ontwormen, wat een crime!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:08

ik ontworm gewoon ouderwets,dus preventief.Geloof niet in mestonderzoek en heb geen zin om te wachten tot het binnenwerk dusdanig is opgevreten en dat mijn paard koliek oploopt of de rest van zijn leven aan de schijt is.
Ik bestel in Engeland

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet



geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:09

Foetsji schreef:
Je moet van min 3 dagen mest afnemen. In de koelkast bewaren en dan laten tellen. < 50 schijnt ok te zijn. Ik ga toch liever voor 0 want <50 wordt bij niet ontwormen vanzelf > 50 ! Ik laat het tellen liever aan mijn pietlut van een DA over. Want hij weet na 25 jaar wel dat ik hem genadeloos om de oren ga slaan als er alsnog een besmetting blijkt te zijn.... :D :o

IPV de eigenaren te betuttelen kan men beter goed informeren en heel duidelijk maken dat ONDERDOSEREN de boosdoener is.



inderdaad,onderdoseren is funest....niet ontwormen zelf.Uit zuinigheid vijf shets willen ontwormen met een spuit.Dat werkt resistentie in de hand

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:13

C_arola schreef:
Hier krijg ik de wormkuren gelukkig ook gewoon mee. Wel raden ze aan in de herfst te ontwormen en in het voorjaar een mestonderzoek omdat paarden in het voorjaar volgens hun zeggen bijna nooit last van wormen hebben.

Ik heb geen vertrouwen in een mestonderzoek omdat ze maar 1 keer mest pakken en dat gaan onderzoeken dus ik ontworm als enige op stal preventief mijn paard. Ze heeft bij mij nog nooit last van wormen gehad.



heel verstandig!Zouden meer mensen moeten doen! :j

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:15

het is ook nog niet zeker dat in die drie dagen de worm net eitjes loslaat.Die hebben namelijk een cyclus.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:58

alleen uitkijken met veulens wat royaal doseren betreft...maar dat begrijpt iedereen wel hoop ik ;)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:02

LadyMadonna schreef:
Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was


inderdaad,ik lees dat zeer regelmatig.Ook hier op Bokt.
Ben benieuwd wanneer de mestonderzoekhype overwaait?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:37

RuthenRoos schreef:
Hier al 7 jaar mestonderzoek. Geen problemen, geen worminfecties.Er is zoveel meer over wormen te zeggen, dan in dit topic gebeurt... Het ligt veel genuanceerder dan pro -of anti- mestonderzoek. Heel veel hangt af van de situatie en leeftijd van het paard. Jammer.



heb je al 7 jaar niet meer ontwormd dan?
Inderdaad,veel hangt af van de leefsituatie van een paard....Jammer is alleen dat veel mensen niet beseffen wat voor onherstelbare schade wormen kunnen aanrichten.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:43

peer2005 schreef:
Mijn paarden zijn twee maanden geleden voor het laatst ontwormd met ivermectine. Ik laat nu een mestonderzoek doen. Wanneer kan ik het beste tegen de bloedworm ontwormen? Dacht eerst nl ong nu maar mijn da zegt dec/januari ...



ivermectine werkt tegen volwassen bloedwormen...heb je die gezien na het ontwormen?
Ivermectine is twee maanden werkzaam,dus is nu uitgewerkt.Dat is geen ramp behalve als je paard vol zit met bloedwormen...dan is het heel belangrijk om geen drie maanden te wachten met het laatst gegeven middel met een werkzame tijd van 8 weken.

Ik ontworm meestal in jan febr met pramox.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:12

moxidectine werkt wel tegen veulenworm.De veulenworm is trouwens iets anders dan de spoelworm.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:29

Foetsji schreef:
Ja! Daar zeg je wat...

Wellicht omdat paarden grotere hoeveelheden verbruiken?



nee,ik vermoed commercie :7

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nancy01 en 73 bezoekers