Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:42

mijn paardje (NRPS Merrie van net 8 jaar) heeft een soort van bloedwormen. 5 weken geleden met een speciale wormenkuur ontwormt.
maar nu 5 weken later is ze in 3 dagen graat mager geworden. je ziet heel haar ribbenkast zitten. zelfs onder haar buik bij de singel kan je haar ribben tellen. ze staat op jong, groen gras dus met veel eiwitten en ze krijgt anderhalve vipagraan op een dag.
ik ben naar de dierenarts geweest en morgen krijgt ze een onderzoek + een bloedonderzoek.

heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat het zou kunnen zijn?
de wormen zijn uitgesloten door de DA omdat dit niet in 3 dagen zo heftig kan gebeuren.
als je het wil zien kan je mij om foto's vragen.

en weet iemand toevallig de symptonen van Paardenkanker in een orgaan?

geerke

Re: Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:44

als je vijf weken geleden hebt ontwormd is het z'on beetje weer tijd om te ontwormen.
Heb je haar op hetzelfde stuk land staan?Zou het een herbesmetting kunnen zijn?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:49

het is een hele zware kuur geweest en die mag je pas over 12 weken opnieuw geven (zou nu dus eigenlijk nog 7 weken moeten wachten en dan pas zou ik nog een keer een mestonderzoek doen en daar van weer speciale wormenkuur geven), een normale wormenkuur heeft geen nut voor dit soort wormen. ze staat idd nog in het zelfde weitje maar hier staat ze nog niet lang. en we mesten elke dag de wei 2x uit (zijn 2 paarden, die van mijn en die van mij vriendin) maar dat andere paard heeft nergens last van en is ook niet besmet en word nu wel weer dikker. die van mij alleen magerder, maar de dierenarts heeft al bevestigd dat dit niet van de wormen kan zijn omdat dat regelmatig zou aflopen en niet in 3 dagen opeens zo mager.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:51

ze heeft 2 weken geleden trouwens een teek gehad, hij is er wel helemaal uit gehaald met zo'n speciaal ding.
maar nu zie ik dat er een beroemd paard(chacco blue) aan lyme is overleden, veroorzaakt door een teek

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:53

Welke wormenkuur heb je gegeven? Ivermectine doodt alleen de volwassen bloedwormen en niet de eitjes die zich in de darm bevinden. Die kunnen nu wel weer uitgekomen zijn.
Mijn merrie was ook ontwormd tegen bloedworm en 2 maanden later had ze nog steeds bloedwormbesmetting, maar dan door de eitjes die nog in haar darm zaten.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:59

het was een 12 weken zoveel mogelijk de bloedwormen dood,
ik lees op internet over de ziekte van lyme.... ze hebben een teek gehad, is niet heel snel opgemerkt(klopt) maar symptonen kunnen zijn: gewoon eten en drinken en heeel sterk vermageren in paar dagen. er staat bij: als je het gaat merken is het al chronisch en dus te laat...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:05

Ik heb ook eens een paard gehad die plotseling erg mager werd, (niet in 3 dagen want dat lijkt me sterk) Dat paard bleek een verotte lever te hebben. Achteraf waren er wel wat langer wat vage klachten, maar daar was ook nooit iets verklaarbaars bij.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:07

ja daar denk ik ook aan iets aan haar lever. maar ik heb een foto van afgelopen vrijdag en gisteren(maandag) daar zie je heeeel erg duidelijk een verschil. dus het is wel echt in 3 dagen, helaas..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:09

Ach meisje toch, je maakt je echt heel veel zorgen hè.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:14

xxsalinaxx schreef:
en weet iemand toevallig de symptonen van Paardenkanker in een orgaan?

Bij mij op stal heeft +-7 jaar geleden een pony vergelijkbare klachten gehad, geen wormen maar wel binnen een paar dagen heel veel afgevallen. Na nog een paar dagen verder kreeg je hele dikke bulten over dr gehele lichaam (bulten zo groot als een halve voetbal). Ze bleek kanker in meerdere organen te hebben. Ze kon van de 1 op andere dag bijna niet meer lopen en is toen gelijk laten inslapen.

