wondjes aan been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

wondjes aan been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 11:48

Mijn nieuwe paard Tash heeft aan haar voorbenen wondjes. Net boven haar hoef. Haar achterhoeven zijn wat lang maar de smid kan pas maandag voormiddag komen.
Ik heb het nu ontsmet met Isobetadine, kan ik er nog iets anders op doen?
De wondjes komen er doordat ze met haar achterhoef haar voorhoef raakt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:19

In extreme gevallen leggen ze speciale ijzers bij zo'n paardjes, voor de rest kan je beenbescherming gebruiken, verder zoals je deed, goed ontsmetten en zorgen dat ie niet door de "prut" moet lopen (modder).

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:42

Vertel je smid het probleem.
Een keer goed ontsmetten moet voldoende zijn, iedere dag gaan smeren met betadine helpt de wondheling niet. Als de benen modderig zijn dan kan je ze afspuiten en goed drogen. Wondjes moeten ook de mogelijkheid hebben weer te helen. Meestal hoe meer je smeert, hoe minder dat gaat.

Met springschoenen kan je voorkomen dat de kroonrand (en een beetje daarboven) weer kapot wordt getikt.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 22:06

Ik was 1 dag niet kunnen gaan ontsmetten (omdat ik alleen was en dat laat ze helemaal niet toe) en de dag nadien zag het er veel beter uit. Nu hou ik het goed in het ook en morgen komt de smid.
Springschoenen was ik ook al gaan halen maar die kwamen net op de wonde dus die heb ik maar uitgelaten.