Ernstige mok, tips?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Ernstige mok, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:05

Mijn niuwe paardje heeft hele erg mok, ik behandel de mok door zeezout in lauw water op te lossen, en dan met een spons de korsten weken, dan die eraf krabben, de benen helemaal droog maken en mok zalf erop.

Hebben jullie nog tips zodat de mok snel overgaat?
Ze heeft het echt extreem, ook aan de zijkanten, en ze heeft aan 3 benen mok, en al die 3 benen zijn ontzettend dik.

[ITP] Mijn nieuwe paardje (v. Gentleman) hier kun je het wel een klein beetje zien.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:08

Wij probeerde het been zo droog mogelijk te houden. We smeerden er dan Hidrocortiderm op. Ze kreeg door het voer MaxH. Mijn paard had het heel erg we hadden van alles al geprobeerd. Maar toen we MaxH gingen voeren was het binnen 3 weken helemaal weg.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:09

Levertraan-zinkzalf helpt perfect.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:25

veel door de zee rijden maar ik geloof dat je daar een beetje te ver vandaan woont Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:30

Tja....bij het ene paard helpt dit middel goed en bij het andere paard werkt een ander middel weer erg goed.
Bij mij op stal stond een paard die ineens een heel dik been had.
En dan echt helemaal tot zijn lies dik he.
Ook door de mok.
De d.a. heeft hem een antibiotica kuur gegeven en daardoor zakte het beetje bij beetje.
Ook heb je van die creme met antibiatica er in.
Werkt ook goed.
Bij mijn paard was de simpele mokzalf voldoende.
Ik ben er tegen om de korsten van een wond af te krabben maar sommige zweren erbij.
Ik raadt je aan toch de d.a. te laten kijken (als je dat nog niet gedaan hebt).
Het kan namelijk flink uit de hand lopen die simpele mok.

Carola_de_W
Berichten: 229
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:31

Groene klei helpt ook heel goed. Mijn paard heeft ook heel zware mok gehad en eigenlijk had ik de hoop op een middel wat er tegen zou werken opgegeven, maar klei hielp echt super.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:48

NIET DE KORSTEN KRABBEN......... ALLE BOVENSTAANDE TIPS ZIJN OK MAAR NOOIT DE KORSTEN KRABBEN.... Zonde wordt het alleen maar erger... Die van mij heeft 3 mnd terug in Utrecht gestaan met soort gelijke klachten maar dat is het eerste wat ze zeggen....... blijf er af!! Succes.. Zodra het erger wordt.. DA bellen Antib. vragen..

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:58

willem had ook aan 1 been hele erge mok. alles geprobeerd, maar het ging niet weg.
ik de da gebeld en een antibioticum kuur en speciale mokzalf, zelfgemaakt met hormoon. moet je met handschoenen opsmeren. hielp perfect.
als hij nu mok heeft moet ik hem 3 dagen lang met betadine shampoo wassen en de zalf er na opsmeren.
werkt perfect, ik ga nie meer zelf klungelen met allerlei dingen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15490
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:11

Ik heb ook een paard met redelijk hardnekkige mok. Ik heb mijn paard in laten spuiten met Ivomec, wat niet hielp. Ook smeer ik dagelijks (niet langer dan twee weken) met hydrocortiderm, dat is die hormoonzalf wat vaak wordt voorgeschreven.
Droogzetters voor koeien helpen bij mij redelijk. Je kunt ze kopen bij de DA of bij de Welkoop. Bij de Welkoop kun je ook mokzalf kopen in een klein potje met roze op het etiket, dat helpt ook redelijk bij mijn paard.

Ik krab de korstjes er niet af, maar probeer de korstjes wel weg te weken met betadine scrub. Ook geef ik haar Mok cure van VSM verkrijgbaar bij de paardendrogist. Ik gebruik het nu een maand en het helpt tot nu toe niets.

Urine en afgewerkte olie en tandpasta willen soms ook nog wel eens helpen.

Ik wens je veel succes met de mok, het kan erg frustrerend zijn Boos!

