Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:08

De chip is een registratie middel , het stelen en eventueel terugvinden is feitelijk een bijzaak dat weet ik ook wel .. zou je paard gestolen worden en iemand wil er een nieuwe chip in zetten wordt de oude als het goed is ook gecontrolleerd. Daarnaast laat ik zou het ooit zo gebeureb graag 100 keer mijn papieren van mijn paard zien bij controle als daardoor andere mensen een gestolen paard weer terug krijgen.

En toch in geval van ziektes etc is een dergelijk registratiemiddel wel erg nuttig. Het gaat mij erom dat mensen om indianenverhalen van onploffende chips geen chips laten zetten terwijl het wordt verplicht en ondertussen veel ergere dingen wél gewoon toestaan da't vind ik hypocriet.
Nogmaals de schadelijkheid van chips is nergens wetenschappelik bewezen het wordt nu eenmaal de regel en de meest bizarre onware verhalen doen de ronde over de chip.

Daarom mijn opmerking: ga je druk maken over iets dat wel echt erg is!
Of lever mij een lijst waar in staat dat 1 op de zoveel paarden schade heeft ondervonden van een chip.
Laatst bijgewerkt door Janski op 26-09-04 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:12

Hahaha daar sluit ik me bij aan Riant!

En daarbij, zelfs de leden van het koninklijk huis hebben een soort chip, dus met dat risico zal het inderdaad wel los lopen.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:06

In het voorjaar op onze pensionstalling 18 paarden gechipt,tot nu toe nog bij geneen iets vreemds aangetroffen.
Ja,behalve dan het chippie in de nek Haha!
Ik geloof dus niet alle wild-west verhalen.

Trouwens bij twee maneges in de buurt,ook alle paarden gedaan,ook nog steeds niks aan de hand.
Zo zie je maar.

Groet Dagmach

ellepel

Berichten: 47504
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:41

eind 2006 moet alles gechipt zijn...

ik behoor tot de arme tak van paarden liefhebbers, dus heb nog wat tijd om het geld bij elkaar te sparen Tong uitsteken

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:15

ellepel schreef:
eind 2006 moet alles gechipt zijn...

ik behoor tot de arme tak van paarden liefhebbers, dus heb nog wat tijd om het geld bij elkaar te sparen Tong uitsteken


Om het geld bij elkaar te sparen??? Verward Als je een eigen paard hebt, mag ik toch hopen dat je 35 euro achter de hand hebt, met alle onvoorziene kosten welke dat met zich mee brengt......

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:09

Ben het met poppesnot eens Ik hoop ik dat je paard verder goed gezond is en nooit ziek wordt.
Het is voor iedereen een dure hobby natuurlijk en de een heeft het breder dan de ander da's waar maar ik vind dit dus geen excuus om niet te chippen.

Voorals nog zijn er in "het land van de paardenhandel" genoeg duistere zaakjes gaande. Papiertjes en paspoortjes die per ongeluk kwijt zijn bijvoorbeeld, mensen die een paard van 4 kopen die naderhad 10 blijkt te zijn. Met een chip zal je niet alles kunnen voorkomen maar je maakt het wel moeilijker.

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:19

Citaat:
Ik wilde dat jullie je zo druk maakten over de 80% slachtpaarden die nog steeds op transport naar italië gaan DAT is slecht.


en waarom gaan ze naar Italië??? Omdat je er daar 3 x zoveel voor krijgt als wanneer je hem hier laat slachten, ook allemaal geldelijk gewin dus Huilen

Morrie is gebrand, zijn unieke, bij het stamboek geregistreerde brandnummer is perfect te lezen als ik zijn manen even naar de andere kant doe.

Ik heb een Pferdepass en stamboekpapieren waarin dat brandnummer staat vermeld, het is een gedeelte van zijn levensnummer, echte Noriker-freaks weten als ze het brandnummer weten al een heleboel van het paard, vooral van (ex)hengsten. Ik mail het brandnummer naar iemand van het stamboek in Oostenrijk en die weet dan dat ik het over Schönbrunn-Elmar heb, zoon van Mach-Elmar en dat dat paard naar Nederland geëxporteerd is, zonder dat ie dat paard ooit in levende lijve heeft gezien.

