Peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 11:32

Hoi,

Wie kan mij er wat meer informatie over geven. Er is van het weekend geconstateerd dat mijn paard een peesblessure heeft. Opgelopen in het land. We schijnen er vroeg bij te zijn en men heeft het over 2 a 3 maanden tijd dat het zal gaan kosten. Wie kan me zijn/haar ervaringen over vertellen. Een vriendin van me is nml al een jaar bezig met een peesblessure bij haar paard.

Groetjes Djeda

Oranda
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: westkapelle

peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:20

Ik raad je aan om antiphlogistine zalf te gebruiken en desnoods te bandageren. Ook is het heel goed om de pezen af te spuiten met koud water liefst 2x per dag, dit bevorderd nl de bloeds omloop en gaat zwellen tegen.
Als het dier een maal iets aan zijn/haar pezen heeft, dan blijft hij daar een zwak punt houden. Dit komt omdat pezen verbonden zijn aan banden, als die banden eenmaal een keer uit zijn gerekt blijft dat een zwakke plaats. Mail of vertel ook even wanneer dit is gebeurd en of het ook dik is.
Groetjes van Carolien en Oranda

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:25

Hoi Djeda,

Allereerst, koelen. Liefst 3x per dag 30 min. (vaker mag ook). En verder raad ik je aan een fysiotherapeut erbij te halen. Die kan je paard manueel en eventueel met ultrageluid behandelen. Hij/zij kan jouw verder ook allerhande tips geven wat je 't beste kunt doen.

Zo vanaf het scherm is het heel moeilijk om je te adviseren omdat we niet kunnen zien hoe ernstig het is. Soms is het noodzakelijk dat 't paard boxrust krijgt, hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben. Vaak kun je ook gaan wandelen over de harde weg met je paard. Maar ook dat is niet altijd wenselijk. Kortom, vraag je DA naar een goede fysiotherapeut.

Veel succes en veel geduld toegewenst!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:30

Het hangt een beetje af van de behandeling die je instelt en de mate van beschadiging van de blessure.
Als er een scan gemaakt is dan heb je precies kunnen zien wat er aan de hand is en waar precies. Daar kan je dan heel gericht op gaan behandelen en is de kans groot dat je paard er geen problemen meer aan heeft.
Een paard van ons had een behoorlijk serieuze peesblessure, die is op de kliniek De Raaphorst (Wassenaar) behandeld, en weer helemaal goed gekomen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:03

Is het belangrijk te weten of andere factoren ook meetellen?

Zo kun je een pees weer goedkrijgen maar de onderliggende oorzaak niet en kom je tzt weer uit op een peesblessure. Frusty

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 08:44

De mate waarin het is is niet zo heel ernstig. Ernstig genoeg om hem op rust te zetten. Eric Laarakker heeft ernaar gekeken en doorgemeten. Het is niet zo lang geleden gebeurt denk ik. Voor 2 weken terug kwam hij kreupel uit het land. Heb hem toen een week op rust gezet. Niet getraind dus. Eerst een paar dagen op stal en toen het land weer in. Na een week ben ik er weer opgegaan. Eerst een paar x rustig buiten gereden. Gestapt. Toen 2 dagen rustig gereden in de bak. Vrijdags weer kreupel uit het land gehaald. Toen is Eric Laarakker erbij geweest met deze conclusie.

Zal dit geen zwakke plek blijven uiteindelijk ?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:36

De plek zelf zal niet zwak zijn. Wel zal het weefsel minder elastisch zijn en daardoor de hele pees minder elastisch. Daarmee zul je in de toekomst wel rekening moeten houden.