Wat zouden jullie doen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Wat zouden jullie doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:03

Tja, een moeilijk verhaal misschien maar het zit mij een beetje dwars..
Mijn paard van inmiddels 21 gaat de laatste tijd erg achteruit. Hij heeft een soort van artrose in zijn achterbenen/rug. Hierbij heeft hij ook een zeer korte rug wat het bewegen niet makkelijker maakt. Bij het lopen (en helemaal als hij even stil heeft gestaan) zwaait hij zijn achterbenen. Dit is sind een maand of 3-4 steeds erger geworden en het is nu zelfs erger dan het afgelopen winter was (toen was hij ook stijf maar dit kwam door de kou, met het voorjaar ging het weer weg)
Laatst had hij even stilgestaan omdat hij lekker gepoetst werd, daarna wou hij wegstappen en zwaaide zijn ene achterbeen dus opzij en kreeg hem toen niet weer onder zijn lijf... Na even draaien en moeilijk doen lukte het dan toch maar het was geen lekker gezicht.

Tot voor kort werd er nog op hem gereden (hij had geen pijn) door mijn nichtjes van beide 12. Dit vond hij zoo prachtig en was ook nog erg voorwaarts, helemaal in galop.
Vorige week maandag was 1 van mij nichtjes er weer. En toen vielmij op dat hij helemaal niet vrolijk was. eerder wat nukkig en ook zeker niet lekker voorwaarts. Kortom, hij was zichzelf niet.

Ook in het land doet hij steeds minder, tot een maand of 2 geleden rende hij nog voorop mee wanneer de andere paarden (en dan met name de shetlanders) aan de race waren. Hij kon dan nog bokken als de gekte

Nu heb ik de laatste 2 weken de anderen al verscheidene rare buien zien hebben maar mijn oudje doet niet meer mee :n Hij heeft er geen lol meer in zo te zien maar dit is niet hoe hij is. Ik ben net ook even lekker in de bak een beetje met hem bezig geweest (los, beetje NH) ook dit vind hij niet leuk meer en na afloop viel mij de blik in zo'n ogen op. Hij heeft zo'n blik in zijn ogen dat hij geen zin meer heeft...

Nu weet ik niet meer wat ik moet. Hij heeft geen pijn maar gaat wel achteruit en krijgt steeds meer ouderdomskwaaltjes. Zoals hij nu is zou ik hem niet in willen laten slapen want hij heeft ook zijn goede momenten nog wel :j
Maar wanneer hij ook maar het kleinste beetje pijn krijgt zal ik die mening toch zeker veranderen en is het over. Maargoed, hoe zie ik aan hem wanneer hij pijn heeft.

Morgen bel ik de DA even om hem even te komen onderzoeken, hartslag/longen e.d. en ook om te kijken hoe het met zijn achterbenen staat.
Overigens staan de paarden hier 24/7 buiten ook in de winter dus van op stal staan komt de stijfheid niet van ;)

Zo zag hij er vorig jaar nog uit
Afbeelding
Afbeelding

En een maand of 2 geleden in één van zijn laatste gekke buien
Afbeelding
Afbeelding

TaLa

Re: Wat zouden jullie doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:54

Ik zou als ik jou was je goed laten adviseren en hem goed laten onderzoeken door DA, maar die ga je morgen bellen.
Als hij de komende tijd nog verder achteruit gaat, moet je jezelf gaan afvragen (hoe moeilijk dat ook is) of het niet tijd is om afscheid van hem te nemen.
Ik denk dat je je maatje niet verder wil zien aftakelen toch?
Sterkte.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:00

Ik sluit me bij TaLa aan.
Goed advies inwinnen.

Sterkte ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:11

Phoe, moeilijk hoor. Maar ik denk dat jij de enige bent die kan beslissen hoe het verder moet. Je bent zo te horen,al diep van binnen, bezig met het maken van een beslissing. Je ziet hoe je maatje langzaam aan de zin in het leven verliest, misschien is het een tijdelijk dipje.. Goed dat je de veearts er bij wilt halen voor onderzoek en advies.
Heel veel sterkte.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:13

Ook ik zou me goed laten informeren...
uiteindelijk beslissen in het belang van het beestje, hoe moeilijk het ook is...

succes ermee :(:)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:16

goed laten informeren door DA,Veel sterkte en succes.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 22:48