Mijn argumtent om ontheffing van chippen te krijgen is datmijn paard al perfect herkenbaar is door het brandnummer.

Ik wacht nog op antwoord van het PVV......


overigens ken ik 2 gevallen van een chip die "kwijt" is, 1 van een KWPN-er die bij mij op stal staat en die mensen maken zich er niet druk om en laten hem gewoon opnieuw chippen en eentje bij een Noriker, die een half jaar in Utrecht heeft gestaan (jaar of 3 geleden) waar de chip uiteindelijk uit een achterbeen is gehaald, maar de schade was dusdanig dat het paard een half jaar later is ingeslapen bij ons op de stoeterij, waar ik toen werkte.....

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:30

Oke dat je paard al een brandmerk heeft (wat ook heel zielig is maar niet kan gaan zwerven door het lijf daar is wat voor te zeggen)
Daar kan je niet mee frauderen .. je kan het er zelfs niet afhalen (en een chip kan er wel weer uit) dus daar kan ik me enigzinds in vinden.

maar ja de meeste mensen die tegen chippen zijn vinden brandmerken geen goed alternatief (buiten dat is het verboden)

En ik denk dat het aantal cips dat daarwerkelijk helemaal naar een achterbeen zwerft niet bijzonder groot is (niuil). En ik weet wel zeker dat als op Utrecht per jaar 50 verdwaalde chips moeten worden verwijderd dat het niet verplicht was geworden. Ik vind wel dat Smurf goed aan geeft wat de voordelen van registratie kunnen zijn.

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:35

ik heb veel bij branden gestaan, zelfs met paarden aan een touwtje en het is niet zielig als het door een vakkundige brander wordt gedaan en het ijzer heet genoeg is, ook naderhand heeft het paard er geen enkele last van, als het maar deskundig gebeurt!

Ik heb bij mij op stal diverse paarden gechipt zien worden, die paarden gaven meer reactie dan de paarden die ik gebrand heb zien worden.

Het branden stinkt, dat klopt, maar als ik een smid bezig zie met warm beslag stinkt dat precies zo.

Het Norikerstamboek accepteert overigens geen gechipte veulens, alle veulens die hier geboren worden en opgenomen moeten worden in het stamboek, moeten dus naar Oostenrijk om gebrand te worden.

Als ik mijn paard nu laat chippen, moet ik persoonlijk met paard en papieren naar Oostenrijk om hem opnieuw bij het stamboek te laten registreren. Ik zou wel gek zijn.... hij is inmiddels ruin en totaal oninteressant voor het stamboek

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:42

Ik vind brandden persoonlijk ook niet zielig en het doet 1x zeer en (hoe klein de kans ook is) een brandmerk vind je niet in een achterbeen terug. Wat dat betreft zijn de regels zo krom als een hoepel. Maar ja de moderne middelen als chips maken het brandmerken dat voor velen toch een middeleeuws idee is overbodig.

Zoals jij zelf aangeeft is het feit dat je paard geregistreerd is soms erg nuttig, de regelgeving is krom dat is denk ik iedereen wel met me eens, maar vind dat we moeten chippen het zei zo.

Ik ben wel heel erg benieuwd wie in dit topic liever zijn paard laat brandmerken dan chippen?!

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:52

Citaat:
Ik ben wel heel erg benieuwd wie in dit topic liever zijn paard laat brandmerken dan chippen?!


het zal wel duidelijk zijn dat ik voor branden kies Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:53

smurf schreef:
Als ik mijn paard nu laat chippen, moet ik persoonlijk met paard en papieren naar Oostenrijk om hem opnieuw bij het stamboek te laten registreren. Ik zou wel gek zijn.... hij is inmiddels ruin en totaal oninteressant voor het stamboek

Waarom zou je ervoor naar Oostenrijk moeten als je hem zou laten chippen?
Kan je gewoon in Nederland laten bevestigen bij ieder willekeurig stamboek...
Ik heb vorige jaar een engelse import merrie met engels paspoort laten chippen maar ben er niet voor naar Engeland gereisd en heb ook geen papieren naar Engeland gestuurd....