Ik wens je veel sterkte

Orange

Berichten: 1409
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:11

Bij ons op stal hebben we ook wel een s last van mok, wij gebruiken dan HOMEOPATISCHE pilletjes tegen exzeem en ander huidaandoeningen, kan je bij de apotheek bestellen. Het zijn pilletjes van het merk vsm. Gewoon 2x daags 3per keer tot dat het over is, werkte bij ons altijd. (bij het ene paard binnen een week andere deden er tot 1,5 maand over toen was het voorgoed weg nooit meer teruggekomen.) Als je nog wil dat ik de preciese naam opzoek pb me maar ff. (me moeder werk in de apotheek dus moet ik ff aan dr vragen.)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:15

ik gebruik altijd pilltjes of druppeltjes tegen mok voor door het voer. dit werkt van binnenuit wat ik heel erg goed vind, ik heb het idee dat hierdoor de infctie eerder helemaal verdwijnt.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:19

yellowcream erop, dan is het zo weg. En sokken eraf halen.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:20

Wij maakten zelf mokzalf. Vaseline met daar doorheen zwavel. Zwavel kun je kopen bij de apotheek al zullen ze je in het begin erg verbaas aankijken. Net of wil je een bom maken.

Antheman

Berichten: 11834
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:24

Iedereen komt met middeltjes aan, maar het allerbeste is beweging! Dat stimuleert de bloedsomloop en bevorderd de genezing.

Ik heb lang geleden ook een keertje mok bij mijn Haf gehad, toen hij op stal stond, en heb er Sudocreme, vd drogist, babybilletjeszalf, opgedaan. Dat hielp er goed.

Maar echt hoor: BEWEGEN! zoveel mogelijk.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:21

james100 schreef:
NIET DE KORSTEN KRABBEN......... ALLE BOVENSTAANDE TIPS ZIJN OK MAAR NOOIT DE KORSTEN KRABBEN.... Zonde wordt het alleen maar erger... Die van mij heeft 3 mnd terug in Utrecht gestaan met soort gelijke klachten maar dat is het eerste wat ze zeggen....... blijf er af!! Succes.. Zodra het erger wordt.. DA bellen Antib. vragen..



Maar er zaten echt mega korsten op, dan kan de zalf toch niet inwerken?
Ik hoor hier nu allemaal verschillende dingen maar

-bewegen doet ze genoeg, elke dan in de wei (droge wei) en aan het werk
-3 benen zijn echt ontzettend dik incl erge mokwonden en dikke harde korsten, vooral aan de zijkanten, kootholte valt ontzettend mee.
-Ik behandel het nu anderhalf week, en er lijkt nog geen verbetering in te komen.
-Ik smeer er hormoon zalf op, uit duitseland.
-sokken eraf halen kan nog niet, ik kan het been niet gaan opscheren als die zo onder de wonden zit
-heb zijn ook geen open wonden, maar gewoon kale plekken van waar ik de korsten af heb gekrabt
En heb er voor de hormoonzalf mokzalf opgesmeerd, maar dat hielp al helemaal niet...

dus wat hebben jullie nog meer voorn tips?

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 02:01

ga geen sokken afscheren nu...en zeker geen korsten afkrabben die gaan er van zelf af

mijn paard heeft er ook eens last van gehad.. ik heb de benen gewassen met betadine shampoo..voorzichtig droog deppen met een zachte handoek
vervolgens 2 x per dag behandelen met hydrocortison
als ze uit de wei komt voorzichtig schoonmaken en droog maken.. neem lauw water en een zachte spons bijv
mijn paard was er met twee weken helemaal van af.. wel consequent blijven behandelen.. tweede week gebruikte ik 1 x per dag de hydrocortison

een vriendin van mij gebruikte droogzetinjectoren voor koeien (gebruiken ze op de uiers) en die had daar goede resultaten mee

gebruik verder ter preventie voordat je paard de wei in gaat een vette zalf zoals mokzalf..dit werkt vuil en vochtafstotend zodat de kans op mok kleiner wordt

verder moet je echt geduld hebben..het duurt gewoon even voordat ze ervan af zijn.. en sommige paarden zijn er gewoon extreem gevoelig voor
wees conseqent met behandelen en blijf van de korsten af..dan komt het vast goed

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 03:16

Cure-mok van VSM hielp bij mijn paard super goed.... Heeft er nu totaal geen last meer van terwijl hij dagelijks in een paddock staat die modderig is.... te verkrijgen bij de paardendrogist...

Smeer er geen tandpasta op, doe dat maar eens bij jezelf op een wondje... auw!!!!!! en al helemaal geen afgewerkte olie... zit VOL bacterien!!!!!!!!

Als het echt heel erg is gewoon naar de dierenarts!!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 05:58

keratoshampoo oftewel teershampoo mijn paard heeft 2 jaar sinds wij hem kochtten (langer) mok gehad over hele benen nu is ie dr eindelijk daarmee vanaf na alles geprobeerd te hebben!

