mineralen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 13:33

Heej.

Ik heb dus al eerder gemeld dat mijn paard erg snel zweet(namelijk na ongeveer 10 minuten lekker instappen en draven) .
Nu zegt mijn stage baas, dat het paard zich ontzettend snel inspant, en zich niet goed ontspant en dus heel erg gespannen is.(dat kan)
Of hij zij dat het paard iets aan zijn hard kon hebben(lijkt mij stug en dat zeggen meerderen,want dan kan het paard niet zo snel weer op adem zijn)
Mijn lesgeefster zegt: dat het een mineralen gebrek is (dus al een emmer met speciale mineralen gekocht, en een zouten liksteen)
En de DA van mijn lesgeefster was laats op de manege, en die zij ook dat het een mineralen gebrek kon wezen.

wat denken jullie? Verward

graag jullie mening, want ik vind dit niet kloppen dat een paard zo snel zweet.
Ze is in een topconditie, en ze heeft een dik dek op, en ze is aalglad , dus scheren lijkt mij ook geen optie.

priscilla

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:10

Fab had dat ook, ik ben Pavo E-plus bij gaan geven, dat scheelde enorm. Ze is echt wat soepeler geworden, laat wat makkelijker los.
Een ander supplement is Muscle-fit van Pavo, kijk even op hun site voor meer info.

Sommige paarden halen nou eenmaal niet hetzelfde uit hun voer dan anderen. Dit soort supplementen kan daarbij goed helpen. Persoonlijk vind ik Pavo E Plus zeer geslaagd! Het helpt mijn paard echt de spieren te ontspannen, ze kan haar afvalstoffen gemakkelijker kwijt, wat zich ook uit in minder zweten!

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:37

Paarden zijn net als mensen: de één zweet meer dan de ander. Haha!
Als er aan je paard geen uiterlijke kenmerken zijn dat hij iets mist in zijn voeding (doffe vacht, moeilijk uit het haar komen, doffe ogen, geen werklust), dan zou ik me niet zo'n zorgen maken over een vitaminen/mineralen tekort. Vrije toegang tot een liksteen kan nooit kwaad natuurlijk, dan kijkt hij zelf wel of er behoefte aan is.
Als je echt een tekort uit wilt sluiten laat dan een uitgebreide bloedproef doen. Hierin kan precies worden aangetoont wat er niet goed is.
Aanvullingen qua mineralen/vitaminen zijn handig, maar soms doet het meer kwaad dan goed en het kost nog handen met geld ook Knipoog

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Hallo,

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:23

Eén van onze paarden heeft dat ook altijd, tijdens de herfst/winter periode. Heb er een deskundige na laten kijken en deze kon mij melden, dat het aanzetten van wintervacht (ook al hebben ze een deken op) zeer veel energie vergt van het paard, waardoor ze dus ook heel snel zweten en buiten adem zijn. Mijn paard had er zelf bloedarmoede bij en was lichtelijk uitgedroogd, waardoor hij zich dus echt niet optimaal voelde. Hij heeft toen een speciale vitaminestoot gehad (zelf gemaakt) met als ik het me goed kan herinneren veel zink erin. Nu geef ik hem elk voorjaar en najaar een (kant & klare) vitaminespuit en hij heeft altijd een mineralenblok in zijn voerbak liggen, ook voer ik hem in deze periode wat meer krachtvoer, en het probleem is opgelost. Gewoon goed in de gaten houden wanneer je paard gaat verharen, vitamines erbij en klaar is klara.
succes met je paardje.

Greetz Mirriam

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:27

Als je paard een doffe vacht, doffe ogen heeft of andere duidelijke uiterlijke kenmerken is het wel al behoorlijk 'erg' met een eventueel vitaminetekort.

Het probleem met paarden die te weinig vitamine E en selenium uit de voeding halen, c.q. meer nodig hebben dan andere paarden is, dat je dat aan de buitenkant niet kan zien. Dat uit zich in het werk. Bij paarden die moeilijk los te werken zijn is het de moeite waard om dit uit te proberen.......het kan de oplossing zijn.

Je kan niet simpelweg stellen dat ieder paard voldoende uit zijn voer kan halen omdat dat gewoon niet waar is.
Het voer is samengesteld voor de gemiddelde behoefte van een gemiddeld paard, bij een gemiddelde hoeveelheid voer, passend bij een gemiddelde hoeveelheid werk.

Onnodig nog eens te benadrukken dat dus lang niet voor ieder paard aan de individuele wordt voldaan!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 17:41

Hallo.

bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb net nog even een uur op haar gereden.
ze zwete wel, maar ze zit nu nog maar een week aan die mineralen, maar ik merk wel dat het minder is geworden.
Ze heeft wel vieze traan ogen, en af en toe een donzige vacht kan dat kwaad.
Energie heeft ze zat(juist te veel Tong uitsteken )

maar tevens heb ik haar sinds kort ook aan de sport brok i.p van basis brok.
bevalt me ook wel goed.
ik wacht het nog even af, als het gewoon niet beter gaat met het zweten enz..., doe ik een bloed test.

gr.priscilla

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:21

Is het niet zo dat paarden zweten om hun warmte kwijt te raken????????
Bij het zweten verlies je altijs mineralen en elektrolyten. In principe wordt dit met de goede voeding weer aangevuld.
Bij overmatig zweten is het verstandig om dit te suppleren.
Bepaalde mineralen zorgen er wel voor dat je veel vocht vast houdt en kunnen op lange termijn schadelijk zijn voor bijv. de nieren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 09:20

aa bha de nieren
maar volgends mij helpt het wel .
maar ik ga hier ook niet eeuwen mee door.
mijn instructriece zij dat je hier naar een maand wel mee kon ophouden

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:30

Ik rij uiteraard nog niet, die van mij zijn veulies, maar ik geef geen zoutblok/steen, maar een mineraalsteen, een idee voor jou ... ???

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 11:45

ja, mineralen daar doet ze niks mee, en een zoutblok vonden ze ook wel goed, en die lust ze wel

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 13:46

ik heb dit ook mee gemaakt met een pony die eiwitten te kort kwam, maar mineralen is ook geen raar idee hoor.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:04

phoenix4ever schreef:
ik heb dit ook mee gemaakt met een pony die eiwitten te kort kwam, maar mineralen is ook geen raar idee hoor.


hoe bedoel je Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 08:48

dat een mineralen gebrek ook niet een gek idee is