Bedankt voor de reacties.
Ik wacht de DA even af maar heb mij al wel redelijk voorbereid op wat hij zal zeggen en denk ook niet dat het mij zal verbazen.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is dat hij het echt niet meer aankan en hij pijn gaat krijgen.
Supplementen en pijnstillers e.d. begin ik niet aan :n Hij heeft de laaste jaren een heerlijk leventje gehad en is echt mijn maatje. Wanneer hij echt aangeeft niet meer verder te willen zal ik hem ook laten gaan, alleen is het lastig daar een tijd aan te plakken...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:00

Ik zou je toch adviseren om hem eens een week op de pijnstillers te zetten, alleen al om te kijken hoe hij daarop reageert. Wordt hij vrolijker/beweeglijker dan heeft hij dus wel pijn en kun je misschien beter een keuze voor hem maken/nemen.
Ik ken je paard niet, maar weet wel dat een paard meestal niet zomaar geen zin meer heeft. Dan is er echt wel meer aan de hand. Niet om kritiek op je te uiten, maar artrose zal altijd gepaard gaan met pijn, zeker in een rug.

Ik wens je veel sterkte! :(:)

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:08

Hee ik zou hem ook goed laten onserzoeken hij verliest denk niet zomaar zn lust...

Heel veel sterkte!!!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:29

O jee, Girocco.. ;( Goed luisteren naar wat de DA zegt, en je zult wel de juiste keuze maken..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:32

Ik kan daarin alleen maar idd meegaan met SusanW. Toch eens kijken, of hij toch geen pijn heeft. Paarden kunnen zo goed doen alsof er niets aan de hand is. Verder goed dat je de DA hem helemaal laat nakijken.
Ik weet dat het moeilijk is maar op een gegeven moment moet je dus keuzes maken. Kom je er achter dat hij geen pijn heeft zal ik hem lekker laten lopen, en lekker wandelen poetsen meer niet. Hij zal het wel aangeven wat hij nog wil en niet zo te lezen.
Sterkte meis!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:16

Ik heb besloten dat we zowiezo de winter niet meer door gaan klooien met hem, dus voor de ergste kou wordt hij ingeslapen. Heb de DA aan de telefoon gehad en die zei ook dat artrose in de winter gewoon erger (pijnlijker) word. Hij komt aankomende woensdag even langs voor een check-up. Eens zien wat hij er van vind, zou Girocco bijvoorbeeld nu al pijn hebben dan wordt het hele verhaal iets anders. Dan zou ik hem waarschijnlijk een weekje of 2 aan de pijnstillers zetten, gaat het dan beter dan is het na die 2 weken ook afgelopen, dan heeft hij in ieder geval nog een paar fijne weken gehad.

Kortom, hij zal er met het nieuwe jaar niet meer zijn... |( |(

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:08

Ik vind het vreselijk voor je, maar wel een ontzettend wijs besluit! Heel veel sterkte :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:42

Ik kan me je besluit heel goed voorstellen. Zodra je maatje pijn heeft, dat niet te verhelpen is en hij daardoor het plezier in het leven verliest houdt het op...
Pijnstilling is handig om een periode te overbruggen maar zodra er geen uitzicht meer is op een (redelijk) pijnvrij bestaan zonder medicatie heeft het geen toekomst meer. Heel veel sterkte de komende tijd en geniet nog van hem zolang hij er nog is.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:43

Oh wat erg ;(
Heel heel heel veel sterkte in deze tijd :(:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:45

je besluit is heel goed te begrijpen, ik wens je veel sterkte met
dit verlies. verwen hem maar lekker nu hij er nog is

Y;(

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:40

TaLa schreef:
Ik zou als ik jou was je goed laten adviseren en hem goed laten onderzoeken door DA, maar die ga je morgen bellen.
Als hij de komende tijd nog verder achteruit gaat, moet je jezelf gaan afvragen (hoe moeilijk dat ook is) of het niet tijd is om afscheid van hem te nemen.
Sterkte.

ik zou denk ik niet naar de dierenarts gaan maar naar een ostheopaat, misschien zit er gewoon iets niet helemaal lekker en dan is het zo opgelost

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:26

Lubberslieke schreef:
TaLa schreef:
Sterkte.

ik zou denk ik niet naar de dierenarts gaan maar naar een ostheopaat, misschien zit er gewoon iets niet helemaal lekker en dan is het zo opgelost