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:56

omdat geen enkel stamboek mijn paard opneemt en het Norikerstamboek het "district" Holland nog steeds niet erkend heeft.

Ik, als trotse Norikereigenaar, ga bovendien mijn Noriker niet aanmelden bij het Shetlanderstamboek ofzo Clown

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:02

je paard wordt dan ook niet ingeschreven of opgenomen in een ander stamboek en spontaan ogetuned tot shetlander.... de chip moet ergens geregistreerd worden en ieder stamboek kan dat dus doen (mits ze erkend is door de PVV/PVE om dat te mogen doen) Je krijgt geen ander paspoort of andere stamboek papieren... komt alleen een transpondernummer bij op + stempel...

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:20

ik blijf mijn stamboek trouw!

Maar als ik hem nou laat chippen, dan plakken ze dat nummer in het paspoort, maar dan moet het paspoort naar Oostenrijk, ook geen probleem, kennissen van me gaan regelmatig, maar als ik in de tussentijk mijn dan gechipte paard wil vervoeren, mag dat weer niet omdat het paspoort in Oostenrijk ligt

Miran

Berichten: 4478
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:31

Als we nou eens alle energie die mensen in het niet-chippen en alles eromheen stoppen, zouden gebruiken om hier en daar Jacobskruiskruid te verdelgen. Ik denk dat onze paarden daar veel meer nut van hebben. Iedereen maakt zich druk om die chip, maar er zijn zat factoren die wel paardenlevens kosten.

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:33

ook daar heb ik al een briefje voor geschreven, maar daar zijn ze al zo lang mee bezig...... dat schiet niet echt op

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:48

Wat een gedoe zeg om een stomme chip. Die van mij zijn allemaal gechipt. Behalve de pony omdat die voorlopig het erf niet af gaat. Eentje is gebrandmerkt. Als ik echt moet kiezen liever een brandmerk dan een chip. Brandmerk is makkelijker herkenbaar op het oog. Geeft minder stress bij de paarden. Het is voorbij voordat ze beseffen wat er gebeurt. bij chippen heb ik meer stress ondervonden. Van mijn 3 merries is het DNA bekent bij het stamboek.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:48

smurf schreef:
ik blijf mijn stamboek trouw!

Maar als ik hem nou laat chippen, dan plakken ze dat nummer in het paspoort, maar dan moet het paspoort naar Oostenrijk, ook geen probleem, kennissen van me gaan regelmatig, maar als ik in de tussentijk mijn dan gechipte paard wil vervoeren, mag dat weer niet omdat het paspoort in Oostenrijk ligt

Als je hem zou laten chippen dan plakken ze inderdaad een sticker in het paspoort en dan is het absoluut niet vreemd gaan Tong uitsteken als een andere stamboek bevestigd dat je paard gechipt is.... mocht je toch je paspoort naar Oostenrijk doen of een ander stamboek krijg je een soort vrijwaringsbewijs en mag je dus rustig je paard vervoeren enz... no problemo Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:07

Klopt! Momenteel ben ik aan het uitzoeken waar wij als Nederlandse Shire Horse Society het goedkoopst de chipregistratie kunnen laten doen (dit mogen we niet zelf doen omdat we geen erkend stamboek zijn). De K.N.H.S. vraagt voor de registratie en het inplakken van de barcodesticker 52,- euro Boos! Heb nu met een aantal andere stamboeken contact en die willen en kunnen het waarschijnlijk wel een heel erg groot stukje goedkoper doen. OK dan!

