Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:54

Nog niet zo lang geleden is er in Duitsland een uitgebreid verslag verschenen van een onderzoeker over de huidige stand van zaken in het Selenium (Se) onderzoek. Daarin lijkt steeds duidelijker te worden dat paarden geen last hebben van Se-tekorten (die sowieso niet gemeten kunnen worden), maar dat het (vrij recente) bijvoeren van Se juist direct gekoppeld kan worden aan recente welvaartsziekten zoals Cushing/PPID/EORTH/IR/EMS. Daarbij worden niet alleen giftige Se-waardes in specifieke weefsels gemeten, maar blijkt dat onder andere EORTH zelfs gestopt/genezen kan worden door alle Se-uit het dieet te halen.
Dat leek me belangrijk genoeg om ook hier even te delen
Voor wie het origineel wil lezen, zie: http://naturalhorse.de/?s=selenmangel

Hier de (kort door de bocht 8-) ) samenvatting (correct me where I'm wrong):

- Seleniumtekorten worden over het algemeen 'aangetoond' door laag gehalte Se in het bloed. Se-Bloedwaardes blijken echter geen enkele indicatie te zijn voor tekort of overschot, aangezien er geen logica achter dit bloedgehalte zit; hoeveel Se een paard werkelijk heeft kun je alleen meten met een biopt in een weefsel/orgaan, maar aangezien elk orgaan op een andere manier Se opslaat kan in hetzelfde paard in het ene orgaan de Se waardes normaal zijn en in een ander orgaan toxisch. Een paard kan zelfs sterven aan een dodelijke dosis Se terwijl zijn bloedwaarden normaal zijn.
- Doordat sommige weefsels sneller Se opslaan dan andere kun je een paard al chronisch vergiftigen/ziek maken door hem dagelijks en 'toegestane' dosis Se bij te voeren, doordat dat ene weefsel alle Se opzuigt en zichzelf vergiftigt terwijl wat erin ging een normale dosis was.
- Paarden met EORTH en andere welvaartsziektes die de afgelopen jaren enorm zijn toegenomen lijken direct samen te hangen met te hoge Se-waardes in de aangetaste organen. Zo zijn ze er net achter gekomen EORTH-paarden (gebitsziekte) ernstig verhoogde Se-waardes in hun tandvlees hebben. EORTH zou een ongeneeslijke ziekte zijn (alle tanden en kiezen lossen op waarbij over het algemeen eerst de tanden getrokken worden en dan de rest), maar dit proces blijkt volledig genezen/gestopt te kunnen worden door stomweg met alle Se-toevoegingen aan een ruwvoerdieet te stoppen.
- Paarden met Insulineresistentie blijken over het algemeen veel Se (bij)gevoerd te krijgen, waardoor de overtollige Se in de weefsels van spieren en lever de Insulinereceptoren blokkeert.
- Paarden met Cushing blijken een verhoogde Se-spiegel in de hypofyse te hebben. Cushing bestaat pas sinds 20 jaar, en alleen in landen waar 20 jaar geleden in de paardenwereld het Se-gebrek een hype werd en waar dus steeds meer Se-rijk krachtvoer/mineralenbrok en Se-supplementen toegevoegd werden. In landen waar extra Se voeren nooit een thema is geweest in de paardenwereld komt deze ziekte nog steeds niet voor.
- Als een paard écht een Se gebrek heeft kun je dat over het algemeen helemaal niet aanvullen door extra Se voeren: je moet dan juist meer zink en mangaan toevoegen om de opname van Se mogelijk te maken. Dat verklaart ook dat veel paarden niet meer Se opnemen, ook al krijgen ze een Se-preparaat. Dat soort preparaten bestaan bovendien vaak niet alleen maar uit Se maar ook uit Vitamine E in hoge doses; juist vitamine E werkt spierversterkend, en alleen dat kan paarden al een enorme boost geven als hun dieet verder voornamelijk uit hooi bestaat: hooi heeft namelijk dezelfde dosis Se als gras, maar de vitamine E verdwijnt tijdens het droogproces. Paarden die vooral 's winters minder goed lopen hebben hoogstwaarschijnlijk dus eerder een vitamine E-tekort dan dat ze Se-aanvulling nodig hebben
- Er is een groot bodemonderzoek gedaan in Duitsland en daaruit bleek dat Polen/Noord Duitsland al van oudsher erg Se-arme grond is. Toch komen daar geen zieke kneusjes vandaan, maar juist de Trakehner, die al eeuwen geroemd is als toppresterend leger- en sportpaard.
- De minimale Se-waarde voor en paard ligt veel lager dan altijd gedacht, mede doordat deze waardes van oudsher gebaseerd zijn op koeien (bij hen kun je dit nl aflezen uit de melk). Inmiddels lijkt het erop dat herkauwers inderdaad behoorlijk wat Se nodig hebben, maar dat dit bij paarden veel minder/bijna niet het geval is.
- Er zijn eigenlijk geen gevallen van paarden met een Se-tekort bekend, alleen bij herkauwers, veulens, en bij topsportpaarden (renpaarden) is bekend dat ze een Se-gebrek kunnen hebben, maar er zijn geen paarden bekend die spierschade oplopen door Se-gebrek zoals dat wel bij herkauwers voorkomt
- In bijna alle krachtvoeren en vitamine/mineralenbrokjes zit tegenwoordig een flinke dosis Se, en ook allerlei andere supplementen hebben vaak 'voor de zekerheid' nog extra Se erin: wie dus verschillende soorten voer + supplementen voert, stapelt ongemerkt Se in het paard.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:27

