum?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:54

Nee... Hoe triest ik het ook vind om zo te zeggen, het geld is er momenteel even niet voor. Geld is nooit een issue en ik zal altijd doorgaan tot waar ik kan, wat het ook moet kosten. Ik heb ruim 3,500 euro aan hem uitgegeven afgelopen jaar vanaf februari aan behandelingen, medicijnen en allerlei onderzoeken, vanaf de HB tot nu. Daarnaast heb ik speciaal voor hem dat PP met een zandtrack aan laten leggen en moet ik van de 7000 euro die dat totaal gekost heeft elke maand af lossen op mijn deel van 2,500 euro.
Qua financiën kan het dus even niet beroerder om nu een 600 euro voor een CT scan en ritje Utrecht te plannen. Ik hoop dat ik over een week of 8 dit in kan plannen.
Had het ook liever nu gedaan, maar het kan gewoon echt niet uit. Voel me erg schuldig, maar ik zou ook niet weten wat ik eraan kan doen. Het is een naar jaar geweest.

Bedankt voor de aardige berichten en beterschap wensen. Deze week hem alleen in het donker gezien en alleen maar van en naar stal gebracht. Dus geen gekke dingen gemerkt. Zijn knorrende ademhaling was er vanmorgen na lange tijd weer toen hij buiten aan zn hooi begon.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:05

Ja helemaal begrijpelijk... Het kost ook echt zo veel allemaal. Nou niks aan te doen, bij de meesten was hij slechter af geweest, had hij waarschijnlijk niet eens meer geleefd. Dus je schuldgevoel is echt niet nodig. Hou je taai, we horen het wel als het zover is, of als je ff je hart wil luchten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:34

Ik geef Shalimar helemaal gelijk, als je nou geld als water hebt en het dan niet wil uitgeven is het een heel ander verhaal. Maar jij doet er alles aan om het goed te doen voor hem en dan houdt het financieel wel eens tijdelijk op. Hij zal er niet ondragelijk onder lijden zo te lezen, je houdt eigenlijk heel goed rekening met hem. Dat hij je toch af en toe verrast als je op een voor hem verkeerde plek komt, daar kan jij ook niets aan doen. Hij redt het die twee-drie maanden heus nog wel zo en als blijkt dat zijn gedrag echt verergert kan je altijd nog weer verder kijken wat je kan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:39

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:05

Ik volg dit topic al een tijdje, en wat jammer dat het probleem nog steeds niet is opgelost. :( Ik kan me voorstellen dat je er helemaal wanhopig van wordt; al die onderzoeken en er komt niets uit terwijl je paard toch zo duidelijk abnormaal reageert. Dan moet er toch wel ergens een probleem zichtbaar zijn zou je zeggen, maar helaas.

Je hebt waarschijnlijk alles al 30x geprobeerd, maar omdat er tussen de regels door toch steeds een vermoeden is van een hersentumor, vroeg ik me ineens af of het niet een idee is om te testen op Cushing? Cushing is namelijk berucht om dat het (ook zonder uiterlijke verschijnselen zoals krullende vacht) tot hersentumoren kan leiden. Dan zou prascend de ergste symptomen kunnen verminderen en de voortgang van de tumor kunnen vertragen. En het is een relatief goedkope test. Als daar niets uitkomt dan zit je in dat aspect in elk geval veilig, en mocht er wel iets uit komen, dan heb je een extra argument om de hersenen te laten scannen.
Maar of dit werkelijk relevant is voor jullie weet ik natuurlijk niet.

Hetzelfde geld voor de volgende tip: ;) als je paard gevoelig is qua zenuwen achter de oren en rondom de neus, dan zou je voor het wandelen ook een leerbitje (Merothisch of van Emiel Voest) kunnen overwegen. Dan hoeft er namelijk helemaal geen tuig meer om hoofd en zit er ook geen metaal meer in de mond.
Misschien dat je er iets mee kunt!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:55

UPDATE

Wat een toeval, ik wilde net een topic openen/reactie geven hier als er nog mensen waren die dit volgden.

edit: Cushing was hij al op getest. Ik rij/reed bitloos en met een Micklem hoofdstel. Hij is altijd al wat sensitief geweest op het hoofd namelijk. Een gewoon hoofdstel verdroeg hij slecht. Een bit rij ik met geen enkel van mn dieren mee, dus dat is meer zo gekomen dat het standaard is.
We hebben dit tot nu toe gedaan:

Afgelopen week was de CT-scan, zojuist uitslag binnen.
Het betreft een bot cyste temporaal tussen de kaak en en daarboven.
Dit kan verhoogde druk geven wat resulteert in hoofdpijn en misselijkheid, of druk achter de ogen. De plek waar ik aangaf m niet te kunnen aanraken is de linkerkaak. Zodoende hadden we goede hoop op een wortel van een kies oid. Helaas waren de tanden en kiezen prima en was een deel van het hoofd niet op de scan gekomen omdat de pony te klein was.
Al met al wordt me aangeraden om de bot cyste in te spuiten.
Ik lees echt net een uur geleden de uitslag, dus ik moet het allemaal nog even verwerken en nogmaals het rapport een paar keer lezen.
Als het dier er namelijk zo'n last van ondervind, hoe moeten we in Godsnaam verder vraag ik me dan af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:27

Nou ja je weet in elk geval dat er een oorzaak is en ik begrijp dat het wel te behandelen valt?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:36

Daar zijn de meningen van verschillende klinieken waar ik achteraan heb gebeld vandaag over verdeeld. De locatie van de cyste voor een operatie moet nader bekeken worden, daar word ik vandaag of morgen over terug gebeld door de afdeling Orthopedie van de kliniek waar de scan is gedaan.

Omdat Heede mij verwezen had, hebben zij het rapport ook. Zij adviseren om, als het dier qua gedrag last ervan lijkt te hebben, ontstekingsremmende injecties in de kaak/wang te spuiten bij hen. Daar moet ik nog nadere uitleg over hebben, dit was kort als toelichtend advies. Dat er last van is, staat als een paal boven water namelijk.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot drainen nog.

Het komt er op neer dat sommigen geen last hebben van een cyste en sommigen wel. En juist dat mijn paard er zo'n last van blijkt te hebben maakt de hele situatie heel lastig.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:03

Pfff jeetje... Je zou het ding natuurlijk het liefst direct weg laten halen maar ja, meer info is nodig. Je hebt nu in ieder geval iets concreets in handen, stap twee volgt dan wel, welke optie dat dan ook is.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:11

Hoe gaat het er nu mee?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:27