[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:50

Ik val maar weer eens binnen... Wie van jullie heeft een schimmelinjectie geprobeerd tegen de zomerexceem? De berichten zijn wisselend. Toch heb ik de mijne laten enten.... Je weet maar nooit... Een drainagekuur heb ik ook in huis. Wanner beginnen jullie daarmee?

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:19

Rachelle: Heeft ze ook jeuk eraan? En zomers, zit er dan wel haar op? Als ze het alleen in de winter heeft zou het ook mijt of luis kunnen zijn. Mede door de wintervacht.

Wuswa: Die injecties kunnen dodelijk zijn toch? Of zit ik nou in de war met een andere spuit?
Lijkt me overigens alleen maar belastend voor het lichaam.
Als het werkt, zou je denken dat een schimmel de veroorzaker is van de jeuk, anders kan het ook niet doeltreffend werken.
Drainage zou ik nu al mee beginnen, dan is het lichaam opgeruimd voordat het seizoen begint.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:48

rachellle:
dat is waarschijnlijk juek van luis.
wij hebben net vandaag ook luizen ontdekt bij onze shetten dus volgende week moeten ze alle drie gewassen worden met een luizendodend middel.
wij gebruiken daarvoor sebacil,dat verdun je met lauw water en dan spons je ze er mee in.
in elk geval op rug,buik,hals,en bovenste deel van de benen,de rest doen wij nooit.,
twee keer goed insponzen met een week ertussen en dan zijn ze er wel van af...

haal dus bij je veearts spul tegen luizen,daaar knappen ze enorm van op.

wuswa jij bedoeld insol zeker?

[MD] insol dermatophyton/zomereczeem
je kiunt het probewren,bij sommige paarden werkt het( maar die hebben dan geen zomereczeem volgens mij,maar dus wat anders)

appie heeft lekker de hele ochtend in zijn blote kont gelopen :D
kan nu lekker nog voor de eczeemdeken er op gaat, hij was me ook dankbaar want zat van top tot teen onder de modder :P

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:08

@wuswa die injectie moet je eerst een basis geven dus 2 keer laten enten met enkele weken ertussen. dan elk jaar weer en pas na 1 a 2 jaar heb je er effect van als het bij die dan aanslaat.
daarbij erg veel kans op hoefbevangen geloof ik.
mijn pony heeft het gehad en die had er totaal geen baat bij

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:46

@ _CS_ : Ja, ze heeft er duidelijk jeuk aan. Ze schuurt aan het hek, de bomen, zelfs aan haar hooiruif. Er zitten ook allemaal witte puntjes op haar vacht. In de zomer heeft ze een hele dunne vacht en is er niks aan de hand, want dan schuurt ze nooit.

Hier een foto van de zomer en begin winter:
Afbeelding
Afbeelding

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:49

Witte puntjes? Je bedoeld huidschilfers?
Denk dat het dan toch een vorm van luis of mijt is.
Shetlanders hebben een lekkere dikke megavacht.
Ideaaaaaal voor dat soort beestjes.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:01

ik doe waarschijnlijk ook mee met het onderzoek van zomereczeem. tenminste dat nieuwe spul

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:02

Ja, het zullen wel huidschilfers zijn want ze zitten overal ;)
Maar ik denk ook dat het luis of mijt is. Wel schattig zo'n lekker dikke vacht, alleen zonde dat ze het helemaal kapot schuurt

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:36

zou je eigenlijk volgend winter eens een huidafkrabsel laten onderzoeken bij de DA.
En dan kun je gericht behandelen, en heeft je ponytje ook een stuk meer rust.

*Overigens, wil me nergens mee bemoeien, maar als mijn pony zich zo zou bewerken had ik allang een DA erbij gehad en dit laten testen. Is toch vreselijk om te zien als je pony zoveel jeuk heeft en zich kaal schuurt*

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:13

Het was inderdaad een insol injectie (2x gehad met 2 weken ertussen). Mijn DA kent gevallen die daarna beduidend minder last van ZE hadden.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:39

En toch, hoe je het ook went of keert.
Ik blijf het raar vinden als een paard ECHT ZE heeft, het dan met een schimmelinjectie baat kan hebben.
Blijf het vreemd vinden.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:40

Ik denk dat het daarom ook voornamelijk zakkenvullen is voor de DA. Ik ben blij dat mijn DA gewoon heel simpel zei: er is gewoon niets tegen ZE, niets om het te bewijzen maar ook niets om het te genezen, alleen een deken. En tja, mocht er een ZE-test komen op de markt die wél echt goed is, dan ben ik de eerste die in de rij staat.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:50

@ _CS_ & Myour: eens maar ja, iedereen probeert wel wat uit of heeft dat in ieder geval in het verleden gedaan. En je weet maar nooit....