Interessant artikel!

Als het allemaal klopt zullen we er in de toekomst allicht nog meer over horen en te weten komen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:28

He he, wordt men dan eindelijk wakker?
Ook in Nederland geen tekorten aan selenium; allemaal kletspraat door supplementen verkopers...
Opname van selenium is een ander verhaal, daar schort het vaak ook aan, met name als men veel luzerne, soja e.d. voert.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:33

Ik vraag me af of dat stukje over Cushing klopt. Want Cushing bestaat wel al veel langer dan 20 jaar.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:37

Interessant stuk !!
Heb hier 2 cushies staan, maar nooit Se bijgevoerd en krijgen ook geen krachtvoer. Ga er mij eens verder in verdiepen.
Bedankt voor het delen !

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:40

Als paarden Selenium moeilijk opnemen uit een preparaat, hoe kunnen ze er dan door vergiftigd worden via krachtvoer? Dan zouden ze dat toch ook niet opnemen?

ellepel

Berichten: 47517
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:47

Huh wat raar.

Jaren geleden bloed laten onderzoeken en mijn pony had een te laag selenium.
Hij was moe, sloom, en nog wat klachten, selenium bij gaan geven en de symptomen trokken weg.
Tijd later er mee gestopt, symptomen kwamen terug,dus ben er weer mee begonnen,waarna pony wer opknapte

Maar!!!!
Ik weet hoeveel mijn pony via overige voeding binnen krijgt, en bij hem zou het kunnen komen door een defect in de opname van de dunne darm.
Moet zeggen dat het stuk wel klopt dat er in het voer van tegenwoordig meer selenium zit,dus ik geef ook niet meer zo veel bij

En dan nog.
Pony is 24 heeft een supermooi gebit, geen cushing.
Dus het hoeft niet meteen dramatisch te zijn als je het wel geeft,maar goed ik vind het ook logisch dat je niet zomaar van alles bij gaat geven, en je je er in verdiept wat je dier via overige voeding binnen krijgt.

Ben benieuwd wanneer ze met een stuk komen over magnesium 8-)

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:52

Op duitse sites had ik al meer artikelen gelezen met waarschuwingen voor juist teveel aan selenium.

ellepel

Berichten: 47517
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:17

Daar moet je sowieso mee uitkijken.
Voor een paard ligt het dacht ik rond de 5mg per dag.
Ik heb het bij mij pony toen uitgerekend en hij moet rond de 1,5mg per dag binnen krijgen.
Via de voeding was het minder,dus gekozen voor supplement :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:19

cushing bestaat echt langer dan 20 jaar

ellepel

Berichten: 47517
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:23

Ik vraag me af waar dat artikel eigenlijk zijn informatie vandaan heeft

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:24

Zolang hier nog geen wetenschappelijke gepubliceerde documenten en peer-reviewed reacties op zijn, neem ik dit verhaal nog maar even met een korrel zout.

