Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SUSANNEx

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:50

Wat ben je al goed bezig TS! Mocht er uit de rug en hals foto's niks komen, denk ik dat een echo van zijn SI gewricht ook nog wel waardevol kan zijn. Mijn jonkie is ook zo kort/stijf van achter en heeft daar inderdaad zijn (best fikse) probleem zitten. Hij kan overigens prima galopperen, dus dat hoeft niks te zeggen. Succes in elk geval!! :(:)

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:51

Ik herhaal mijn vraag even: werd er bij de aankoopskeuring bloed afgenomen? Normaal doet men dit wel.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 11:51

Paard werd uiteraard mét RX van benen en hoeven (goed)gekeurd voor verkoop.
Daar is niks uitgekomen, behalve dat hij kort vooraan loopt. Maar dat kan gewoon 'zijn loopje' zijn.

1 jaar later nogmaals fysiek nagekeken en buigproeven gedaan... Allemaal zuiver. Niks op aan te merken.

Ik rijdt hem NIET in de sport en is ook niet mijn doel.
Dus puur recreatie.

Ik hoop snel wat te vinden. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor het paard.

BeFunny

Berichten: 10931
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:52

Elisa2 schreef:
Ik heb misschien een wat afwijkende mening, maar ik zie vooral een paard wat totaal niet van achter naar voren door het lijf loopt. Als hij altijd zo loopt/ gereden is dan zit hij imo ook gewoon helemaal vast in zijn lijf. Ik zou weleens willen zien wat er gebeurd als je hem echt aan het werk zet. Dus naar voren, schakelen etc. Mochten ze ergens last van hebben medisch dan ga je dat er op die manier ook wel uitfilteren. Het is wel handig om zoiets te doen onder begeleiding van iemand die ook daadwerkelijk weet wat hij/ zei doet.

Het positieve is dat het beeld mij mee valt en idd complimenten TS voor hoe je alles op pakt.


Ik vind jou mening helemaal zo gek niet.

Al las ik ook iets over een da of osteopaat die iets zag vanuit de bekken en dat zou mij ook niets verbazen.

Ik begrijp ook wel dat de Da de term Stijf gebruikt.

Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als hij wat meer doorgepakt wordt van achter. Als hij nooit goed los gewerkt is dan blijft het natuurlijk zo.

Ook van mij complimenten ts. Zowel in hoe je omgaat met reacties als hoe je toch je best blijft doen om te achterhalen wat er is.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-11-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 11:52

sevke schreef:
Ik herhaal mijn vraag even: werd er bij de aankoopskeuring bloed afgenomen? Normaal doet men dit wel.


Bloed is bij aankoop niet genomen. Daarna wel, dus nu al 3 keer bij mij.
Komt niks uit alarmerend...

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:00

Ook een recreatiepaard moet gewoon lekker kunnen lopen, daarvan verschilt het niet van een sportpaard.
Nu bloed nemen heeft niet veel zin meer. Meestal wordt er bij een aankoopkeuring bloed afgenomen om te zien of het paard iets gekregen heeft. Als er dan kort na de aankoop problemen opduiken, kan dat bloed geanalyseerd worden op sporen van pijnstilling of kalmeringsmiddelen. Dat bedoelde ik eigenlijk. Omdat de problemen redelijk kort na de aankoop al begonnen zijn.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:05

Op het moment van de keuring heeft de DA geen enkele reden gehad om bloedafname te doen.
En dus hebben wij de raad opgevolgd en dus daarom niet gedaan.

Achteraf bekeken had dit dus wel een optie kunnen zijn...

Kopt! Ook een recreatiepaard heeft het recht zich goed te voelen. Zelfs een weide/gezelschapspaard.
Ik bedoelde het zo niet. Sorry.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:12

Zeker als er geen reden is, is dat een reden ;)
Wij laten het standaard doen bij aankoopkeuringen. Maar goed, achteraf is het de koe in de kont kijken.
Ik hoop van ganser harte dat er iets uitkomt bij de kliniek waar je mee aan de slag kunt. Dit is geen probleem van een zadel wat wat knijpt of een paard wat een beetje spierpijn heeft.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:17

Dankjewel Sevke!