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:53

Dat is helemaal waar, maar als zulke dingen werken, dan denk ik net als CS dat de basis al geen ZE was... maar dat denk ik :)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:43

Hallo allemaal, oooh wat heerlijk voor ons eigenaren dat het voorjaar eraan komt, maar mensen, zit me nu al op t evreten voor het seizoen van de jeuk, bah.

Agfgelopen jaar ging het redelijk goed, behalve in mei en juni, drama's. Nu heb ik een ijslander die vreselijk dik in het haar zit en zodra de deken om moet, zweet zij enorm..ik zl haar dus moeten scheren, om extra jeuk te voorkomen..nu wil ik echter eerst alleen dr borst en buik doen..maar wanneer zou de beste tijd daarvoor zijn? Nu iig nog niet met die vrieskou snachts..maar vanaf welke temperatuur dan wel en kan het nog ivm aanmaak zomervacht?
Ze schuurt nu alweer achter dr oren, zoals elk jaar wat normaal eind februari al begint..luis en schimmel is zij op getest en dat is het niet ;)

Oja, iemand vroeg hier ervaring met de insol te hebben..ja heb ik, al 2 jaar, 1e jaar niet gedaan toen ik dr had en het was helemaal mis..het lijkt ietsjes te helpen, of het komt doordat ik nu meer passende crempejes heb gevonden ;)

Drainage wordt hier eind volgende week mee begonnen overigens en het voer is weer veranderd, geen luzerne meer hier..

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:55

Weet iemand hoe lang het duurt voor dat een paard wat ziek of dikke benen kan krijgen als je drainage compositum geeft?

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:04

nou.liever niet dat dat gebeurd is mijn mening.
teken dat er wel wat aan de hand is in het lichaam.
op dat moment moet je wel de dosis wat verlagen .

amy:
wat je kunt doen is gewoon helemaal scheren en een gewone deken op doen?
lucerne heb ik appie gister wat van gegeven,maar die liust het niet haha
:P

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:50

Amy77 schreef:
Oja, iemand vroeg hier ervaring met de insol te hebben..ja heb ik, al 2 jaar, 1e jaar niet gedaan toen ik dr had en het was helemaal mis..het lijkt ietsjes te helpen, of het komt doordat ik nu meer passende crempejes heb gevonden ;)


Ja, op zich is dat jammer want eigenlijk zou je willen weten wat nou precies bij jouw paard bijdraagt tot de verlichting. De insolinjectie zal de ZE niet genezen (zoals dat geldt bij alle middelen die we gebruiken) maar wellicht de symptomen onderdrukken of draagbaar maken. Dit jaar is mijn aanpak alsvolgt: de insolinjecties, gevolgd door een drainagekuur en eventueel toch ook maar weer de cavalesse. Ik geloof in een aanpak 'van binnen uit'.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:27

wat kosten die insol injecties eigenlijk en weet je ook wat die dan doen met het lichaam?
leggen die de afweer plat of,wat gebeurd er eigenlijk?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:37

@flosje ik geef het mijn paard al vanaf zondag en die krijgt geen dikke benen

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:29

ellepel schreef:
wat kosten die insol injecties eigenlijk en weet je ook wat die dan doen met het lichaam?
leggen die de afweer plat of,wat gebeurd er eigenlijk?


Het zijn redelijk prijzige injecties. Voor die van mij is het al een aantal jaar geleden dat hij ze heeft gekregen (zonder resultaat) en er staat me iets van bij dat ik toen rond de 60 euro heb betaald per injectie (maarja als het werkt scheelt het een hoop geld natuurlijk).
Er zitten verschillende soorten schimmels in de injectie en het is de bedoeling dat het immuunsysteem dat aan gaat vechten. Mijn dierenarts destijds gaf aan dat hij niet begreep waarom het werkte tegen zomereczeem maar had er wel een aantal goede resultaten mee geboekt en vond het, het proberen waard. Nou ja helaas dus. Het is een middel dat voor honden, katten en paarden gebruikt wordt.
Wat het in het lichaam doet? Dat zal denk ik ook afhankelijk zijn van het immuunsysteem van je dier.
Die van mij wordt sinds hij niet meer volgespoten wordt met allerlei "troep" eigenlijk ieder jaar beter.

Dikke benen van drainagecompositum lijkt mij ook niet zoals het hoort. Het is een teken van niet goed kunnen afvoeren van afvalstoffen. Ik zou ook de dosering naar beneden schroeven. Bel anders even naar de praktijk van Laarakker voor advies. Het is een product van hem en ze kunnen je vast wel adviseren hoe je hier mee om moet gaan.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:57

Het is niet exact bekend waarom en in welke gevallen Insol werkt. Men denkt dat Insol een regulerende werking op het afweersysteem heeft. In feite het zelfde uitgangspunt als de Cavalesse. Ik betaal per enting (van 0,5) 36,70.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:59

Ik lees jouw bericht en ik bedenk me dat ik het over de guldenprijs had!

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:03

Hahaha, denk ik ook!

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:04

Hebben niet meer mensen zo'n injectie geprobeerd?