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:25

Jannepauli schreef:
Zolang hier nog geen wetenschappelijke gepubliceerde documenten en peer-reviewed reacties op zijn, neem ik dit verhaal nog maar even met een korrel zout.

Je haalt me de woorden uit de mond :)

lailapri

Berichten: 22150
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:33

Misschien dat daarom al mijn oudjes zo weinig cushing symptomen hebben. Ik voer redelijk sober.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:34

Jannepauli schreef:
Zolang hier nog geen wetenschappelijke gepubliceerde documenten en peer-reviewed reacties op zijn, neem ik dit verhaal nog maar even met een korrel zout.



laatst las ik ook zoiets....de genetisch gemanipuleerde soja was de oorzaak van cushing.

Als ze nu eens een onderzoek gingen doen naar de bijwerkingen van al die jaarlijkse vaccins...

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:38

Ik was inderdaad online naar engelstalige artikelen aan het zoeken omdat ik dat beter begrijp. Ik kwam we tegen dat een té hoge inname zogenaamde selenosis geeft wat acuut, subacuut of chronisch kan zijn. Dit schijnt Marco Polo in de 13de eeuw al te hebben geobserveerd bij een necrotische hoefziekte. Hoe hij dan wist dat het selenium was vraag ik me wel af..

Wel al een interessant abstract, zoek nog naar het volledige onderzoek. > Niet haalbaar gezien ik geen Servisch kan..
Citaat:
The earliest written report of selenium poisoning is thought to be the description by Marco Polo of a necrotic hoof disease of horses that occurred in China in 13. century. However recognition of Se as toxic principle come in the early 1930s. Severity of Se poisoning depends on chemical forms of the element, species of animals and routes of administration. The soluble Se salts (Na2SeO3 and Na2SeO4) appear to be among the more toxic compounds; the Se inherent in grains and selenoamino acids (selenomethionine and selenocystine) appear to have relative moderate toxicity; the poorly soluble forms (e.g., elemental Se, Na2Se, SeS2 and diphenyl selenide) are among the least toxic of the Se compounds. In general, toxicity of Se compounds are substantially less when they are administered orally than when they are given parenterally. Rosenfeld and Beath described three clinical types of Se intoxication: acute selenosis, subacute selenosis (i.e., blind staggers type), and chronic selenosis (i.e., alkali disease type). Acute poisoning occurs when high Se content plants are consumed in large quantities within short period. Accidental acute poisoning occurs as consequence of errors in formulation of a Se supplemented diet. The most characteristic sign of acute selenosis is garlic breath due to the pulmonary excretion of volatile Se metabolites. Other signs include lethargy, excessive salivation, vomiting, dyspnea, muscle tremors and respiratory distress. Pathological findings are: congestion of the liver and kidney, fatty degeneration and focal necrosis of the liver, endocarditis and myocarditis. Subacute selenosis ("blind staggers") occurs as a consequence of exposure to large doses of Se over a longer period of time and manifests with neurological signs (e.g., blindness, ataxia, disorientation) and respiratory distress. This form of selenosis is most frequently observed in grazing animals that have consumed Se-accumulated plants. Chronic selenosis ("alkali disease") comes about when animals consume moderate levels of Se (more than 5 mg/kg and less than 40 mg/kg) for period of weeks or months. The usual clinical signs of chronic selenosis in horses, cattle and swine are: loss of hair (horses and cattle lose long hair from the mane and tails), emaciation, hoof lesions and lameness. In advanced cases liver cirrhosis, atrophy of the heart and anemia occur. In swine symmetrical poliomyclomalacia of cervical and lumbal/sacral spinal cord segment has been seen. Sheep seen to be more tolerant and get milder form of the disease. They lose appetite and have reduced gain. In growing chicks reduced gain and feed intake, rough feathers, and characteristics of nervousness has been observed. Reduced egg production, embryonic deformations and reduced hatchability has been observed in hens.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1340480

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:48

lailapri schreef:
Misschien dat daarom al mijn oudjes zo weinig cushing symptomen hebben. Ik voer redelijk sober.


