Mijn paard van inmiddels 21 gaat de laatste tijd erg achteruit. Hij heeft een soort van artrose in zijn achterbenen/rug. Hierbij heeft hij ook een zeer korte rug wat het bewegen niet makkelijker maakt. Bij het lopen (en helemaal als hij even stil heeft gestaan) zwaait hij zijn achterbenen. Dit is sind een maand of 3-4 steeds erger geworden en het is nu zelfs erger dan het afgelopen winter was (toen was hij ook stijf maar dit kwam door de kou, met het voorjaar ging het weer weg)
Laatst had hij even stilgestaan omdat hij lekker gepoetst werd, daarna wou hij wegstappen en zwaaide zijn ene achterbeen dus opzij en kreeg hem toen niet weer onder zijn lijf... Na even draaien en moeilijk doen lukte het dan toch maar het was geen lekker gezicht.
Tot voor kort werd er nog op hem gereden (hij had geen pijn) door mijn nichtjes van beide 12. Dit vond hij zoo prachtig en was ook nog erg voorwaarts, helemaal in galop.
Vorige week maandag was 1 van mij nichtjes er weer. En toen vielmij op dat hij helemaal niet vrolijk was. eerder wat nukkig en ook zeker niet lekker voorwaarts. Kortom, hij was zichzelf niet.
Ook in het land doet hij steeds minder, tot een maand of 2 geleden rende hij nog voorop mee wanneer de andere paarden (en dan met name de shetlanders) aan de race waren. Hij kon dan nog bokken als de gekte
Nu heb ik de laatste 2 weken de anderen al verscheidene rare buien zien hebben maar mijn oudje doet niet meer mee

Nu weet ik niet meer wat ik moet. Hij heeft geen pijn maar gaat wel achteruit en krijgt steeds meer ouderdomskwaaltjes. Zoals hij nu is zou ik hem niet in willen laten slapen want hij heeft ook zijn goede momenten nog wel

Maar wanneer hij ook maar het kleinste beetje pijn krijgt zal ik die mening toch zeker veranderen en is het over. Maargoed, hoe zie ik aan hem wanneer hij pijn heeft.
Morgen bel ik de DA even om hem even te komen onderzoeken, hartslag/longen e.d. en ook om te kijken hoe het met zijn achterbenen staat.
Overigens staan de paarden hier 24/7 buiten ook in de winter dus van op stal staan komt de stijfheid niet van

Zo zag hij er vorig jaar nog uit

En een maand of 2 geleden in één van zijn laatste gekke buien