goede papieren, was overbelast, spat, toch fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

goede papieren, was overbelast, spat, toch fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 21:52

ff een ingewikkelde zin als onderwerp, maar ik zal het even uitleggen:

ik heb een 12 jarige Holsteiner merrie, komt bij dezelfde fokker als Burggraaf vandaan, met dezelfde moeder.

de vader is Lacapo moeder is Loanda

vader van lacapo is Landgraf I (vader Landgraf 1=ladykiller)

vader van loanda is Cor de la Bryere

heb het even uitgebreid opgeschreven zodat het voor iedereen duidelijk te begrijpen is hoe de stamboom in elkaar zit.

Ze is dus in Duitsland gefokt, ze is de helft van een tweeling, ze leven alletwee nog.
Voor ik haar kocht heeft ze 2 veulens gehad.
Toen is ze naar Nederland gegaan en heeft ze bij de paarden meegsprongen(ze is gemeten als E-pony) met een volwassen man op haar rug werd er zeer veel en hoog mee gesprongen.

Ik heb haar gekocht toen ze bijna 7 was. Ze was mn eerste eigen paardje.Heb toen een jaar heel leuk met haar gereden, tot ze linksachter steeds onregelmatig was. Na foto's te hebben gemaakt bleek ze spat te hebben, waarschijnlijk door overbelasting(te jong te intensief mee gesprongen)beide achterbenen was de spat al bijna vergroeid, Heb haar rust gegeven en achter ook op ijzers gezet. Ze werd weer helemaal goed, en ik ging er weer mee rijden, heb er nog mee kunnen springen en was klaar voor de M1 dressuur toen ik mn andere paard kreeg.

Ze is een halfjaar nadat ik weer was begonnen met rijden weer even kruepel geweest, aan haar voorbenen, ze had door de spat haar voorbenen overbelast, leek op HKO, 3 maanden ronde ijzers gehad, toen weer gewone, en de achterhand er goed ondergaan rijden, toen ging het super!klaar voor de M1!

daarna is ze alleen nog recreatief gereden. Ze is 3/4 jaar geleden weer wat onregelmatig geworden nadat ze weer een tijdje intensief werd gereden, maar op de foto's konden ze niets vinden, omdat er immers de spat al zat konden ze niet zien of er iets nieuws zat in het spronggewricht, het was toen alleen linksachter, en spat komt haast altijd aan 2 kanten voor, ze is rechtsachter nooit kreupel geweest, maar op de foto's was te zien dat rechts de spat zelfs duidelijker te zien was dan links!


maar goed dat dan even over haar kreupelheid, ze is nu overigens weer helemaal regelmatig!

omdat ze toch wel goede papieren heeft, en paardenveulens fokt(is zelf wel een E-pony) lijkt het me leuk om met haar te fokken.

Ik weet helaas niets over de veulens van haar, ook niet of ze in duitsland of nederland zijn gefokt, de vorige eigenaar was een stoeterij waar ze geeneens een officiele naam had, alleen voor de wedstrijden werd gebruikt!die wisten wel te vertellen via degene die haar voor me had uitgezocht, dat het paardenveulens waren geworden.

ik zou nml heel graag willen weten of die veulens gezond zijn en dus geen spat ofzo hebben!

maar erfelijk lijkt me een beetje vreemd aangezien ze wel goede papieren heeft en er heel veel paarden van dezelfde hengsten rondlopen, die dus wel allemaal goed zijn!

wat is jullie mening?is het een groot risico op een ongezond veulen, want dat wil ik nml niet, of lijkt het jullie ook dat ze door overbelasting kreupel is geworden ipv erfelijkheid?

ik ben benieuwd!

groetjes Renske

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:58

Spat is erfelijk is mij altijd verteld. Ik heb een vzpaard gehad die ook spat had/heeft, toen ze kreupel raakte hebben ze foto's van haar gemaakt en is dus spat geconstateerd. Fokken ging niet meer en dus moest ze verkocht worden... Ik heb dus altijd gehoord dat spat erfelijk is...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 23:01

ja klopt, mijn dierenarts zei ook dat het erfelijk kan zijn, maar dat het in dit geval om overbelasting ging, met als gevolg spat.