De mijne heeft wel Cushing en ik heb ook altijd heel sober gevoerd en nog nooit een supplement met Selenium.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:53

Ach, er gaan ook paarden dood aan juist een SE-tekort.

Wellicht is het beste advies daarom gewoon: mensen, blijf toch gewoon normale brok van een A-merk voeren. Dat moderne gesleutel met toevoegingen en weglatingen levert alleen maar onbalans op en dus zieke paarden.

lailapri

Berichten: 22150
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:58

Dees schreef:
Ach, er gaan ook paarden dood aan juist een SE-tekort.

Wellicht is het beste advies daarom gewoon: mensen, blijf toch gewoon normale brok van een A-merk voeren. Dat moderne gesleutel met toevoegingen en weglatingen levert alleen maar onbalans op en dus zieke paarden.

Dan vraag ik me af, hoe gezond is die brok van dat a merk... Ik heb alleen maar ellende gezien bij mijn dieren en kan me zo even geen uitzondering bedenken.

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:02

Ik vraag me af of de hoeveelheden via het ruwvoer niet veel hoger zouden zijn als bij brok? Althans, lees online eerder chronische seleniumproblemen door te hoge concentraties in het gras dat gebruikt wordt als ruwvoer. Hoeveel mensen testen hun ruwvoer? In tegenstelling tot de vrij uitgebreide info op de zak brok..

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:07

lailapri schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Ach, er gaan ook paarden dood aan juist een SE-tekort.

Wellicht is het beste advies daarom gewoon: mensen, blijf toch gewoon normale brok van een A-merk voeren. Dat moderne gesleutel met toevoegingen en weglatingen levert alleen maar onbalans op en dus zieke paarden.

Dan vraag ik me af, hoe gezond is die brok van dat a merk... Ik heb alleen maar ellende gezien bij mijn dieren en kan me zo even geen uitzondering bedenken.


Wellicht is het handig om je niet te bezondigen aan het A-merk dat het meeste reclame maakt :D

lailapri

Berichten: 22150
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:19

Dat zou idd heel goed kunnen. Nu ook weer een pensionveulen met gevoelige voeten en brok van het merk.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:50

Bedankt voor het delen!!!!!!!! _/-\o_ +:)+

Ik was al niet zo'n voorstander van het 'voor de zekerheid voeren van supplementen' en het tekorten in hooi bla bla bla. Die ADH waarden worden ook om de zoveel jaar bijgesteld.

Koper en Seleen hebben als grote gevaar dat een klein overschot al desastreus is!!! Laat dit een les zijn voor iedereen, dat al dat geklets dat ons aangepraat is dat een supplement/biks/muesli beslist noodzakelijk is gewoon niet waar is. Nu is het Se, straks is het een ander element dat ineens schadelijk blijkt te zijn in de hoeveelheden die paarden binnenkrijgen via biks muesli en supplementen.

Tot een paar jaar geleden voerde iedereen vrolijk knoflook, totdat bekend werd dat het bloedarmoede veroorzaakt. Mensen stop toch eens met al die rotzooi. Misschien is je paard wel gewoon gezond...........
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-03-16 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:57

Mijn paard werd steeds magerder, ongeacht wat we hem bijvoerden. Bloedonderzoek gedaan waaruit bleek dat zijn selenium gehalte zo hoog was dat het ronduit gevaarlijk was.
Het stomme is dat we hem graag wilden bijvoeren, maar overal dus selenium bij in zit.
Had nog nooit van het element gehoord, laat staan dat een paard er een overschot van kon hebben. Wij zaten aan cushing of insulineresistentie te denken.

Vind het interessant dat er nu wat meer over bekend wordt.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:04

Se hoort chemisch gezien in het rijtje van zuurstof en zwavel