ijzers los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:04

Citaat:
kan ik anders het andere voorijzer er ook niet beter afhalen


Gewoon er af halen.
Dan is er niets aan de hand.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:31

Of je paard beweging geven aan de longeerlijn.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:55

Je kunt het beste het ijzer aan de andere kant eraf halen zodat ze recht op beide benen staat. Als dat ook het ijzer is wat los zit is dat makkelijk anders moet je er twee "goede" ijzers eraf halen en dat gaat niet altijd even makkelijk.
Als ze dan recht staat kun je rustig rijden.


Groetjes

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:52

Ik zou niet op het hard gaan rijden om 2 reden.
1 De hoeven van je paard zijn dit niet gewend.
2 De hoeven moeten bekapt worden dus zijn te lang en de kans bestaat dat als je op het hard gaat rijden dat er dan hele stukken afscheuren.

Groetjes

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:56

Nee dan slijten ze inderdaad niet goed.
In de berm is misschien een idee maar ik zou op het land blijven voor een weekje (meer was het toch niet). Dan loop je minder risico.

Groetjes

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:59

Dat andere loszittende ijzer zou ik er idd wel afhalen,want een loszittend ijzer loopt niet lekker en dan staat ze ook weer gelijk.Je kunt dan wel rijden,maar niet op harde ondergrond!

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 01:10

Beste appaloosafan,

Een afgetrapt ijzer komt meestal voor kort na dat een paard beslagen is of op het moment dat een paard beslagen moet worden.

Als er al een ijzer af is, is het verstandig om het andere ijzer er ook af te halen. Voor een week kan een paard echter wel ongelijk lopen mits het maar in het losse zand is en niet op de harde ondergrond. Het belangrijkste is de snelheid van je paard onder kontrole te houden omdat het gewichtverschil van de hoeven nu 1 ijzer is. In stap merkt een paard daar nauwelijks iets van.

Over de slijtage hoef je je niet zo druk te maken. Je kan zelfs gerust in de berm een buitenrit maken en dan hier en daar een klein stukje over het harde rijden. Bij het opnieuw beslaan moet er waarschijnlijk toch weer een randje van de voet af.

Overigens als je paard je aanvalt tijdens longeren, zou ik me daar meer zorgen over maken dan over zijn voeten.

Sterkte en plezier met rijden als die weer opnieuw op ijzers staat, Wil