Waar zit het SI gewricht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Waar zit het SI gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 17:34

Ik ben gister met mijn paarje bij de kliniek van Erik Laarakker geweest. Volgens een van de artsen daar heeft hij last van zijn SI gewricht. Wie weet waar dat exact zit en wat het doet?

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

SI-gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 18:26

SI is een afkorting van Sacro-Iliacaal. Het SI-gewricht is dus het gewricht tussen het Ilium (deel van de heup) en de sacraalwervels (laastste paar ruggewervels).

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:57

ahum nou ben ik op school met anatomie bezig... hele skelet uitgeplozen en nog nooooooit van die onderdelen gehoord...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:21

Het bekken is opgebowd uit 3 beenderen die aan elkaar vergroeid zijn. Het Ilium is er daar 1 van. Er zitten twee grote "vleugels" aan het bekken (steken naar voren), dat zijn de vleugels van het ilium.
Die scharnieren met de sacraalwervels. Bij de mens zijn de sacraalwervels samen gegroeid tot het heiligbeen en zit er geen staart meer.
Aan de buitenkant van je paard gezien zit het zo'n 15-20 cm achter je zadel. Waar de kont net is begonnen.
Ik kan helaas geen helder plaatje vinden op het net....

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:47

Als een paard last heeft van het SI gewricht, dan vindt die het moeilijk zijn achterhand eronder te plaatsen. Het is echt de overgang tussen rug en bekken. Bij jezelf kan je dat voelen wanneer je een holle en bolle rug maakt. Wanneer het paard de achterhand eronder plaatst, maakt die als het ware een bolle rug en kantelt die iets het bekken t.o.v. de rug. Dat is dus vrij pijnlijk voor jouw paard. Was dat ook de reden waarom je naar Erik Laarakker bent gegaan?

Mij is verteld dat het hetzelfde is waar vrouwen met bekkeninstabiliteit pijn aan hebben. Mijn paard heeft ook wat last van het SI-gewricht mogelijk door een dood geboren veulen. De oefening die ik van de fysio heb gekregen is haar rug hol te maken door vrij hard over de spieren naast de ruggengraat te gaan. En weer bol te maken door over een spier op de achterhand te gaan. Je ziet de rug dan echt op en neer gaan. Misschien dat kraken ook helpt. Succes ermee.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 09:14

Mijn paard heeft inderdaad erg veel moeite om de achterhand eronder te plaatsen, vooral het linkerachterbeen wil niet echt meedoen. Dat heeft hij eigenlijk al voor dat ik er op ging zitten, mijn instructeur zei altijd dat dat een probleem was dat veel arabieren hadden en dat het er gewoon een beetje bij hoorde. Ik ben naar Erik gegaan omdat mijn paard sind's een week of vier niet meer met zijn hoofd wil zakken. Tenminste, ik heb na een week al gebeld maar er was helaas een wachttijd van drie weken. Ik heb begrepen dat ik nog geluk heb gehad dat ik zo snel terrecht kon.

Dat niet laten zakken van het hoofd was/is de zevende nekwervel waar een blokkade op zit. Ik ben zo blij dat ik gegaan ben, veel mensen dachten dat het een nieuw truckje van Naziri was om steeds met zijn hoofd te slaan en niet meer aan de teugel te willen.

Helaas kunnen ze niet te veel aan dat SI gewricht doen, ze drufde hem niet te kraken omdat ze het idee had dat ze dan meer kwaad dan goed zou doen. Dus heeft ze met accupunctuur geprobeerd e.a. een beetje op te lossen. Ben afgelopen dinsdag pas geweest dus even afwachten maar...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:06

Mijn paard Toon heeft ook een tijdje last gehad van zijn SI-gewricht, hij kon en wilde ineens niet meer in de rechtergalop.

Door een osteopate is hij behandeld, met goed resultaat!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:01

Mijn paard is ook behandeld aan het SI gewricht 3jr geleden),ze wilde re-achter niet ondertreden.
Verder was het ook nodig dat hals en rug(plank) behandeld werden,dmv manule handelingen en acupunctuur.
Nadat alles los gewerkt was(enkele mnd) kon ik weer voorzichtig de draad oppakken. Haha!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:24

Bij mijn paard hebben we veel op kunnen lossen door te longeren. Door het pessoatuig laag in te stellen (als een slofteugel tussen de voorbenen). Je kan ook touwtjes gebruiken en dan een extra longeerlijn achter de achterbenen, dan kan je de achterbenen mee naar voren plaatsen. Volgens de fysio heb ik met voorwaarts-neerwaarts rijden de rug voor een groot deel weer soepel gekregen, het longeren was hiervoor de basis.

Veel paarden die last hebben van de rug, zitten ook vast in de hals. Misschien een balansprobleem? Wat je kan doen is je paard te laten buigen naar stukjes wortel. Bijv. naar links en rechts door het stukje wortel bij het heupbeen te houden of juist laag bij de achterkogel. Of je vraagt hem naar beneden door een stukje wortel tussen de voorbenen te houden. Hij rekt dan zichzelf, dus het kan geen kwaad. Gewoon steeds een stukje verder vragen, hij geeft zelf aan tot hoever.

succes ermee!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:37

Klopt idd het zgn stretchen Haha!

Ik begon met een wortel ,maar voor een bruine boterham stretched ze veeeel verder Haha!