Partiële condylectomie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 09:38

Ik open dit topic zodat er meer te vinden is over dit onderwerp.
Toen ik 2 maanden geleden hier meer informatie over zocht vond ik eigenlijk alleen wat wetenschappelijke artikelen.

Een partiële condylectomie is het deels verwijderen van het kaak gewricht. Dit komt erg weinig voor en er is bijna niks bekend over de gevolgen op de lange termijn.

Mijn 3 jarige paint kreeg begin augustus een kleine wond boven zijn oog.

Afbeelding

Op deze foto is het wondje al 2 weken oud en bijna dicht.

Het bleef wel dik maar we dachten aan een abces. Die kwam er ook maar lang niet zo groot als de hele bult was.

Hij ging steeds slechter eten dus pijnstilling gaan geven en in september echo en foto laten maken. Daarop leek het alsof er een stuk bot los zat bij zijn kaakgewricht. In overleg met kliniek Emmeloord nog even 2 weken aankijken. Maar het ging steeds slechter dus al eerder weer foto gemaakt en er was geen verschil. Dus eind september naar Emmeloord gegaan.

Daar hebben ze uitgebreide echo gemaakt en het leek erop dat het kaakgewricht ontstoken was en het bot helemaal aangetast. Hij is daar gebleven zodat ze nog foto's konden maken en die bevestigden hetzelfde.

Er was maar 1 oplossing. Opereren. Gelukkig via kijkoperatie maar toch erg heftig. 4 Oktober is hij geholpen. Operatie duurde 2.5 uur. Ze hebben het aangetaste bot verwijderd en dus een partiële condylectomie gedaan. Het gewricht is gespoeld en ze hebben er Antibiotica in achtergelaten.

Die avond stond hij enorm te vreten.

10 Oktober mocht hij naar huis. Ze konden geen bacterie kweken dus flink wat antibiotica meegekregen.
20 Oktober leek de bult weer dikker te worden...

Afbeelding

In overleg met Emmeloord nog even aangekeken of het geen reactie van de operatie was maar de pijn kwam ook weer terug dus al snel dierenarts laten komen om wat vloeistof uit het gewricht te halen om dit te onderzoeken. En helaas ontsteking was weer terug...

Waren nu 3 opties
Of een gehele condylectomie laten doen. Dat is erg heftig en niks bekend over de gevolgen op lange termijn.
Of gewricht opnieuw laten spoelen.
Of thuis behandelen met antibiotica en de dierenarts paar keer antibiotica in het gewricht laten spuiten. Kans van 30%

De laatste optie was de enige die financieel nog mogelijk was.
Ik heb hem 3 weken antibiotica gespoten. En het leek weer beter te gaan. Pijnstilling kon ik weer afbouwen.

23 November gingen we ter controle naar Emmeloord en hij is helemaal goedgekeurd!
Het gewricht is op echo en röntgen wel wat onregelmatig maar niet overvuld of pijnlijk. Het zal altijd dik blijven.

Ik zal dit topic gebruiken om af en toe een update te plaatsen zodat er meer bekend wordt over de lange termijn na zo'n partiële condylectomie.

Ik ben nu weer begonnen met longeren om zijn conditie weer op te bouwen. Hij eet goed en is op goed gewicht maar krijgt wel bijna dagelijks een flinke emmer senior prioris.


Afbeelding

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:43

interessant ik kende het inderdaad niet.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:30

Jeetje wat een verhaal! Maar fijn dat je weer met hem aan de slag kan. Succes!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 20:51

Dank je Peet!
Ben nu weer begonnen met longeren.
En elke week zet ik hem op de weegschaal om zijn gewicht in de gaten te houden, hij is nu mooi op gewicht. Zorgen dat dat zo blijft.

Ook zal hij elk half jaar gecontroleerd moeten worden door de tandarts.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:10

Dat laatste wilde ik inderdaad vragen.
Zijn er al veranderingen te zien aan zijn gebit?
Of is de tandarts sindsdien nog niet geweest?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 22:12

De operatie is pas een kleine 2 maanden geleden dus er is nog geen tandarts geweest.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:45

Ik had er nog nooit van gehoord en volg hoe het jullie vergaat. Hopelijk blijft hij zich goed voelen. Veel succes!

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:46

Als tandarts Julius Peeters vragen! Is de beste! Succes met je prachtige paint

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 12:32

Vandaag voor het eerst sinds juli weer gereden.
Hij is een beetje zadelmak en nog niet verder doorgereden maar super braaf. Het was opstappen en wegrijden. Het bit had hij geen last van.
Gewicht gaat ook goed. Ik voer hem nog 4 a 5 keer per week senior prioris met bietenpulp en hij komt elke week een klein beetje aan. Zit nu op mooi gewicht.

