Hoe voorkom ik overbelasting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Hoe voorkom ik overbelasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 20:48

Paar weken terug heeft buddy de trapper van mijn fiets tegen z'n been gehad tijdens het wandelen aan de fiets.En ja ik weet het waar zijn peesbeschermers nou voor precies om dit soort dingen te voorkomen Frusty .Maar het gaat eigenlijk om het feit dat hij dus een vochtophoping bij de pezen heeft in het voorbeen er is al een scan gemaakt en daarop was geen beschadiging te zien,gelukkig Lachen .De da heeft gezegd dat het tijd nodig heeft om het vocht af te voeren maar ik mag hem wel laten werken.Nu is mijn probleem dat hij niet duidelijk aangeeft wat hij aankan met als gevolg dat zijn been overbelast was en weer dik was.Een nachtje met een compres heeft wonderen gedaan maar ik durf hem nu eigenlijk helemaal niet veel werk te laten doen.Hij staat dan wel een paar uur per dag in een paddock maar dat is niet genoeg voor hem het is echt zo een paard dat geen minuut stil kan blijven staan.Heeft iemand hier ervaring mee en weet die ook hoe ik buddy aan het werk kan zetten zonder dat ik zijn been overbelast?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:06

Wat is veel werk voor jou doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:45

Het enige 'werk' dat je mag doen is stappen over het harde en dan 3 keer per dag 30 min. Vergeet neit je -paard terug te zetten in het voer. In het begin zullen ze erg fris zijn maar na verloop van tijd leren ze het wel.
Ik heb verleden- en afgelopen jaar heel wat kilometertjes gemaakt met mijn hyperactieve paard.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:58

Zorg dat je nu rechte lijnen doet, ga bijv langs de weg rijden met 'm. En dan alleen een beetje stappen en draven.
Eigenlijk zijn dit soort adviezen alleen goed te geven als je weet in hoeverre de pees wel of niet beschadigd is. Dat kan alleen de DA vertellen die je paard onderzocht heeft. Bel 'm op en vraag het gewoon. Blijf vragen totdat het duidelijk is wat je wel en niet mag doen.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 19:36

Jantien de pees is helemaal niet beschadigd er zit alleen vocht in het been hij loopt ook niet kreupel.De DA had me aangeraden om hem te longeren of berijden en dat langzaam gaan opvoeren en tijdens het rijden reed ik alleen grote volte's en rechte lijnen niks ingewikkelds dus.Na het rijden had ie weer een dik been.Een nachtje een compres omgedaan en het was weer weg.Nu heb ik de werktijd verminderd en het is niet meer terug gekomen dus ik denk dat ik gewoon wat rustiger aan moet doen met hem.Ik ben waarschijnlijk weer te ongeduldig geweest Scheve mond