*Hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 21:40

Mijn pony hoest ook voornamelijk onder het zadel. Het begint met een enkele keer in de eerste draf, dan vaker en voral als je hem aan de teugel rijdt (minder ruimte, eerder irritatie luchtpijp etc.) Als hij er echt last van krijgt blijft hij regelmatig hoesten en begint ook op stal te hoesten. De meeste mensen zeggen: Ik hoor hem nooit... Nee allicht niet, als je hem op stal gaat horen is het al heel erg mis.

Als je op de rug van een pony of paard zit, dan komt er druk op de luchtwegen, vooral in draf kan dat extra irriteren (vroeger op een dampige pony gereden en alleen als ik heel voorzichtig lichtreed hoestte ze niet, bij anderen vaak wel) Op zich hoesf je niet te stoppen met rijden, want bewegig is juist goed omdat de luchtwegen dan beter gebruikt worden en het slijm daardoor beter lostrilt. Vooral rustige arbeid(desnoods alleen stappen) in de frisse lucht aan lange teugel is altijd goed.

Tegenwoordig is hij enorm gevoelig voor hooi. Van droog hooi begint hij gelijk te snotteren en laatst had ik het niet nat gemaakt en in de trailer gehangen en toen zat het snot/slijm op het deurtje... Oeps... Dit had hij een aantal jaar terug nooit, maar dat heeft zich heel snel ontwikkeld.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 20:18

Biepmiep schreef:
Hoesten is groot risico voor paarden, verwaarlozing kan leiden tot andere ziektes, dus let op, werk ze niet in het zweet als ze heosten, neem "antistof" maatregelen, dan kunnen zich geen ziektes als bronchitus of longemphyseem ontwikkelen, en vraag advies van de DA. Dit gaat misschien nog meer voor jonge paarden dan oudere? Mijn haf is nu wrs. 13 en heeft nooit gehoest, is verder ook NIET ziek. Wel veel mok, deze x ook zomers.


Nog even over die mok... Mijn pony is dus ook allergisch voor insectenbeten, heeft zomereczeem en sinds hij dag en nacht buiten staat ook erg last gehad (zomer) van mok! Ik vermoed dus dat die mok ook een soort overgevoeligheids, of zelfs allergische reactie is.
Misschien bij die van jou ook wel?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Icelandshet, Robin_Rikkie en 9 bezoekers