Al met al gaat het dus super!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:37

Ik plaats weer een update voor als er ooit iemand informatie wil over het hoe en wat na een partiële condylectomie.

We zijn nu bijna 6 maanden na de operatie. Sunny heeft een goed gewicht en ik rijd hem 2-3x per week.
Vandaag is de dierenarts geweest om zijn gebit te controleren en te behandelen. Dit moet elk half jaar gebeuren. Hij had een paar haken maar zijn tandvlees was nog niet kapot. Verder was het iets scheef dus de behandeling was mooi op tijd en de boel staat weer recht!

Dus so far so good!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 07:49

Tijd voor een nieuwe update.
De dierenarts uit Emmeloord wil graag Sunny's casus gebruiken voor een publicatie en daarvoor had hij beeldmateriaal nodig van het gewricht na operatie. Dit is het mooiste om met CT-SCAN te doen. Dit is staand mogelijk, in Utrecht.

Dus gisteren met Sunny naar Utrecht geweest.

De dierenarts was erg blij met de beelden die hij zag. Het gewricht zag er mooi en rustig uit.

En Sunny doet het ook heel goed. Mooi op gewicht. Ik rijd hem 2 tot 3x per week en dat gaat super.

Op naar een mooie toekomst!

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:55

Fijn TS dat het zo goed gaat nu, daar zul je wel een tijd lang over in hebben gezeten of het wel ooit goed zou komen. Knap van je dat je hebt vol gehouden en dat jullie nu van elkaar kunnen genieten.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 11:19

Dank je! Het is inderdaad kantje boord geweest. Maar zeker heel blij dat we doorgezet hebben.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 16:14

Weer eens een update.
Het gaat heel goed met Sunny!!!!
Hij loopt lekker onder het zadel en is heel mooi op gewicht. Hij krijgt zelfs de neiging om te dik te worden.

Vandaag was zijn halfjaarlijkse tandarts controle. En dit was echt nodig. Hij is dus 6 maanden geleden ook nog gedaan maar hij had nu weer haken en er was duidelijk te zien dat hij niet optimaal maalt waardoor de kiezen niet goed afslijten op elkaar. Dus voorlopig blijven we dit elk half jaar doen.

Een jaar geleden kwam hij terug uit Emmeloord en zag het er echt nog niet heel goed uit. Wat fijn dat het nu zo goed gaat en hopelijk blijft het zo tot hij 30+ is!

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:36

Wat fijn dat het zo goed gaat!

Heb je ook foto's van het kaakgewricht? Ik ben erg benieuwd hoe dat er binnenin uitziet
Moet hij verder ook bepaalde supplementen, of is hij nu gewoon zoals eender welk ander paard?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 22:24

Ik heb de foto's nog niet. Krijg ik wel. Hij krijgt verder geen supplementen. Heeft wel een tijd senior priori gekregen maar krijgt nu alleen nog voordroog kuil en een handje brok.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 08:57

Gisteren is Sunny preventief behandeld door de osteopaat en die constateerde heel veel spanning in het gewricht tussen zijn schedel en eerste nekwervel. Dit komt doordat hij vooral links kauwt en dus daar al scheef is in zijn lijf.
Gelukkig ben ik over anderhalf jaar zelf osteopaat en kan ik hem dan zelf behandelen want dit is een altijd terugkerend probleem.

Dinsdag komt de dierenarts voor zijn gebit. De vorige keer is pas 4 maanden geleden maar ik heb het idee dat het wel weer nodig is.

Maar verder gaat het heel goed! Hij blijft goed op gewicht en we genieten van het rijden.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 17:38

Zie dat ik al meer dan 2 jaar niets geplaatst heb. Toen ik informatie zocht over de lange termijn gevolgen na een partiële condylectomy kon ik niks vinden langer dan 8 maanden. We zijn nu bijna 4 jaar verder en het gaat fantastisch met Sunny.

Hij eet goed, is goed op gewicht te houden en het allerbelangrijkste; zijn gebit is prachtig en goed symmetrisch. De tandarts komt nu 1x per jaar en hoeft niet meer te corrigeren. Dit betekent dus dat hij links en rechts hetzelfde lijkt te kauwen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:57

Wat fijn dat het goed blijft gaan en zijn gebit nu goed blijft :)

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Partiële condylectomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:23

Dat is super nieuws en fijn om te horen!