Seriliseren of andere opties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Seriliseren of andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 11:22

Het is maar een vaag ideetje hoor.
Maar Dennis staat altijd bij Tammy, gaat perfect. Niets aan de hand, echt man en vrouw. En dat is net het probleem. We wilde maar 1 veulen, en nr 2 is nu al op komst(die we ook met veel vreugde zullen ontvangen hoor!). We dachten ze gewoon uit elkaar te halen als Tammy hengstig zou worden maar dat lukt dus niet.
Zijn er manieren om de merrie onvruchtbaar te maken? Tammy is niet echt een geschikt paardje voor de fokkerij. Dennis deste meer.
Ik wil Den toch met een vriendje(of vriendinnetje) het land op hebben, anders word hij knetter(en terecht, een paard hoort bij soortgenootjes). Maar met andere hengsten(en ruinen) blijft hij vechten tot er 1 bij neer zou vallen(zo ver hebben we het niet laten gaan). Merries gaat hij perfect mee op het enige minpuntje na dat je d'r veulentjes van krijg.

Is er een manier(tijdelijk of definitief) om een merrie onvruchtbaar te maken? En wat ook nog te doen is qua kosten of risico voor de merrie?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:53

Ik zit met het zelfde, maar dan nu nog veulens, heb een merrie en een hengst, de merrie is vuilbakkie (wel een uitzonderlijk mooi vuilbakkie hoor, maar de andere bezit kwaliteiten die bij keuringen zullen (h)erkend worden wat zij nooit de kans zal voor krijgen wegens geen papier), de hengst een zeer mooi gebouwd tinkerke ... ik heb informatie gevraagd en er bestaat een injectie die ze bij de merrie halfjaarlijks toedienen en zo de cyclus onderdrukken. Het bevat hormonen van zeugen en die zouden de eigen ei'tjes van de merrie inkapselen en gezien varkenXpaard niet kan lukt een dekking dan niet, en hun lichaam herkent hen ook niet meer zodat er geen hengstigheid meer is ... maar niet alle dierenartsen willen het toepassen, ik heb er drie gebeld voor ik er één had die het kende en voldoende op de hoogte was ervan. Het is nu éénmaal zo ingeburgerd om bij de hengst in te grijpen dat de merrie's een beetje opzij blijven staan. Nu is het wel zo dat het niet aan te raden is dat jaar in jaar uit te doen, ze raden aan als het iets of wat mogelijk is hen de winter afzonderlijk te stallen (wat ik nu niet kan, maar ben er wel mee bezig) en de injectie toe te dienen maart bv, dan blijven ze beschermd tot eind september en is de staltijd terug ...
Dit systeem is toegepast op in het wild levende olifanten, zebra's, ijslandse kudden, shets ook ... dus er is goed over nagedacht, en het is echt toegepast als anticonseptie. Daar is het wel op sommige dieren constant gebruikt omwillen van slechte bouw/conditie, alleen is het niet voldoende duidelijk wat de nevenwerkingen zijn op lange termijn nog. Daar zijn onderzoeken nog over bezig en vandaar dat ze nu bij "huispaarden" liever het dekseizoen toepassen en de stalperiode vrij van hormonen ... zal zeker en vast vervolgd worden, want toen ik dit 's eerder vertelde zal een goed deel van bokt op m'n kop te

De testen en toepassing in het wild zijn wel zo dat de spuit een jaar werkt, en bij de "huispaardjes" zetten ze op de zelfde dosis slechts een half jaar, is dat nu commercieel gezien of is het om op safe te spelen ... Het is bij de pil precies zo, de hormonen van één pil zijn 36 uur in het systeem aanwezig, dus is er bij de mens ook een overlappingstijd telkens ...

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:13

Kan je er niet een knikker in laten stoppen, dan worden ze niet meer hengstig. Misschien een optie? Vast goedkoper dan sterriliseren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:30

HUMMMMMMMMM?????????? Wat is dat? Ik ben ook nog opties aan het bekijken, dus héél geboeid door die "knikker" ...