Gaby_Shaggy
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:27

Ik heb exact hetzelfde aan de hand gehad met een van mijn paarden en bleek na een echo van rug, SI en hals een ontsteking te hebben in het SI gewricht en 2 halsgewrichten. Ze is ingespoten en gerevalideerd en gaat nu helemaal lekker

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:36

Gaby_Shaggy schreef:
Ik heb exact hetzelfde aan de hand gehad met een van mijn paarden en bleek na een echo van rug, SI en hals een ontsteking te hebben in het SI gewricht en 2 halsgewrichten. Ze is ingespoten en gerevalideerd en gaat nu helemaal lekker


Laat ons hopen dat we iets vinden én kunnen behandelen.
Ik zou al 'blij' zijn als het dat zou zijn.

journee
Berichten: 840
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:51

Ik heb je eerdere post over je zadel nog even doorgenomen en als ik het goed heb gelezen geef je aan dat het paard eigenlijk al bij aankoop wat stijf liep? Dan zou ik zeker medisch verder zoeken... Heb je toevallig aan de vorige eigenaar gevraagt waarom zij hem verkochten en of hij dit gedrag (stijfheid danwel zuur onder het zadel) bij hen eerder heeft vertoont? Eventueel vragen of hij eerder geblesseerd is geweest? Dit kan misschien helpen met het vinden van de oorzaak.

Je schrijft ook dat je een ander zadel heb geprobeerd, ik ga ervan uit dat dit ook een westernzadel is geweest? Bij twijfel zou ik persoonlijk eerst een Engels zadel proberen, wat de ruggengraat goed vrij laat. Het stijve lopen van je paard hoeft niet per direct een groot medische probleem te zijn, maar geeft zeker wel aan dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit. Mocht er niets uit de onderzoeken komen, dan zou je misschien wel een supplement kunnen gaan geven wat zijn spieren en gewrichten ondersteunt en kijken of dit hem helpt. Als hij jong zwaar belast is kan hij misschien wel wat ondersteuning gebruiken.

Een Engels zadel belast de rug anders dan een westernzadel en kan best een verschil maken. Mijn Eigen paard werd "zuur" onder een boomloos zadel hoewel dat ook goed zou passen. (hij was gelukkig nogal standvastig in zijn gedrag, weigerde na een aantal keer rijden pertinent de rijbak in te gaan met dat zadel op zijn rug, de slimmerd. :D) Met zijn engelse zadel was er niets aan de hand, dat maakte voor mij het probleem wel duidelijk. Goed naar je paard blijven luisteren, hopelijk heb je snel meer duidelijkheid.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 16:43

journee schreef:
Ik heb je eerdere post over je zadel nog even doorgenomen en als ik het goed heb gelezen geef je aan dat het paard eigenlijk al bij aankoop wat stijf liep? Dan zou ik zeker medisch verder zoeken... Heb je toevallig aan de vorige eigenaar gevraagt waarom zij hem verkochten en of hij dit gedrag (stijfheid danwel zuur onder het zadel) bij hen eerder heeft vertoont? Eventueel vragen of hij eerder geblesseerd is geweest? Dit kan misschien helpen met het vinden van de oorzaak.
.


Hij liep niet stijf bij de keuring, maar eerder 'kort' vooraan. Toen was de uitleg van de DA 'sommige paarden lopen wat korter vooraan'. Ze zag hier geen graten in. Verder liep hij prima.
Ook buigproeven helemaal ok!
Ik heb de vorige eigenaar én trainers hierover al een keertje aangesproken en die zeiden dat hij het bij hen niet had.
Ze kunnen altijd zeggen dat ze van niks weten natuurlijk...

Ik zal idd eens proberen een Engels zadel er op te leggen. (Ik moet er dan nog 1tje zoeken, want dat heb ik niet)

Elisa2

Berichten: 37865
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:20

Toen hij zo stijf was bij de keuring, is hij toen gelijk rontgenlogisch gekeurd op de benen?

Ken ze namelijk ook wel die vol artrose zaten en daarom "stijf" waren maar toch door een klinische keuring kwamen omdat ze wel rad genoeg waren.

Soms lopen ze ook stijver op het harde met gevoelige zolen oid.

De tip over een Engels zadel proberen lijkt me een hele goede.

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:53

Mijn ook valt ook op het topic. Wat goed dat je verder zoekt. Vind ‘m ook lopen als een plank zonder enige buiging.
KiKiDo schreef:
Loopt hij wel eens met de staart erop, snurkend door de wei?

