verbening hoefkraakbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 08:18

Hoi,
Ik ga vanmiddag met mijn paard naar de kliniek voor onderzoek en fotos. Maar ik denk dat ik de diagnose al weet.

Olympus heeft verbening aan hoefkraakbeen. Hij loopt nu al 2 en halve week onregelmatig. Ik weet niet hoe ernstig het al doorgevorderd is. Dat zullen de foto´s wel uitwijzen denk ik.

Wie heeft hier ervaring mee? wie kan mij vertellen wat me te wachten staat, of ik hem nog kan berijden etc.
Ben wel wat ongerust en verdrietig hierdoor.

Kobus17

Re: verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:44

Hoi,

Ik heb er zelf geen evaring mee, maar een vriendin van mij wel.
In eerste instantie hebben ze het paard op ronde ijzers met leer en siliconen gezet, dat ging de eerste maanden wel goed, zo goed dat ze weer wedstrijden kon rijden, maar helaas werd het paard na die wedstrijd kreupel en liep zelfs ook in de wei kreupel, ze hebben het toen een week of 3 aangekeken, maar ik kreeg vorige week een berichtje dat ze naar de slacht was, dus helaas geen goede afloop.
Het paard was nog maar 5 jaar.
Ik hoop voor jou dat het beter afloopt en dat je nog van je paardje mag blijven genieten, dit soort dingen is niet leuk.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:16

Mijn merrie heeft het ook.
Ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar het is een vorm van slijtage. Mijn merrie is 22 en heeft het aan haar voorbenen.

Ze heeft speciaal hoefbeslag. (ijzer met een hoefpad eronder, en tussen de hoef en de pad zit een soort rubberachtig spul) Dit geeft extra demping tijdens het lopen.
Het probleem van verbening van het kraakbeen is dat de demping uit de hoef is. Door dit speciale beslag krijgt ze weer wat demping terug. Mijn merrie loopt er naar omstandigheden goed mee. Ik heb tot haar 20ste wedstrijden gereden (m2) nu rij ik er alleen nog mee buiten.
Springen kan niet meer.
Het is niet leuk, maar het betekend niet direct dat je niet meer kan rijden (natuurlijk wel afhankelijk van hoe erg het is).
Op de weg rijden (harde ondergrond) wordt afgeraden. Hoe verender de ondergrond des te beter.
Het speciale beslag is wel gruwelijk duur. Daar moet je wel rekening mee houden.
Succes in ieder geval.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 19:02

Hoi, nou Olympus heeft behoorlijke verbeing maar daar komt nog bij dat het stuk verbening ook nog eens gebroken is. Dus hij heeft een stuk bot in zijn been dat er niet hoort te zitten en dat is nog gebroken ook. Inderdaad speciaal beslag aangeraden gekregen. Verder is zijn hoefkatrol ook niet optimaal van kleur op de foto. Doorbloeding is niet goed waardoor uiteindelijk hoefkatrolontsteking zou kunnen optreden. Hij krijgt nu equipalazone en na deze kuur moet hij aan de asperine vanwege bloedverdunning...... zucht

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:29

Verbeende hoefkraakbeenderen komen het meest voor aan de voorbenen .Bij een goed functionerend hoefmechanisme is hetb hoefkraakbeen plat en veerkrachtig en gaat het paard in eerste instantie stram lopen en in een later stadium kreupelen .Genezing is meestal uitgesloten ,maar aangepats beslag kan verbetering geven
Dus het ligt er aan hoe erg het is.

*edit* lest net dat je al gereageerd heb.
Succes en sterkte ermee

OliverCash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:14

Hoi hoi,

Mijn merrie heeft dat waarschijnlijk ook, 2,5maand terug had ik privé les met d'r en toen liep ze al onregelmatig, maar ze is ook vaak zenuwachtig met rijden waardoor ze wel eens kreupel liep. Afgelopen week is een orthopedische hoefsmid geweest ( merrie is oo hoefbevangen geweest ) en vertelde ik hem dat zo. Hoefsmid dacht eerst aan een ontsteking, maar een onsteking komt vanzelf eruit en vooral na zo'n tijd ertussen.
Aankomende donderdag worden er foto's gemaakt van de hoef, wij denken zelf dat er een botje gebroken is in het hoefkraakbeen.

Ben al verschillende dingen aan het opzoeken, en wat het meeste naar voren komt op internet is dat het niet te genezen is en dat het paard mogelijk atrose heeft/ of kan hebben. Ook met speciaal beslag met 6lipjes kan het enigzins opgelost worden, maar zal nooit helemaal verstellen.

Wat ik bij jullie in de reacties lees hebben jullie paarden het aan de voorbenen, mijn merrie heeft dat rechts achter.

Ik houdt jullie op de hoogte wat de paardenarts donderdag zegt.

O,ja over hoef problemen etc kunnen jullie ook eens kijken op http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

Groetjes Ramona

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:17

Hoi
Mijn paard heeft het ook..was 4 jaar dat het geconstateerd is, en nu 2 jaar later kan ik weer op hem rijden. Maar dit komt ook doordat hij daarnaast ook nog losse wand had..
Is prima mee om te gaan met speciaal hoefbeslag maar geneest nooit meer, het kan wel stil staan.
Als je meer wil weten mail me maar

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:36

sinds een maandje terug is dit bij mijn paard ook geconsdtateerd! ze liep op het harde onregelmatig en in de stal lag ze alleen maar. dus foto's laten maken waaruit dit bleek!
ze staat nu op speciaal beslag eerst rubbersmeersel over de hoef een leertje weer rubbersmeersel en een ijzer en tussen het leertje en de hoef zit een hennep vezel! hier loopt mijn merrie weer super mee! voor hoe lang of wat is natuurlijk de vraag maar tot op heden loot ze beter als dat ze ooit gedaan heeft!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:42