Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 00:53

Ik weet niet of je het helemaal goed schrijft, maar heeft iemand ervaring hiermee??

Wij hebben op dit moment een enter en die heeft in het najaar droes gehad. De droes is nu helemaal weg alleen sinds die tijd heeft ze een vieze snotneus. Ze is er verder niet ziek van en het is ook niet overdraagbaar, want onze andere merries hebben er totaal geen last van.

Van de DA hebben we al antibioticum, alleen het helpt niet echt veel (we hebben nu al bijna een hele bak opgevoerd en nog heeft ze een vieze neus). De man waar we altijd onze paarden stallen zei dat het misschien wel voorhoofdsholteontsteking kon hebben of een ontsteking aan een luchtzak.

Nu vroeg ik me af, hebben mensen hier op bokt hier ervaring mee?? En hebben sommige mensen misschien nog een idee wat we verder nog kunnen doen dan alleen antibioticum te geven??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:17

Toch even na laten kijken of er idd, sprake is van een voorhoofdsholte
onsteking oid. Bij een voorhoofdsholte onsteking beginnen ze na een tijdje ook uit hun mond te ruiken.
Het is niet normaal , dat hij zolang met die snotneus blijft staan en uit het feit dat hij vrijwel niet reageert op de antibiotica, zou je inderdaad op kunnen maken dat er ergens nog een semi gesloten onstekening doorwoekerd. De Da erbij halen en hierop na laten kijken. Dit zijn overigens lastige dingen om van af te komen, door het semi gesloten karakter van zo'n ontsteking, (net als een droes abces) reageert dit nauwelijks op antibiotica en zal er waarschijnlijk meerdere keren gespoeld moeten worden.

capriool
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:42

helemaal met kitten eens. DA erbij halen, die kan vrij eenvoudig vaststellen of je paard een voorhoofdsholte ontsteking heeft. Lijkt me trouwens niet erg waarschijnlijk, je paard zou dan suffer moeten zijn en met zijn hoofdschudden (doet namelijk pijn).
het zou kunnen zijn dat de je paard verslagen droes heeft. is de droes naar buiten door gebroken of richting zijn keel? dat maakt nogal verschil.
Ik zou haar iig iedere dag temperaturen en de antibiotica kuur afmaken!!
Je kan de DA erbij halen en vragen of hij je paard even algemeen goed onderzoekt (even goed alle lymfeknopen nakijken, vooral die in de hals en op de schouder).

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:47

Zo wie zo de DA erbij halen maar misschien mocht je er intresse voor hebben iemand erbij halen die Reiki kan toepassen heeft toen bij een springpaard van een ruiter waar ik voor werkte heel goed geholpen ineens kwam alles los en was het over....

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:25

Hoi,

Vraagje komt het uit beide neusgaten of 1tje?
Ik zou de dierenarts erbij halen.. of er zelfs naar toe gaan.
Dmv Bronchoscopie en Röntgen kan in veel gevallen wellicht iets gevonden worden. Wellicht kunnen ze ook wat in het bloed vinden. Met antibiotica heeft kennelijk weinig zin en het kan best zo zijn dat wanneer je stopt het weer erger wordt.

Uit ervaring weet ik dat ontstekingen niet per definitie vies hoeft te ruiken. Ons paard heeft een hematoom in zijn hoofd gehad en daarna een sinusitis. Het heeft lang geduurd eer wij een goede diagnose hadden.
Het enige sein wat wij hadden was een niet ruikende neusuitvloeiing.

Tevens hoeft het niet zo te zijn dat het paard er suf van is.
Volgens Utrecht moet ons paard veel pijn in zijn hoofd hebben gehad, terwijl wij hier maar heel weinig van gemerkt hebben.

Sterkte

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:30

Nee is het maar 1 neusgat.
Paard is verder totaal niet suf en maakt echt geen zieke indruk.

