[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:32

ik heb ook een everline, bevalt prima. Alleen de weidemaatjes zetten er wel eens in een speelse of norse bui hun tandjes in, ik ben dus regelmatig in de weer met naald en draad. Natuurlijk 24 uur per dag om, zoals het hoort Knipoog In de wei staat een andere eczemer met een rambo sweet itch hoody maar de stof is niet scheurvast. Die deken ligt wel op een 2jarig ruintje die wel van een spelletje houdt... Dus ja, dat speelt natuurlijk wel mee.

Nog mensen hier met ervaringen met de Everline hoofdkap?
Ik ga hem zo bestellen Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:59

ik heb besloten dat mijn everline toch veel te groot is. heb hem helemaal naar voren getrokken nu en hield zo`n 15 cm over Bloos

maar dan ligt wel haar kont bloot. klopt dat?

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:10

Nadeel van de rambo vind ik dat die geen buikflap zoals boet pagony etc heeft

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:35

Mijn merrie heeft die buikflap echt nodig, die buikbescherming bij de rambo stelt echt niks voor dus die zou ik nooit nemen.

@ikenindi: Ik zal eens kijken of ik een foto hier neer kan zetten van hoe de everline op mijn merrie ligt, maar kont bloot lijkt me niet goed. ik had er een vorig jaar die ook te groot was, dat zag er zo uit:
Afbeelding

die van nu zit zo: (nog nieuw!! En heel...) (Foto is erg vertekend... nouja geeft wel een beeld)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TAY6NWZ8.jpg

Paar dagen geleden, vies en verbleekt: (Ik heb er een petje aan genaaid, dat werkt nog niet afdoende, heb een hoofdkap besteld... Ach gut )
Afbeelding

In actie: (Zie die winkelhaak op de kont Tong uitsteken )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWV8FOLH.jpg Tong uitsteken

Het lijkt me dat jouw everline dan te groot is ikenindi, hij moet echt strakker zitten. Misschien ken of ben je iemand die handig is met de naaimachine? succes ermee.

Soms word ik echt wanhopig en verdrietig van die jeuk, kan dat niet aanzien, hebben jullie dat ook?

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:23

Soms word ik echt wanhopig en verdrietig van die jeuk, kan dat niet aanzien, hebben jullie dat ook?


ja, heb dat heel erg zelfs. ik word er ECHT niet goed van! heb al zoveel geprobeerd inmiddels...volgend seizoen ga ik voor de hippo-ex-zema, kan ik nu vast gaan sparen :S

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:37

Hmmm als ik de tink hierboven zie dan zit mijn deken nog helemaal niet zo verkeerd. Ik heb inderdaad wel dat de hals naar achteren zakt. Hoe hebben jullie dat opgelost? Mijn halsdeken van Ivanhoe heeft lusjes dus daar heb ik sporenbandjes aan gemaakt die ik weer aan het halster bevestigde. Hier zitten die lusjes echter niet op.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:45

Kannie wat heb je allemaal geprobeerd dan?
Hoe heb je je paard gehuisvest.
Wat geef je aan voeding.

Deedee19: Bij mijne is de nek smaller als de hals dus blijft gewoon zitten?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:41

Nagelbijten / Gniffelen als ik de dekens hierboven zie, dan is de mijne echt veeeeeel te groot.
achter bij de benen slobbert ( of met een d Clown ) hij flink omlaag, en ook voor bij de borst hangt hij wat meer zoals bovenstaande eerste foto. de nek is ook niet strak, maar juist super los.
Toch werkt hij wel heel goed, ze heeft nog steeds niet geschuurd!

hoe zit het trouwens met jullie dekens qua elastiek? ik merk bij mijn deken nu hij 2 jaar in gebruik is, dat het elastiek overal is uitgerekt en de deken minder goed blijft zitten.
schuift af en toe flink, en vooral de hoofdkap valt regelmatig gewoon van haar hoofd af omdat die geen elastiek meer erin heeft wat het doet. Clown

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:07

Horse_ schreef:
Wat kost de Rambo gemiddeld?

164,95 (zonder verzendkosten)
Bij Ooteman is ie overigens nu in de reclame voor 115,00 Boos! heb 'm net 'n week te vroeg gekocht.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:49

Bojangles schreef:
Kannie wat heb je allemaal geprobeerd dan?
Hoe heb je je paard gehuisvest.
Wat geef je aan voeding.

