Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bravura schreef:lisetteboy schreef:Volgens mij ligt het niet aan die rode bultjes op het blad. dit zit toch op meerdere bomen?
Heb dat rode bekeken vorige week op dat soort bladeren, is een soort luis oid.
Jet schreef:Maar inderdaad, geen paniek! Jammer dat het bericht verder nergens te vinden is trouwens en dat er nog niets meer duidelijk is.
tjady schreef:http://www.myopathieatypique.be/ op de site staat nog steeds een alarm en Nederland is nog steeds in de oranje waarschuwingsfase. Ik kijk hier regelmatig op.
Volgens mij ziet de schimmel er nu zo uit. In het najaar als de bladeren gevallen zijn, zie je zwarte stippen.
Bovenkant:
Onderkant:
tjady schreef:Karenkk: die gekiemde plantjes die komen idd bij mij ookal enorm op. Ik schoffel alles om het is heel veel werk. Ik heb het er graag voor over.
capopjekop schreef:Ik heb ook veel bomen langs mijn wei, meteen even gekeken wat voor een bomen het zijn. Volgens mij berken. Ik weet niet of deze bomen ook die ziekte kunnen krijgen? Ik houd het iig in de gaten.
DubbelDun schreef:Dat je de scheuten ruimt om te voorkomen dat het bomen worden kan ik inkomen, maar ik geloof niet dat die scheuten al dodelijk zijn omdat ze de ziekte dragen.
Welke ziekte dat dan ook is, want ik mis in de publikaties nog steeds dat het idd om de zwarte inktvlekkenziekte zou gaan (ondanks de bevestiging die ik vanuit Utrecht ontving).
DubbelDun schreef:Overigens is het blad wat Tjady liet zien géén zwarte inktvlekkenziekte, maar een beestje wat eitjes legt in het blad. Als de larve uitkomt zal het het blad op gaan eten.
Het betreft hier dus geen schimmel.
karenkk schreef:capopjekop schreef:Ik heb ook veel bomen langs mijn wei, meteen even gekeken wat voor een bomen het zijn. Volgens mij berken. Ik weet niet of deze bomen ook die ziekte kunnen krijgen? Ik houd het iig in de gaten.
Over berk; ik durf echt niet te zeggen of die wel of niet gevaarlijk kan zijn. Mijn Shetlander die AM heeft, heeft zowel esdoorn gegeten als berk. Esdoorn eten, dat was 12 dagen vóór hij ziek werd. Berk heeft hij gegeten enkele uren voordat hij ziek werd.
Ik durf echt niet te zeggen welke van de twee hem ziek heeft gemaakt. Het schijnt dat AM een incubatietijd kan hebben tot 14 dagen; dus in die zin is het mogelijk dat de Rhytisma acerinum schimmel op onze Esdoorns bij mijn pony de boosdoener was, ook al zat er veel tijd tussen. Twaalf dagen voor hij ziek werd, had ik hem een uurtje loslopen op ons erf (vol met esdoorn). Toen wist ik nog niet dat esdoorn gevaarlijk kon zijn voor paarden.
Eik en kastanje kunnen misschien ook gevaarlijk zijn, maar daarover is, net als bij berk, nog veel onduidelijkheid.
Dat Esdoorn het meest gevaarlijk is, dat is duidelijk. Zelf hou ik, na twee Atypische Myopathie gevallen in mijn weides, nu álle bomen buiten bereik van m'n paarden, geiten en varkens (afgewaaide bladeren, jonge boompjes die in de wei kiemen, álles). Misschien doe ik meer werk dan nodig, maar ik wil alles doen wat ik kan bedenken om een derde AM geval bij mijn dieren te voorkomen.
Als het gras nat is, hou ik bovendien m'n dieren op stal of op de (zand) paddock. Dat is één van aanbevelingen van de Onderzoeksgroepen AM. De betreffende schimmel (of de sporen ervan) die verwaaien, kunnen op het gras blijven zitten, zolang het daarvoor vochtig genoeg is. Als het weer goed droog is, dan gaan ze snel dood en/of waaien weg.
Karen
Bravura schreef:Als ik het zo lees, zijn straks alle bomen zowat gevaarlijk. In een bosgebied kun je toch moeilijk zomaar van alles omkappen.....