Ben ik benieuwd naar. Hoe rolt ie-staat op-en gaat dan verder? Dat zijn ook bewegingen waar je vaak veel aan kunt zien hoe het in zijn lijf gaat. Zou je dat eens kunnen filmen? Vind zijn neusvleugels ook wijd voor de geringe inspanning wat een teken van pijn/ongemak kan zijn. Hoe gaat de jaarling met hem om; spelen ze spelletjes (en dan meer bedoel ik dat als natuurlijk gezond gedrag of vermijd hij dat).
Top van je dat je doorzoekt.

Change3x

Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:57

Sommige paarden hebben ook iets dunnere zolen en zijn met een ijzertje meteen geholpen. Staat hij op blote voeten TS?

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 12:49

Elisa2 schreef:
Toen hij zo stijf was bij de keuring, is hij toen gelijk rontgenlogisch gekeurd op de benen


Ja. Eerst klinisch, daarna meteen op foto.
Voor en achterbenen + hoefjes

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 12:52

Change3x schreef:
Sommige paarden hebben ook iets dunnere zolen en zijn met een ijzertje meteen geholpen. Staat hij op blote voeten TS?


Hij heeft vanaf zijn 2jaar en tijdens de trainingen altijd op ijzers gestaan.
Voordat ik hem heb gekocht hebben ze, ongeveer 3 maand daarvoor, zijn ijzers afgehaald. (Ik moet de reden daarvoor jullie schuldig blijven want die weet ik niet)
Enkel de slidingijzers stonden er nog op.
Die heb ik er bij aankoop meteen af gedaan.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:56

Eens met een eerdere post van elisa- stijf bewegend paard is sowieso niet ok. Er zit ergens iets dat hem blokkeert . Dat niet van achter naar voren gereden zijn vermoed ik ook, maar als hij echt ergens iets mankeert kan dat m op de rem laten lopen. Ergens in z'n lijf ervaart hij weerstand en daar loopt hij tegenaan . Als je zadel en benen al onderzocht hebt idd kijken naar hoe je rijdt- begeleiding krijgt en naar z'n hals rug en bekken laten kijken

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 13:04

KiKiDo schreef:
Loopt hij wel eens met de staart erop, snurkend door de wei?
[/quote]

Dat doet hij wel eens als hij aan het spelen is met zijn maatje.
Dan is hij diegene die uitdaagt en gaat "prullen" bij de andere.
En dan loopt die er omheen enzo.

Als ik ze bezig zie probeer ik te filmen!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:38

Gevoeligheid van de voorvoeten is eigenlijk een eerste makkelijke, en meest voorkomende, factor.
Quarters zijn niet perse gezegend met de beste voeten.
Ik zou dat ook uitsluiten.

Door pijnlijke voeten kan het hele systeem vastlopen.

Elisa2

Berichten: 37865
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:56

Dat is uitgesloten begrijp ik.

Wat Knollentuin zegt, ergens ervaart hij weerstand. Of door vastzittende spieren (door zadel/ gereden zijn) of iets uit de hals, rug, bekken.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:26

Elisa2 schreef:
Dat is uitgesloten begrijp ik.

Wat Knollentuin zegt, ergens ervaart hij weerstand. Of door vastzittende spieren (door zadel/ gereden zijn) of iets uit de hals, rug, bekken.


Hij staat op blote voeten sinds hij bij ts is begreep.

Er zijn foto’s van de hoeven gemaakt. Maar verder lees ik niet terug dat het uitgesloten is?

Elisa2

Berichten: 37865
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:33

Excuse me, ik las het verkeerd. Dacht dat je voorbeen problemen bedoelde als artrose oid.

Maar inderdaad, gevoelige zolen dat zou zeker een rol kunnen spelen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:35

Elisa2 schreef:
Excuse me, ik las het verkeerd. Dacht dat je voorbeen problemen bedoelde als artrose oid.

Maar inderdaad, gevoelige zolen dat zou zeker een rol kunnen spelen.


Vaak de beste plek om eerst uit te sluiten.
9 uit 10 keer is dat een aanleiding voor andere compensatie klachten.

Ik zou dus vooral daar starten en dan verder kijken.