Ook omdat ze vrij goede paieren heeft zou het onwaarschijnlijk zijn dat het in haar geval erfelijk is, dat is wat een andere DA en een hoefsmid hebben gezegd

maar ja ik weet het dus niet helemaal zeker!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 03:10

als de spat door de overbelasting komt kun je er best mee fokken , helemaal geen probleem .
probeer anders eens die twee veulens van haar op te sporen via het stamboek en probeer eens uit te vissen of die er eventueel last van hebben, en vraag een veearts er nod eens over na of dat ie echt heel zeker denkt te weten of het door overbelasting komt
als het zo is zou je het wel kunnen doen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:22

Spat wordt beweerd erfelijk te zijn, maar natuurlijk kan zoiets altijd door verkeerde voeding en beweging (bijvoorbeeld overbelasting) veroorzaakt worden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:43

Ik zou een paard uit zo'n moeder iig niet kopen. Ik vind dat je alleen met kerngezonde merries moet dekken tenzij er sprake is van een ongeluk.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:38

Een spat kan heel goed door oorzaken van buitenaf worden veroorzaakt, en een overbelastende sportcarriere op vorege leeftijd kan weldegelijk daar een oorzaak van zijn. Net als de HKO3...
MAAR...dit paard is ook 1 van een tweeling...dit paard heeft dus vanuit de baarmoeder al niet de meest gunstige start meegekregen, de problemen kunnen daar ook nog mee te maken hebben. Genetisch gezien is ze absoluut wel een paard, als ze een 'eenlingveulen' was geweest zou ze een royale maat hebben. Je mag idd paardenveulens verwachten.

Al met al, je kan het zeker proberen. Zeker als je het veulen zelf wilt houden. Ik zou bij zo'n veulen dan wel extra zorg hebben voor een correct (podo?) dieet en zorgen voor optimale hoefverzorginge/begeleiding.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 13:12

Ik ben nogsteeds aan het twijfelen, maar 2 dierenartsen en een hoefsmid zeggen dat het in dit geval om overbalsting gaat, met als gevolg spat.
Haar 2 andere veulens zijn paarden geworden, ik zou graag willen weten hoe het met die paarden gaat.
maar heb geen flauw idee hoe ik die zou kunnen vinden!!

als ik er een veulen mee fok, hou ik haar zelf en laat ik haar ook goed controleren door een dierenarts, of ze geen aanleg heeft voor spat.
en verder natuurlijk goede hoefverzorging en goede algemene verzorging, maar dat verdiend ieder paard!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:39

Als je het veulen voor jezelf wilt houden en het niet erg vindt als je op dat veulen niet kan rijden/vervroegt moet stoppen met rijden zou ik meteen zeggen: DOEN! Zijn die andere paarden opgenomen in het stamboek? Dan kun je daar heel bellen en die kunnen je vast wel vertellen waar die veulens zijn gebleven. Tuurlijk is spat een erfelijke aandoening, maar als je bij het veulen zeer goede hoefverzorging doet (eventueel onder begeleiding van een DA) kun je, ook al zou zij/hij erfelijk belast zijn met spat, al heel veel voorkomen. Er spelen altijd meerdere dingen een rol dan alleen maar erfelijkheid. Als ik jou zo hoor zou ik haar wel laten dekken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 14:01

Ik heb de naam van de fokker van Destiny, en het adres(duitsland) en ze is ook in duitsland ingeschreven bij het stamboek, nou is mn duits echt heeel slecht dus ik heb geen idee hoe ik t zou moeten uitleggen.
denk dat ik n brief ofzo schrijf naar die fokker, en dat ik vraag of ze nog weten wie destiny is(had toen geen naam, staat VORR. op papier???)maar dat lijkt me wel want zo vaak komt een tweeling niet voor!
en ii heb haar 'lebensnummer' en nog veel meer duitse info die op de stamboom staat!

dus misschien weten hun van wie haar veulens nu zijn?en of ze gezond zijn.
mocht ik met haar fokken en het veulen blijkt later toch spat te krijgen, dan mag ie als ie geen pijn heeft lekker in de wei staan, of wordt het een recreatie paardje voor mn moeder, die heeft nu een 17jarig paard en die kan nog wel ff meegaan maar ja je weet nooit tot op welke leeftijd een paard gezond blijft.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:46

Gewoon een fax/email sturen naar het stamboek. Zeg dat je aan het zoeken bent naar de producten van deze merrie. Levensnummer moet je wel vermelden, namen worden namelijk vaak niet vermeld.