Vitamine C en zink?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vitamine C en zink?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:16

Voor mensen heb je steeds meer vitamineproducten waar Zink en vitamine C in zijn verwerkt (o.a. Vicks, Zinc Defence, Strepsils, TP huismerk zuigpastilles voor de keel).
Ik meen me te kunnen herinneren dat ik een paar jaar geleden in de krant ook heb gelzen dat het een goede combinatie zou zijn om je werstand te verhogen. dat het je verkoudheid met een paar dagen zou verkorten.

Maar wat ik op internet kan vinden is enkel dit:
De beschermende werking van zinkgluconaat wordt in verschillende wetenschappelijke onderzoeken beschreven: zink in zuigtabletten blijkt zeer effectief bij beginnende verkoudheid.
Zink beschermt de slijmvliezen tegen verkoudheid en de vitamine C verhoogt bovendien de weerstand. In de Verenigde Staten wordt al langere tijd zink gebruikt.
De stof zinkgluconaat is zeer bewust in een zuigtablet verwerkt. Door de tablet langzaam op te zuigen, is er een continue afgifte van het zink dat zich aldus rustig kan verspreiden op die plekken waar het werkzaam moet zijn. Dat wil zeggen in de slijmvliezen van hoofd- en halsgebied. Zo worden de slijmvliezen effectief beschermd tegen de opkomen-de
verkoudheid. Het beste kan je meteen bij een opkomende verkoud beginnen met het slikken van zuigtabletten met zink en vitamine C


Maar weet iemand die wetenschappelijke onderzoeken?

En zou het ook werken bij paarden?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:03

Vitamine C is inderdaad ook voor paarden goed hoor.
Het heeft hetzelfde effect als bij mensen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:43

Fout. Mensen kunnen, net als cavias, geen vitamine C aanmaken. Daarom moet Vit C, bij tekorten in de voeding of verhoogd verbruik aangevuld worden. Paarden, net als de meeste dieren, kunnen dit zelf in het lichaam aanmaken, waardoor supplementatie nutteloos is.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:27

Zannekin schreef:
Fout. Mensen kunnen, net als cavias, geen vitamine C aanmaken. Daarom moet Vit C, bij tekorten in de voeding of verhoogd verbruik aangevuld worden. Paarden, net als de meeste dieren, kunnen dit zelf in het lichaam aanmaken, waardoor supplementatie nutteloos is.


maar als het paard nu verkouden zou worden door té weinig weerstand, wordt de Vit. C dan wel voldoende aangemaakt?
Ik heb ook altijd begrepen dat het geen kwaad kan in de winterperiode extra vitamines toe te dienen... bijv. in de vorm v. Vit. C.
Kan me voorstellen dat als er weinig 'weerstand' is bij een paard, alles wat 'trager' zou werken..en dus ook de nodige vitamientjes, om niet nog zieker te worden.

anders kan ik het potje Vit. C ook wel zelf opeten Haha!

groetjes Jolanda