Deedee19: Bij mijne is de nek smaller als de hals dus blijft gewoon zitten?



heb er sinds deze zomer op een kaal stukje land staan. gewoon op grond dus, geen gras. 2 uur per dag zet ik haar op de wei (hoog in het zaad geschoten gras, speciaal voor haar bewaard) verder krijgt ze oud, stekelig hooi, voer haar bij met subli zonder. en soms krijgt ze slobber van subli (senioris prioris) ze staat op een stukje land waar geen bomen in de buurt zijn, het waait er altijd lekker door. ze staat onder de pagonydeken, daar waar de deken zit, heeft ze geen last. maar dan is er altijd nog een stukje wat het niet bedekt, haar navel en uier. die smeer ik nu dagelijks in met uierzalf, dat gaat wel beter. op haar borst heeft ze steeds ontstekingen, eigenlijk zou dat eens even moeten luchten, maar zonder deken gaat het met de rest van haar body weer mis Boos!
en dan het hoofd nog....voorpluk heeft ze bijna niet meer en het beginstuk van haar manen zijn er ook afgeschuurd. heb al 5 verschillende hoofdkappen geprobeerd (ook zelfbouw) maar dan staat ze de hele dag te schudden met haar hoofd, of haar oren floepen eruit (in één oor heeft ze trouwens ook vreselijk eczeem) of ze krijgt het zo gedraaid dat ze niets meer ziet Koe
dus daar smeer ik maar. op dit moment sweet itch. verder heb ik endure, maar dit lijkt ook al niet meer te helpen....zeg het maar...ik weet het niet meer....

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:35

Wie heeft er hier ervaring met de Ivanhoe dekens???

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:00

Ik heb een halsdeken van Ivanhoe. Twee weken gebruikt, maar voor mijn bolle shet vond ik het niet echt geschikt, maar de stof is super en ze leveren ook heel snel. Denk dat de bodydeken voor haar wel geschikt zou zijn, maar die was me wat boven budget dus uiteindelijk de everline gekocht.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:53

Heb de pagony eczeemdeken besteld. Hoop dat het deze week wat beter weer wordt dan kan ik haar wassen en daarna in haar deken doen.

Mirjam

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:00

Hoe doen jullie dat met de huid luchten ect?
Ik ben elke dag ongeveer een half uur bezig met de wei uitmesten en doe de deken dan meestal af, om de huid en de deken te laten luchten. Mishca zit dan gelijk wel erg te krabben, maar anders ist ook niet goed voor de huid toch?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:01

Wie heeft er ervaring met de IVANHOE hoofdkap? Blijft die zitten of schuift die?

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:07

Ik heb juist de Rambo omdat mijn paard niet schuurt ed op zijn buik en borst, dus voor hem is een pagony of boett deken juist geen uitkomst. De Rambo bedekt bij mijn paard juist wel een groot gedeelte van zijn buik. Ik ben benieuwd verder hoe het verder zal gaan.

aam_mic

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: velserbroek

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:25

Ik doe bij mijn pony elke morgen de deken af en elke avond weer op.
Alleen wil ik wel zoveel mogelijk proberen om de deken ongeveer 2 uur na zon's opgang en voor zon's onderdag op en af te doen. Soms laat ik hem wel eens een dag om of doe ik hem maar 4 uurtjes af.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:40

Mischa4ever schreef:
Hoe doen jullie dat met de huid luchten ect?
Ik ben elke dag ongeveer een half uur bezig met de wei uitmesten en doe de deken dan meestal af, om de huid en de deken te laten luchten. Mishca zit dan gelijk wel erg te krabben, maar anders ist ook niet goed voor de huid toch?

Ik heb zelf ook een fjord met exceem, maar ik dacht dat die dekens super ademend waren Knipoog dat lijkt me dus niet nodig. Want als de dan gelijk gaat krabben dat is de huid ook weer geirriteerd en lijkt me dat een stuk slechter dan als je de deken oplaat Knipoog

xx

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:16

Ik heb de mijne nog niet afgedaan en vroeg me toevallig hetzelfde af.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:19

deedee19 schreef:
Maar de rambo sweet itch is er helaas niet in shetlandmaten.