Wanner jij iets vind om artrose op te lossen hoor ik het graag, maar naar ieders mening is dit nog altijd niet te verhelpen en wordt het alleen maar erger. En volgens mij is een osteopaat ook nog altijd voor de rug? Mijn paard heeft voornamelijk artrose in de achterbenen. Dus nee, ik ga niet lopen hannesen met een osteopaat. Dat wil ik hem niet aandoen en zoals ik al aangaf is de artrose niet de enige kwaal waar hij mee loopt. Staar is volgens mij ook niet te verhelpen... :n

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:30

Ik denk echt dat je de juiste keuze maakt, zoals je aan het begin al zei dat hij een blik in zijn ogen had van ik heb er geen zin meer in. Dat lijkt me moeilijk om te zien dat je paard gewoon niet meer wil..
Heel veel sterkte!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:38

Ik denk dat je toch het advies van de dierenarts even moet afwachten, die kan je daarin het beste adviseren wat te doen.
Als je paard met behulp van hetzij supplementen of niet al te zware medicatie nog een prettig leventje kan hebben waarom niet?
Wat je uiteindelijk doet is natuurlijk jou keuze. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:25

Bedankt voor de reacties.
@supertinkie; Ik denk niet dat dat mogelijk is, ook gezien zijn andere 'kwaaltjes'. Daarbij zou het puur uitstel zijn en dat wil ik mijn ventje niet aandoen, zeker niet wanneer hij aan begint te geven er genoeg van te hebben.
Het is een moeilijke keuze maar ik heb hem gemaakt. Heb de DA ook via de telefoon gesproken en die komt woensdag langs, hij vond het wel (gebaseerd op wat ik zei) een goede keuze, artrose is uitzichtloos helaas dus het zou puur een kwestie van tijd wezen... |(

Nu is het dus afwachten wat de DA zegt, in hoeverre Girocco nu pijn heeft en aan de hand daarvan zal ik een beslissing maken, heeft hij pijn? Dan is het pijnstillers voor even zodat hij nog een pijnloos weekje of 2 kan hebben. Zo niet, dan zal het waarschijnlijk zowiezo niet langer duren dan november (wanneer het echt koud gaat worden). Maar dat wordt dan puur gokken en goed kijken naar wat hij aangeeft. Op het moment wil hij gewoon niet meer. Gisteren had hij even een goede dag, was lekker alert en was rustig aan het rondkuieren door het land. Vandaag weer een slechte dag, hij wil niks, kruipt zowat bij je op schoot als je het land in loopt (doet hij anders nooit) Hij wil niet lopen, staat gewoon zoveel mogelijk stil. Heb net een pluk hooi voor hem neergelegd zodat hij lekker zo kan eten...

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:03

ik zou het advies van de dierenarts even afwachten
veel sterkte er mee
p.s. ik heb dislectie dus weed niet of de speling helemaal klopt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:26

Nou de DA is geweest, hart was iets onregelmatig, maar dit was een voor Girocco, goede dag. Hij liep erg stijf met zijn achterbenen maar zwaaide ze niet zo erg uit als op een slehte dag. De DA vond wel dat hij heel erg zijn rug wegdrukte wat alleen maar pijnlijker zou worden wanneer het zal afkoelen...
De slijmvliezen waren wat bleek en ook bij zijn ogen. De staar vond hij toch ook wel aan de ergere kant. Hij verwachte dat Girocco met schemer zeer weinig ziet.
Hij zei dat ik eigenlijk zelf een beslissing moest maken hoelang ik het nog verder wil laten gaan, maar dat hij, vanuit een niet dierenarts oogpunt gezien, vond dat Girocco niet blij meer uit zijn ogen keek...

Ik heb hem gezegd dat ik Girocco voor de winter nog wil laten inslapen, dat het alleen even afwachten is wanneer. Dat vond hij een goede beslissing.

Maar aan het vooruitblik van het weer te zien zal dit al zeer snel zijn... Ik denk zelf wel binnen een maand |( |( |( |(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

Tjonge, erg heftig. Maar alleen jij weet wanneer zijn tijd er is. Neem even voor jezelf de tijd van afscheid nemen. Maar prik iig alvast de datum dat het gebeuren moet en leef daar naar toe.

Anders wordt het steeds moeilijker.

Sterkte, je zult het ongetwijfeld nodig hebben. :(:)

Maar het is een prachtdier :j

edit: zet je hem nu op pijnstillers?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:34

Pfff..
Heel veel sterkte hier mee :(:)
Ik denk wel dat je voor hem een goede beslissing maakt! :)