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:06

Dan 'denkt' het lichaam dat er een vruchtje zit, en wordt dan niet meer hengstig.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:21

Castreren van de hengst geen optie? Allicht een minder riskante oplossing dan steriliseren van een merrie.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:47

Eleonoor schreef:
Castreren van de hengst geen optie?


Euhhm, dacht 't niet. Dennis is een goedgekeurde dekhengst. Denk niet dat ze die zo gauw zal laten casteren. Dat dekt zo moeilijk Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:03

Ja, het klinkt banketstaaf maar de merrie wegdoen, en zorgen dat je er één bij zet die wel goed genoeg is voor de fokkerij... Je gaat toch niet een gezonde merrie volproppen met hormonen e.d. omdat ze geen veulen mag krijgen?!? En waarom mag ze geen veulen meer krijgen, is ze echt zo vreselijk slecht dan?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:07

*Jolanda* schreef:
Kan je er niet een knikker in laten stoppen, dan worden ze niet meer hengstig. Misschien een optie? Vast goedkoper dan sterriliseren.


Sorry maar dat gaat wel ver.... arm paard. Ik denk dat het enige resultaat wat je hiervan zal krijgen het vervuilen van de baarmoeder is. Dus ontstekingen e.d.
Lijkt me niet de beste manier.

Er zijn wel hormoonpreparaten voor merries, maar ik geloof niet dat dat vaak gebruikt wordt voor dit doel.

Ik vrees dat je ze toch gewoon uit elkaar zult moeten halen als je geen veulens wilt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:40

Ik ben bang dat ik ze gewoon uit elkaar moet houden. Maar ja, ze zijn echte maatjes. En ben toch nieuwsgierig naar eventuele opties.
Tammy heeft voor O beentjes en achter X pootjes. Ze staat zo verschrikkelijk scheef. Als de hoefsmid een X te laat komt struikeld ze over haar eigen voeten.
En iid Dennis laat ik niet zo snel castreren. Als hij niet goedgekeurd was had ik het allang gedaan. Al was het maar om hem makkelijker met andere paardjes het land op te gooien.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:48

Steriliseren bevat nu eenmaal grotere risico's dan castreren.
De "prikpil"kan wel, maar bij honden en katten is het bekend dat ze daar nogal snel baarmoederontsteking van kunnen krijgen. Hoe dat bij paarden zit weet ik helaas niet.
en dan is er geloof ik nog een optie... ze uit elkaar halen. en ik denk dat dat voor jou de enige oplossing is... Succes er mee!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:04

Volgens mij kunnen paarden gewoon aan de pil, bij ons gaat een merrie aan de pil om gecontroleerd hengstig te worden ????????? maar hoe het precies zit weet ik niet. Ik zal het morgen even aan Henk vragen die weet het zeker. Laat het morgen even weten...

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:27

Van zo'n 'knikker' hebben ze echt geen last hoor, moet je er natuurlijk niet zelf instoppen Haha! ik zie je al zitten cis (dennis) Haha!
Ff naar de DA en dat kan verder echt geen kwaat.


groetjes Jootje

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:36

waarom neit 2 aparte weitje naast elkaar gelegen, zodat ze elkaar zien, en kunnen aanraken/voelen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 21:05

reddytobias schreef:
waarom neit 2 aparte weitje naast elkaar gelegen, zodat ze elkaar zien, en kunnen aanraken/voelen


Hebben we al gepobeerd. Maar hij wil zo graag gewoon d'r bij dat hij gewoon door het draad(zelfs met een hele dot stoom) heen stapt.

Het heeft iig voorlopig nog geen haast zo lang Tammy nog drachtig is. Hij dekt zich maar suf als hij wil(maar hij is verstandig genoeg om het niet te doen), het haalt toch niets uit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 00:00

Vandaag was mijn DA er om de paarden te enten en heb ik hem ernaar gevraagd. Je kunt een merrie inderdaad laten steriliseren, dat gaat via de schede en daardoorheen pakken ze dan de eileider. Hij kende een geval van een merrie met een tumor op een van de eierstokken die op deze manier weggehaald is, dus hij zei dat je in principe op deze manier kan steriliseren. Maar het is wel een behoorlijk pittige en dure operatie!