jawel, moet je bestellen via een buitenlandse site

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:22

moniekk schreef:
misschien een idee om geld in te gaan zamelen? ik weet niet of dat wel kan enoz.. maar misschien een grote rit organiseren met allemaal eczeempaarden en proberen geld in te zamelen zodat er meer onderzoek kan worden gedaan ofzo?
dit vloog opeens ff door me heen maar weet helemaal niet of t mogelijk is en wat dr allemaal bij komt kijken.. zou t wat zijn?
en ik heb nog iets bedacht.. misschien is het goed om een logboek te maken.. daar moet dan wel een vaste opzet worden gemaakt en dat logboek kunnen we dan aan alle bokkers geven van paarden die eczeem hebben en als iedereen die dan bij houd en de logboeken zijn vol, kunnen we die vergelijken en misschien mogelijk doorsturen naar de universiteit van wageningen.
ik had al een beetje een idee voor de inhoud van t logboek:
met als voorpagina:
naam van t paard:
ras:
leeftijd:
geslacht:
Beschrijving karakter: heet/nuchter/lui enz?
eczeem sinds:
Provincie en plaats:
plaats waar t paard staat: bijvoorbeeld: bos-agrarisch gebied-pensionstalling-manege-
manier van houden: bijvoorbeeld: 24 uur buiten met schuilstal- 12 uur op stal en 12 uur buiten
gebruik van dekens: vliegendeken, boetdeken, winterdeken, zomer deken enz..
Soort brok:
Soort weidegang (welke grasmixen?):
Liksteen: (merk )
extra suplimenten:
Soort hooi:


en dan een logboek waar je per maand( januari, februari, maart, april, mei enz..) in schrijft. bv altijd de 1e van de maand:
bijvoorbeeld:
Januari:
Duidelijke foto van de plekken waar het paard altijd eczeem heeft:
tempratuur van die dag op de plek waar t paard staat:
Deken op ja of nee? zo ja welke deken?
creme's ja of nee zo ja welke?
Hoeveelheid voer die hij krijgt? bv 1 kilo brok die dag? en wel merk?
hoelang heeft hij op de wei gestaan die dag?
hoeveel hooi heeft hij gekregen die dag?
bijzonderheden in gedrag?
werklust?

enz...
Wat vinden jullie hier van?
ik hoor het graag alle tips zijn welkom

Lijkt me eigenlijk best een goed idee, alleen ik weet niet of zo'n buitenrit te realiseren is, want ik bedoel, er zijn mensen die uit zuidlimburg komen en er zijn mensen die uit het topje van groningen komen, dus dat is dan voor beiden best ver rijden ergens naar toe. En ik denk niet dat iedereen vervoer kan regelen etc. Misschien doe ik nu wel een beetj emoeilijk maar ik weet het ook niet hoor. Mij lijkt het echt supergaaf om met alle eczemers een geldinzameltocht te gaan doen Ja

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:34

leeneliefje schreef:
Mischa4ever schreef:
Hoe doen jullie dat met de huid luchten ect?
Ik ben elke dag ongeveer een half uur bezig met de wei uitmesten en doe de deken dan meestal af, om de huid en de deken te laten luchten. Mishca zit dan gelijk wel erg te krabben, maar anders ist ook niet goed voor de huid toch?

Ik heb zelf ook een fjord met exceem, maar ik dacht dat die dekens super ademend waren Knipoog dat lijkt me dus niet nodig. Want als de dan gelijk gaat krabben dat is de huid ook weer geirriteerd en lijkt me dat een stuk slechter dan als je de deken oplaat Knipoog

xx

Uiteraard zijn die dekens er op gemaakt en goed ademend, maar luchten is toch erg belangrijk voor de huid (en de deken, want anders gaat de stof dichtzitten door alle stof!) Maar bedankt voor je reactie:)

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:21

Bij de halsdeken die ik heb staat wel dat je hem iedere twee dagen uit moet kloppen om inderdaad het stof eruit te halen.

Hoe doen jullie dat met regen eigenlijk? De mijne staat 24 uur per dag buiten zomer en winter. En nu regent het natuurlijk behoorlijk. Kan dat geen kwaad?

Irenepene

Berichten: 396
Geregistreerd: 21-11-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:57

Als je een pony hebt die voornamelijk haar staart schuurt, is het dan geen oplossing om overdags op het land een staartkoker omdoet en 's avonds weer af doet, ze staat nu ongeveer 6 uur op het land.

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:39

Gaat zo'n staartkoker niet juist enorm broeien? Dat zou ik denken namelijk.