Het paspoort wordt dan alleen maar naar het andere stamboek opgestuurt (binnen Nederland dus), zij plakken de barcodesticker erin en zetten een stempel en verwerken de gegevens van het paard in hun eigen database.

Wat ik dus wel zeer vreemd vind is dat er geen centrale database is voor paarden Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:14

www.horse-passport.nl
zij claimen dat ze dé centrale database zullen worden...

Veel krommer met het chippen is dat dat hier 1 endezelfde persoon chipt voor het friezenstamboek, welshstamboek (nwpcs) en het KWPN.
Bel je hem zelf op om te chippen betaal je 35 euro voor alleen een chip
komt hij voor het welshstamboek betaal ik 35 euro voor chip, papier en paspoort...
weet even niet wat het friezenstamboek vraagt voor chippen.
en het WPCV (andere welshstamboek) neemt 8.50 euro voor alleen chippen (weet alleen niet of dan ook diezelfde persoon komt) een DA neemt 21 euro voor het chippen....
allemaal dezelfde chip en bij 1 persoon verschillende prijzen (KWPN kon ik even niet vinden welke prijzen die hanteren) dat is pas krom.... je wordt bedonderd waar je bijstaat Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:56

wie weet wat het goedkoopste stamboek is???

Er zijn namelijk nogal wat mensen met ongechipte Norikers die wel willen chippen en die vragen mij om advies en ik heb momenteel thuis geen internet en op mijn werk is het een beetje druk, dus geen tijd om uitgebreid te gaan surfen en bellen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:09

http://www.wpcv.nl/tarieven.htm
www.nrps.nl is onduidelijk, zij vragen 30 euro voor het inbrengen van een transponder bij minimaal 10 dieren tegelijkertijd maar vermelden niet of dit incl. of excl. paspoort is.
DA neemt 21 euro voor het inbrengen van een transponder excl. paspoort incl. DA verklaring om een paspoort aan te vragen (eventueel versturen dien je dan zelf te doen)
www.NWPCS.nl vragen 35 euro all-in maar vermelden niet wat alleen een chip kost...

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:27

Mijn Quarter is DNA geregistreerd en heeft een paspoort. Voor hem geen chip.
Is niet nodig, hij is duidelijk herkenbaar en volledig geregistreerd.

Ik vind chippen net zo achterlijk als hondebelasting. Zolang er geen kattenbelasting wordt geheven.....
Het is allemaal geldklopperij waar je geen klap aan hebt.
En die verhalen over diefstal zijn complete onzin. De paarden die teruggevonden worden zijn niet herrenigd met hun baas door de eventuele chip die ze hadden.
Je kunt zelfs gestolen paarden rustig laten castreren zonder dat er een haan naar kraait.

Ze draaien iedereen gewoon een rad voor ogen dat het om de veiligheid gaat! Tot de belastingaanslag op de mat valt........

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:25

vera schreef:
Mijn Quarter is DNA geregistreerd en heeft een paspoort. Voor hem geen chip.
Is niet nodig, hij is duidelijk herkenbaar en volledig geregistreerd.

Ik vind chippen net zo achterlijk als hondebelasting. Zolang er geen kattenbelasting wordt geheven.....
Het is allemaal geldklopperij waar je geen klap aan hebt.
En die verhalen over diefstal zijn complete onzin. De paarden die teruggevonden worden zijn niet herrenigd met hun baas door de eventuele chip die ze hadden.
Je kunt zelfs gestolen paarden rustig laten castreren zonder dat er een haan naar kraait.

Ze draaien iedereen gewoon een rad voor ogen dat het om de veiligheid gaat! Tot de belastingaanslag op de mat valt........


Punt is niet dat je je paard terug vind maar dar het moeilijker wordt voor dieven om ze door te verkopen.. Gister toevallif het nieuws gezein over 2 gestolen pony's? laatst hier het topic gelezen over die gestolen Fjord??

natuurlijk is het geldklopperij en is die regel achterlijk.. maar de reden waarom sommige mensen geen chip laten zetten is soms ook achterlijk