Schimmel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Schimmel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 11:24

Nu is het gelukkig nog niet nodig, maar ik ben bang dat Navy ook deze winter weer aan het scheren moet geloven..

Op zich geen probleem, maar het is zo dat ik nu 2 winters elke keer kort ná het scheren last kreeg van een schimmelallergie. De eerste keer waren dit kale plekken, een vrij lichte besmetting, want na een keer of 3 wassen met Imaverol (op aanraden van de DA) was het geheel over. De tweede keer kreeg zij bultjes, welke op een gegeven moment ´uitvielen´ en ook weer voor kale plekken zorgden. Dit was veel extremer, haar hele rug was kaal, en een zachte borstel zorgde al weer voor de nodige uitvallingen.. Weer flink met Imaverol gewassen, maar het verergerde alleen. Weer een DA, stoppen met Imaverol, en later misschien een antibioticakuurtje. Vanaf toen ging het beter, en voorzichtig aan ben ik gan rijden. Zo ging het op een gegeven moment over, al bleven er nog zeker een half jaar lichtere haartjes zitten, op de ergste plekken. Beiden keren is het niet besmettelijk geweest, ze bleef onder de anderen paarden, welke geen van allen ook besmet raakte.

Nu ben ik bang dat weer scheren hetzelfde effect zal hebben. Dat betekende afgelopen winter 2 maanden rust, wat mijn hele training in de war schopte, dit was namelijk vlak voor ons wedstrijdseizoen, en alhoewel het me daar uiteraard niet om ging, was dat toch extra balen. Kan dit duiden op een scheerallergie? Gewoon toeval, doordat haar weerstand door het scheren minder was? Zal ik alsnog scheren? Van te voren al een keer met Imaverol behandelen?

Alvast bedankt..
Groetjes Mandy

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.



Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 20:04

Dat is dus een van mijn vragen, of het überhaupt wel een schimmel is, en geen allergische reactie op het een of ander.

Ze is geheel kaal Lachen Alleen haar hoofd en het bekende gelpad-vorm op de rug zijn nog ongeschoren. Ook die worden aangetast (het hoofd echter niet, maar het is ook niet haar gehele lijf). De deken heb ik beide keren niet gewassen voor het scheren, daar stond ze dus al een tijd onder, en krijgt er een ander bovenop. Na de infectie zijn de dekne s uiteraard wel behandeld met Imaverol.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 20:22

fabienne schreef:
Het lijkt me onzeker of deze deken wel schoon is na de behandeling, maar ook kan het aan de deken zelf liggen. Wat voor materiaal is de deken? Misschienmoet je er wel een van ander materiaal kopen?

Waar haal je je scheerapparaat vandaan? Is dat wel ontsmet?

Heeft de DA met een huidmonster onder de microscoop geconstateerd dat het schimmel was?


Omdat ik hier zelf ook al aan had gedacht (het was eerst een goedkopere deken, vorig jaar een thermodeken.. Dat gaat dus wel broeien..) heb ik nu een goede, ADEMENDE deken gekocht, om dit uit te sluiten.

De eerste keer huurde ik het van de stal, geen enkel paard wat ermee geschoren was, kreeg schimmel, alleen Navy. Vóór het scheren ook inderdaad goed ontsmet. De tweede keer van de staleigenaresse (inmiddels een andere stal Lachen ), hier ben ik niet avn overtuigd. Het was lang niet gebruikt, maar dat zegt niks. Inmiddels is ook Tiko ermee geschoren, zonder schimmel of andere infecties te krijgen.

De DA heeft geen huidmonsters genomen. Wel onderzocht, en gewoon Imaverol voorgeschreven. Mocht dat niet helpen, zou ze aan de anti-biotica moeten. Ik ben het vaker niet eens met de manier van handelen van de DA, en ben ook op zoek naar een ander.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 19:53

Het zijn maar enkele gebieden. Zo was het afgelopen jaar alleen de plek waar het zadel rust, op de plek van de kussens. Het jaar daarvoor was het wat meer naar beneden, zo rond de singelstoten. ZOu het niet een irritatie kunnen zijn van beweging (heb ook een ander zadel inmiddels Lachen )? Dat de kussens misschien beweegde (paste niet lekker meer)?
Ik zal inderdaad een volledig huidonderzoek laten doen, maar, voorlopig hoop ik op een schimmelloze winter

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 20:04

Een rustseizoen zou ik het niet noemen *LOL* Zodra Navy langer dan 3 weken rust heeft (en dus alleen in de wei staat, wandelen, poetsen, VrijheidsDressuur endergelijke), zie je haar wegkwijnen. Weerstand gaat achteruit, ze verliest d´r glans, wordt verkouden, chagerijnig, staat maar een beetje in een hoekje.. Echt een ongelukkig beestje. De hele winter komt ze dus niet door op die manier. Daarom heb ik besloten wat gas terug te nemen (2 rustdagen extra per week, geen conditietraining, wat relaxen, kortere ritjes) en om de zoveel weken een week rust te geven. Als het goed is is de conditie dan zodanig afgebouwd dat een week rust geen kwaad kan, en heeft ze geen last van acheruit lopende weerstand en blijft ze er mentaal zin in hebben. Echter, gigantisch veel zweten bevorderd het rijden niet, en voor ze van die vacht af is, is het wedstrijdseizoen ook al weer aan de gang..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 11:10

Inderdaad, en dat zijn niet de enige redenen waarom ik echt niet tevreden ben met de dierenarts hier. Ze was bij wijze van spreken al bijna ingeslapen, helemaal afgekeurd, maar zie nu: we starten volgend seizoen al klasse 2.. Ook wist ze toen ik er naar vroeg (uiteraard wist ik dit zelf wel Lachen ) wat de basisenting precies was. Dat hoor je te weten, als VA. Maar goed, ik heb er nu een op het oog, waar ik alleen goede verhalen over heb gehoord..

Dat heeft ze zeker, hard gewerkt *LOL* we hebben van elke meter genoten, maar we hebben het vooral ook zwaar gehad. Nu dus lekker mentaal en fysiek bijkomen, dan kunnen we er volgend jaar weer tegenaan Lachen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DromenLies, Eve_16, IASCrawler, manonnevot en 11 bezoekers