Winterstijfheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Winterstijfheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 12:36

Ik weet dat er al veel topics zijn over stalbenen en dat heeft Maffick ook

Maar hij is zo stijf als ik begin met rijden,dan sleept hij met z'n achterbenen enorm over de grond,z'n hoeven slijten helemaal recht af

En als ik dan een tijdje heb ingestapt en gedraaft dan gaat t weer goed en kan hij alles weer en dan loopt hij ook weer als een trein.

Vorig jaar was hij ook zo stijf ,vooral met rechts maar toen had hij een klap op z'n bilspier gehad van een merrie en dat had tijd nodig zei de veearts en fysioloog

Maar nu is hij weer net zo stijf als vorig jaar

Als je op de weg loopt hoor je klak,klak,klak,kgggg dat is dus die rechterhoef waar hij zo mee sleept

Heeft dit met de stalbenen te maken of is t wat anders?
Vorig jaar had hij geen stalbenen

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd wat er aan de hand is

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:23

Als hij vocht in de spronggewrichten heeft zitten doordat hij stalbenen heeft, lijkt het me logisch dat hij in het begin stijver loopt dan na een poosje. Misschien moet je hem eerst wat lichte beweging geven in bijvoorbeeld wei of paddock of bak, voordat je de weg opgaat. Op een zachte ondergrond heb je dan in ieder geval niet dat zijn hoeven zo afslijten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 19:35

Ik rij zoveel mogelijk in de berm en op zachte ondergrond maar als ik naar de binnenbak in het dorp wil,moet ik een stuk over de harde weg waar geen bermen maar alleen stoepen aan de zijkant zijn,das t beroerde van t gedoe,want t is nu zo nat dat het thuis niet meer te rijden is ,ook niet in t land,baluh dus

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:46

hoi,ja mijn pony heeft dit ook merk ik al sinds twee weken of zo.
toen het nog wat warmer was sprong ik erop liep ik twee rondjes met lange teugel en kon meteen aan het werk en was ze lekker soepel,maar nou stap ik al best lang met lange teugel en moet nou minstends een dik kwartier tot 20 minuuten lang los rijden voordat ze soepel word.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:17

Ik denk dat je het een beetje moet vergelijken met reuma. Ik weet niet of je mensen in de buurt kent die reuma hebben? Iig hebben de opstartproblemen vooral met kou. Jouw paardje heeft even de tijd nodig om op te warmen. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar het lijkt me het waarschijnlijkste. Als je het niet vertrouwd ga dan even met hem naar de dierenarts.
Enneuh...... Het is trouwens baLEN en niet baluh....

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:06

Mikey schreef:
Enneuh...... Het is trouwens baLEN en niet baluh....


Weet ik maar ik schrijf t altijd zo Haha!

O ja Maffick is nog maar net 8

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:07

Beautifull mickey: heeft die van jou ook dikke benen?

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:04

Hoe vaak rij je hem, staat ie in de stal of in de wei, hoe wordt ie gereden? Staat ie onder een deken? Staat ie soms enkele dagen stil enz????? dan weten we meer. EN voor zn hoeven, laat hem goed hoefbeslag aanmeten, hebben jullie beide profijt van

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:56

Misschien heeft hij last van zijn gewrichten. Voor mijn ruin begint het gevreesde koude seizoen ook weer. Hij heeft last van osteo artritis en een slappe knieband in het rechterbeen en hij slaat met dit vochtige en koude weer meteen op slot. Wat ik doe, is het toedienen van een voedingssupplement wat de gewrichten soepel houdt (dan moet je wel weten of je paard echt last heeft van zijn gewricht) en ik masseer de benen van mijn paard met rozemarijnolie en daarna stretch ik hem. Ik ben nu dus wel 15min bezig voor ik er op zit en dan stap ik ook alleen maar de eerste 15min met lange teugel. Gaanderweg voel ik hem soepeler worden en dan kan ik ook zonder problemen aan de gang en is er niets aan de hand. Dit hoort gewoon bij dit paard en daar zal ik de rest van mijn leven rekening mee moeten houden.
Als je niet zeker bent, zou ik het even door de veearts laten nakijken en dan doelgericht gaan behandelen.
Succes ermee.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:54

Zwelgje. Nooit koud stretchen!!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 13:13

hallo he zwelgje wat een behandeling moet jij doen zeg!

horsey:
ik rij hem als t kan elke dag soms een dag niet maar dan word ie gelongeerd of een andere manier van beweging
Hij staat onder dek,
snachts staat ie binnen smorgens dr uit tot een uurtje of 6/7
heb je zo genoeg info?

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:47

Het heeft in ieder geval niets te maken met stalbenen.
Maar verschillende mensen hebben verschillende beelden over stalbenen.
Luister ik ben geen dierenarts!
En van een afstand kun je alleen maar gissen.
Maar ik heb het vermoeden, dat jouw paard de afvalstoffen te lang vasthoud in zn spieren. Die klap, daar kan ie ooknog steeds last van hebben. Maar hij kan ook gewoon "traag"zijn van achteren. Maarja dan moest ie het blijven doen en niet alleen in het begin. Als het stijfheid in een gewricht is kan natuurlijk ook. Maar een echte afwijking weer niet, want dan moest ie last blijven houden.
Dus kortom, het kan vanalles zijn. Dan zou ik toch eerst het paard moeten zien en zien bewegen en misschien behandelen eer je tot een conclusie kunt komen. Maar heeft ie er erg last van en ben je zelf erg bezorgd, laat dan toch maar een dierenarts naar hem kijken. Dikke benen kan ook een virus zijn, maar dan dat slepen van rechts achter weer niet. Als je info wilt over een behandeling moet je me pb=en

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:50

Kijk even bij mijn topic, spondylitis. We hadden ook dit soort klachten (ons paard liep alleen nog een beetje als hij na veel moeite erg warm gedraaid was).Duurde wel 30 minuten! Langzaam werd het erger...

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:40

die van mij heeft ook opstartproblemen. voor het rijden goed het been masseren zodat de bloedsomloop vast lekker op gang komt helpt bij de mjne erg goed. misschien kun je het bij de jouwe ook eens proberen Lachen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:24

horsey schreef:
Maar een echte afwijking weer niet, want dan moest ie last blijven houden.


Als een paard (of een mens of een hond of een....) artrose heeft, loopt ie in het begin stijf/licht tot zwaar kreupel. Na een tijdje wordt het minder en gaat het over. De volgende dag begint het weer van voor af aan. En dit is nog maar een voorbeeld van iets wat over gaat NA arbeid en toch is het een echte afwijking (of hoe je het dan wil noemen)
Ik zou er wel even een DA bij halen, dan weet je het zeker.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:35

Bij de mijne is het dus alleen in het begin en dan alleen in de draf. Stap en Galop gaan goed. Verward