Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:49

Maar hoe kan een paard dan 1 stijl voetje krijgen
Worden neem ik aan hetzelfde bekapt, onder grond getzelfde enz.
is dat niet gewoon wat erfelijks?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:23

meestal komt dat doordat het paard bij het grazen een voet niet belast. Als je het zo bekijkt, is het idd een natuurlijke scheefheid van het paard. Dit moet dan dus gelijk worden gehouden door de smit, maar dit gebeurt heel vaak niet, of omdat er zowieso niet veel aan de voeten wordt gedaan, of omdat smeden vinden dat je niet aan stand mag zitten, terwijl die stand veroorzaakt is door enige scheefheid in het staan en dit naar mijn idee alleen maar elkaar versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:25

ah op die manier
duidelijk Lachen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:55

Ja voor mij komt het nu ook een stuk verduidelijking!! Thankxx OK dan!

DameBlanche0

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:30

Mijn pony is 16 en er is afgelopen dinsdag HKO bij haar geconstateerd! Ze liep al 2 en een halve maand licht onregelmatig links voor na de foto's bleek ze het in recht veel erger te hebben dan in links!

Ik heb er nu bijna 10 jaar en ze heeft m gesprongen en gedresuurd de laatste 3 jaar rijden we alleen nog buiten en andurance! (zelf is mijn lijf ook niet gezond maar buitenrijden gaat super!) Haar conditie is heel goed en ze is een echte loper!

Ze krijgt speciaal hoefbeslag en iets om alles te smeren maar ik lees hier dat met training ook veel bereikt kan worden alleen denk ik dat ik mijn pony daar echt geen plezier mee doe! Volgens de VA zal ze weer goed gaan lopen met ander beslag, maar zijn er nog meer dingen die ik voor haar kan doen!

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:05

de training daar doe je haar echt wel een plezier mee,het is heel belangrijk dat ze recht leert lopen anders is ze met speciaal beslag ook zo weer kreupel..

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:06

als je leert hoe je moet rechtrichten dan kun je dat ook gewoon in het bos doen hoeft niet perse in een bak..

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:16

Elisa, mijn merrie is links gebogen. Zij biedt dus rechts vaak meer kontakt dan links. Zij belast haar RV en de rechte schouder meer dan de linkse. Ik moet gewicht van de rechte kant naar links proberen over te plaatsen. Hoe zou ik dat moeten doen? Hoe raad jij mij om haar te rijden?
Dank je.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:11

jirina schreef:
Elisa, mijn merrie is links gebogen. Zij biedt dus rechts vaak meer kontakt dan links. Zij belast haar RV en de rechte schouder meer dan de linkse. Ik moet gewicht van de rechte kant naar links proberen over te plaatsen. Hoe zou ik dat moeten doen? Hoe raad jij mij om haar te rijden?
Dank je.


Kijk eens op de site van Antoine de Bodt, www.hoefkatrol.com of pb Bets ff, die weet er echt HEEL VEEL van.

En neem uiteraard LES, want zonder les, alleen met theorie(boeken), kom je er niet hoor!!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:41

jirina schreef:
Elisa, mijn merrie is links gebogen. Zij biedt dus rechts vaak meer kontakt dan links. Zij belast haar RV en de rechte schouder meer dan de linkse. Ik moet gewicht van de rechte kant naar links proberen over te plaatsen. Hoe zou ik dat moeten doen? Hoe raad jij mij om haar te rijden?
Dank je.

Als je idd bij http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ opent en bij klassieke rijkunst kijkt, daar staan aandachtspunten waar je mee kunt beginnen. Maar ik zou wel begeleiding bij zoeken, alleen eraan werken, gaat echt niet goed komen. Zelf dingen uitzoeken is geen goede optie. Ga anders keer naar lesdag in ned kijken, op de site bij Lessen staan data's en adressen vermeld. Leer je ook veel van, desnoods schrijf je je in voor een les. Ook Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl werkt met dit systeem en Caroline de Lannoy www.carolinedelannoy.com werken ook hiermee, dus informeer eens. Mocht je mee willen weten, dan stuur je me maar een pb.

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:23

jirina schreef:
Elisa, mijn merrie is links gebogen. Zij biedt dus rechts vaak meer kontakt dan links. Zij belast haar RV en de rechte schouder meer dan de linkse. Ik moet gewicht van de rechte kant naar links proberen over te plaatsen. Hoe zou ik dat moeten doen? Hoe raad jij mij om haar te rijden?
Dank je.


moeilijk om uit te leggen vanaf de computer maar als je het gewicht op links moet hebben.bij een linksgebogen paard,dan raadt ik je aan om haar hoofd en schouder in stelling naar rechts te nemen,let er vooral goed op dat ze haar schouder meeneemt..je rijdt zeg maar een soort schouderbinnenwaarts,dit doe je niet op de hoefslag maar naast de hoefslag en je laat iemand achter je staan die kijkt bij hoeveel stelling je paard recht loopt{het zadel recht op de rug ligt van achter gezien},als je weet hoeveel stelling je nodig hebt,dan rijdt je je paard met zoveel stelling in een flinke middendraf,probeer recht naar voor te rijden..en ook bochten en hoekjes in die stelling te rijden,het paard moet dan zijn L.A been gaan gebruiken wat zij moeilijk gaat vinden,maakt niet uit door training laat je dat been sterker worden,je handen houdt je hoog zodat je paard op geen enkele manier steun van jou kan krijgen,maar ik raadt je aan om lessen te nemen van Antoine of iemand die het op die manier doet,want het is heel moeilijk en je hebt er zkr in het begin begeleiding bij nodig,bovendien moet je sommige dingen weer anders aanpakken bij het ene paard..Sucses!