Alvast bedankt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:34

Die van ons had een beiderzeids volle snotneus, rook wel uit haar mond en deed ook bijna niets uit op " diverse" kuren. Nog even gedacht aan een rotte kies, maar bij controle bleek het inderdaad een klassieke voorhoofdsholte onsteking. Voor de rest was er eigenlijk niets aan haar te merken, vrolijk, een goede eetlust, geen koorts alleen die steeds terugkomende vette snotneus............... Ze is uiteindelijk in daarop volgende dagen een keer of 8 gespoeld, waarna het probleem over was. Is daarna ook niet terug gekomen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:42

Door aan de" vuile" kant, vanaf het neusbeen naar het voorhoofd, met je knokkels (niet te hard) op het bot te kloppen, kun je vaak al iets vernemen. Als de neus-en voorhoofdsholte vol zit, klinkt het dof, is het schoon, dan klinkt het hol.
Maar, ik het het toch verder uit laten zoeken, want goed is het echt niet.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:44

Als het 1 neusgat is zit er vrijwel zeker een probleem. Ik wil je niet bang maken maar laat er naar kijken. Veel Da's doen het af als onschuldig in Utrecht gaven ze ons te kennen dat eenzijdige neusuitvloeiing altijd duid op iets.

Zoals ik al schreef wij zijn een half jaar bezig geweest eer we een diagnose hadden. Als het aan de DA had gelegen hadden we veel langer met antibiotica aan het prutsen geweest. Omdat ik zo'n drammer ben zijn we doorgestuurd. Never is nooit ziek of suf geweest, wel was zijn aanleuning met het rijden de laatste tijd minder fijn. Nu weten waardoor het kwam.

Ik ken nog een geval die ook lang aan het tobben met hetzelfde symptoom is geweest, zij kreeg wel een andere diagnose.

Als je meer wilt weten kun je altijd pb-en

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:59

Ben het wel met Femmy eens, bij die van ons is het idd ook begonnen met een neusgat, maar doordat ook wij veel te lang zijn door zijn blijven hinken op de gedachte van een verkoudheid oid is ze er ook veel te lang mee door blijven sukkelen en begon het andere neusgat ook. Bij ons was het overigens de DA die verder ging zoeken, omdat hij het vreemd vond dat ze niet op de medicijnen reageerde.

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re: Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:50

Mijn da heeft mij 1,5 jaar laten tobben met dit en vorige week zijn we er onderhand achter gekomen dat hij dit ook heeft alleen noemen ze het geen voohoofdholteontseking maar dat de cynische holtes ontstoken zijn ( is eigenlijk het zelfde).
Vandaag is Radoszin eraan geopereerd en staat nu in de kliniek in Someren met een drain uit zijn hoofd.
Ik ben er zelf bij geweest tijdens de operatie maar dat was geen lolletje om dat te zien dat ze een gat in zijn hoofd boorde maar ja nog even en dan is hij hopelijk beter.
De symptomen waren eenzijdige dikke neusuitvloeiing en tijdens rijden met zijn hoofd omhoog gaan lopen doordat hij er druk op kreeg deed hij dit.
Maar de zooi uit zijn neus stonk niet.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:28

Het paard van een vriendin heeft voorhoofdholteontsteking gehad. Zijn voorhoofd was toen dik, net alsof hij zijn hoofd had gestoten en een dikke bult had gekregen. Omdat de bult niet weg ging, is ze naar de dierenarts geweest. Die heeft een röntgenfoto gemaakt en vertelde dat het een voorhoofdsholteontsteking was. Het paard kreeg toen een tijd wit poeder (antibiotica?) door zijn voer. Als het niet over zou gaan, moest het paard geopereerd worden. Gelukkig was dit toen niet nodig.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:18

mijn paard heeft heeft ook voorhoofdholteontsteking gehad...
heb antibiotica gekregen en toen was het eigenlijk binnen 14 dagen over...
hij vloeide ook uit 1 neusgat en het stonk vrij erg.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Voorhoofdsholteontsteking bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:51

Een van mijn paarden heeft het eens gehad, heeft lang geduurd voordat ze er achter kwamen.
symptomen waren: koorts, lusteloos (dus geen snotneus o.i.d)
Na diverse rontgenfoto's van haar hoofd + deze te laten beoordelen in Utrecht werd een ontstoken kieswortel uitgesloten. Het is waarschijnlijk ontstaan door haken op de kiezen die wondjes in de mond hebben veroorzaakt (paard was destijds pas 6-7 jaar oud- en had nog geen tandarts gezien was toen ook 10 jaar geleden nog niet zo gebruikelijk!)

ze heeft toen 2 weken op AB (exonel) gestaan, dit is naar mijn weten het enige AB dat ook in het bot door kan dringen.