Hoop dat jou paardje iets heeft wat snel over gaat! Ben benieuwd wat het nou is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:18

zoveel weken wachten? wat raar..
Mijn pony heeft laatst ook bloedworm gehad, die werd ook mager en suffig zo ineens (en die had niet eens zo'n hoogte eitelling)
Ik zou toch de DA nog een keer laten komen, denk dat die bloedworm nog bezig is

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:19

Wat rot voor je, ik hoop dat je de oorzaak kunt vinden, ik zou ook denken aan lyme.
Heeft ze verder nog andere klachten, merk je iets aan haar gedrag of spierkracht, beweging of iets dergelijks?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:22

morgen komt de DA een bloedonderzoek doen, daaruit kunnen ze ook kijken of de bloedwormen nog actief zijn.
hier foto's :

Afbeelding
afgelopen vrijdag

Afbeelding
gisteren (maandag)

ze blijft maar afvallen, morgen als de DA is geweest laat ik het horen wat zij denkt
en ook na het bloedonderzoek

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:24

Oeiiiii, ik zou me ook zorgen maken.
Hopenlijk komt er snel wat uit het onderzoek!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:25

verder word haar vacht ook dof en haar maatje beschermd haar heel erg we mogen opeens niet meer bij haar in de buurt komen en blokkeert constant de weg voor ons. haar tandvlees is heel lichtroze, tegen wit aan, maar haar tempratuur is wel gewoon 37,2.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:26

Dus ook bloedarmoede?
Ik denk toch ook dt die teek er wat mee te maken heeft.
Paard van een kennisje is on hetbvoorjaar ook heel ernstigbziek geweest van een teek, kon binnen een dag nauwelijks meer lopen en vermagerde ook maar had daarbij ook nog hoge koorts..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:28

over bloedarmoede is nog nooit echt iets bevestigd. maar ik zou het verder niet weten zou op het moment best kunnen

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:29

Als hetvtandvlees zo licht is, dat kan daar wel op duiden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:32

Jacobskruidvergiftiging?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:35

er stond in het vorige weitje wel jacobskruiskruid, daar zijn we toen bijgebleven en hebben ze niets van gegeten, is ookal weer tijdje geleden. je ziet ook nergens een hapje uit ofzo. we hebben daar ook al naar gekeken , maar je weet maar nooit, als dat het zou zijn zal je het denk wel merken bij dat bloedonderzoek?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:39

Jacobskruid kan ook bijv. Tussen het hooi oid zitten. Als het gedroogd is is het praktisch onherkenbaar en eten paarden het op.
Als het goed is is het te zien aan de leverwaarden in het bloed.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:46

Jeetje dat is schrikken! Hoe is de mest dan? Wormen kunnen ernstige schade toebrengen. Darmperforatie zelfs. Vooral als bloedwormen aanwezig zijn en bij ontworming kunnen ze massaal in beweging komen. Zie maar eens op website van Het Woud. Het lijkt wel of je paard niets meer binnenkrijgt en nu teert op zijn reserves. Krijgt je paard nog wel vocht binnen? Doffe vacht en snel vermageren kan missch wel met ernstige besmetting. Ik zou het niet geheel uitsluiten. Alhoewel in 4 dagen zo mager wel extreem lijkt. Ik ben benieuwd wat het is. Hopelijk komt je paard erboven op. Uit bloedonderzoek komt vast meer uit. Een vergiftiging van bv jacobskruuskruid geeft afwijkende leverwaarden. Sterkte!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:53

oei die is idd. snel afgevallen, hoop dat het niets ernstigs is, sterkte iig.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:54

Jeetje kan me voorstellen dat je ongerust bent, hoop dat de DA je morgen meer uitsluitsel kan geven.
Hoop dat je paardje er weer snel bovenop komt, sterkte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:57

Vraag de DA anders eens of het ook leverbot kan zijn. Dat geeft ook dit soort klachten. Dat kunnen ze vaak ook wel in het bloed zien.
Snap dat je je ernstige zorgen maakt, dat zou ik ook doen want je paard wordt echt abnormaal snel mager.
Sterkte ermee, hopelijk vind je snel uit waar hij last van heeft en kun je dat behandelen!!