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:50

Je kunt de sokken beter niet scheren omdat je dan kans op nieuwe wondjes hebt. Ik knip de sokken wel altijd kort met een schaar, zodat er niet teveel vuil en vocht in kan blijven hangen. Als allerlei smeerseltjes niet helpen komt de mok misschien van binnenuit en kan een kruidensuplement soms helpen. Bij mijn paard werkt Napro horse erg goed. Ik ben er ook achter dat overgevoeligheid voor eiwitten een rol speelt bij mijn paard. Dus ze krijgt eiwitarme brokken en gewoon hooi ipv voordroogkuil. Als het te erg wordt zou ik er trouwens wel een dierenarts bij halen! Succes met deze moeilijke kwaal, die bij elk paard weer verschillende oorzaken en behandelingen lijkt te hebben.

simongek

Berichten: 5350
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:57

Mijn paard heeft het ook heel erg gehad op alle 4 de benen.

Hij werd gewassen met betadine shampoo en daarna hydrocortederm erop.

Op de achterbenen ging het na 2 weken nog niet weg en toen heb ik de DA erbij gehaald.

Omdat mijn paard sloeg heeft de DA hem verdoofd en alle korsten eraf gehaald. Daarna goed ingesmeerd en een antibiotica kuur gegeven.

Ik deed in de stapmolen uierzalf op zijn benen zodat er geen vocht en vuil bij kon komen.

Succes met je nieuwe paardje.

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:52

Hoi, Tandpasta helpt wel. Het droogt de mok uit. en zorgt ervoor dat de korsten er vanzelf sneller afvallen. Dit komt omdat er veel krijt in tandpasta zit. In iedere mokzalf zit krijt maar kost nagenoeg minstens het dubbele van een tube goedkope tandpasta. Wat bij mijn anderhalf jarige enorm heeft geholpen was benen afspuiten, droogdeppen en dikke chloor (gewoon dikke bleek) erop. Dikke bleek prikt niet, pas als je het gaat verdunnen met water gaat het prikken. En het droogt en ontsmet de mok meteen. Na 2 weken was mn veulen er vanaf

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:07

Op medisch staat heeeeeeeel veeeeeel over mok

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:52

cinny1 schreef:
Hoi, Tandpasta helpt wel. Het droogt de mok uit. en zorgt ervoor dat de korsten er vanzelf sneller afvallen. Dit komt omdat er veel krijt in tandpasta zit. In iedere mokzalf zit krijt maar kost nagenoeg minstens het dubbele van een tube goedkope tandpasta. Wat bij mijn anderhalf jarige enorm heeft geholpen was benen afspuiten, droogdeppen en dikke chloor (gewoon dikke bleek) erop. Dikke bleek prikt niet, pas als je het gaat verdunnen met water gaat het prikken. En het droogt en ontsmet de mok meteen. Na 2 weken was mn veulen er vanaf


wat !!?? dat meen je niet..wie heeft je dat geadviseerd ? sorry maar dat kan nooit goed zijn

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:55

Nimmedor schreef:
Maar er zaten echt mega korsten op, dan kan de zalf toch niet inwerken?
Ik hoor hier nu allemaal verschillende dingen maar

-bewegen doet ze genoeg, elke dan in de wei (droge wei) en aan het werk
-3 benen zijn echt ontzettend dik incl erge mokwonden en dikke harde korsten, vooral aan de zijkanten, kootholte valt ontzettend mee.
-Ik behandel het nu anderhalf week, en er lijkt nog geen verbetering in te komen.
-Ik smeer er hormoon zalf op, uit duitseland.
-sokken eraf halen kan nog niet, ik kan het been niet gaan opscheren als die zo onder de wonden zit
-heb zijn ook geen open wonden, maar gewoon kale plekken van waar ik de korsten af heb gekrabt
En heb er voor de hormoonzalf mokzalf opgesmeerd, maar dat hielp al helemaal niet...

dus wat hebben jullie nog meer voorn tips?


Nou die korsten laten vanzelf los als de huid daaronder genezen is.. Gewoon droog houden en goed blijven smeren... En zodra je maar enigzins gaat twijvelen.. Meteen de DA het heeft mij bijna 1000 euries gekost.. Alle zalfjes en consultjes..

En uiteindelijk stond ik ook in Utrecht, wil je niet bang maken... Succes iig..

Barvrouwke
Berichten: 3707
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:27

De benen insmeren met poedersuiker, dit is geen grapje. Het neemt alle vocht op en er zit bovendien vaak nog antibiotica in. Goed tussen de haren smeren en daarna met de hand of ZACHTE borstel voorzichtig afborstelen. Korstjes eigenlijk zo weinig mogelijk aan doen. (dikke korsten haal ik wel altijd weg, want vaak komen die niet los door aankoeken zalf enz.)