pony schuurt staart... geen gewoon geval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leentje

pony schuurt staart... geen gewoon geval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:22

In het verleden schuurde mijn pony af en toe haar staart. Zo weinig dat er aan de staart eigenlijk niets te zien was (iedereen heeft wel eens jeuk )
In oktober 2004 is ze verhuisd.

Vanaf eind 2004 viel het mij op dat ze meer en meer haar staart begon te schuren, af en toe stonden de haren alle kanten op (maar geen beschadiging)
Dat heeft ze heel de winter gedaan.

De laatste maand is het nog erger geworden, de haren beginnen nu af te breken (staart ziet er nu bovenaan zo "opgeschoren" uit). Ze schuurt enkel helemaal bovenaan de staartwortel.

Enige ziekteverleden wat ze gehad heeft, is een lichte hoefbevangenheid drie jaar geleden, waarvan ze volledig genezen is. En enkele weken terug heeft ze een allergische reactie gehad (voornamelijk hoesten), waarschijnlijk op pollen (volgens onze DA zijn er nog nooit zo veel pollen in de lucht geweest als dit jaar en ontwikkelen opeens veel paarden een allergie daartegen)
Het heviger schuren dateert echter al van enkele weken eerder.

Wassen met teershampoo heeft ook niet geholpen.

Zomerschurft kan het niet zijn, ze schuurt immers al van voor de winter en ook gewoon tijdens de winter, en het is nu wel heviger geworden, maar nog niet tot kaal of bloedens toe (ben wel bang dat dat er nu op termijn toch zit aan te komen ) Haar manen schuurt ze in het geheel niet

Ze wordt netjes ontwormd met Ivermectine, idd niet tegen lintwormen. Ik zit te overwegen om toch maar eens tegen lintwormen te ontwormen, maar nu kom ik er achter dat bij een lintwormeninfectie al die uitwendige tekenen van een wormeninfectie juist AFwezig zijn...

Ze staat wel op een vrij rijke wei (enkel overdag), maar toen ze hoefbevangen geweest is, heeft ze niet geschuurd, en ze heeft nu totaal geen last van haar hoeven, dus hoefbevangenheid is het ook niet.

Ik denk zelf ook eerder aan een allergie, maar door wat dan veroorzaakt?

Antischuurmiddelen werken meestal door de jeuk van wondjes (veroorzaakt door zomerschurft meestal) maar ze heeft echt geen wondjes (heb er nog net niet met een vergrootglas naar gekeken maar verder heb ik haar staart echt tot in detail geïnspecteerd)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of wat ik nog zou kunnen proberen?

ellepel

Re: pony schuurt staart... geen gewoon geval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:04

probeer eens een product voor het dier om de darmfunctie weer op gang te brengen...
na ontwormen, antibiotica en ziektes in het lichaam werken de darmen vaak niet zoals ze horen.

darmen zorgen er voor dat verkeerde bactieren verwijderd worden, functioneerd deze niet goed, dan komen er meer verkeerde bacterien in het lichaam die op hun beurt vooral voor diverse huidaandoeningen zorgen....

jouw diertje is ziek geweest, dus kan het zijn dat haar darmen hun werk niet helemaal goed meer doen.

er is al vrij veel op het gebied van probiotica te krijgen voor paarden, ik zou dit gaan proberen , verder een heel simpel anti jeuk middeltje voor de starat is azijn. gewone natuurazijn.

kan prikken op wondjes dus beetje uitkijken, maar als je een tijd lang elke dag de staart en staartwortel er mee uitspoelt geeft dit wel goede resultaten...

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:08

ze heeft het afgelopen jaar (en zelfs langer geleden) geen antibiotica gehad en doet het nu iets meer dan een half jaar

die allergische reactie was enkel hoesten en daarvoor heeft ze een anti-allergicum gehad, verder niets

maargoed toch maar even opzoeken, probiotica kunnen in elk geval nooit kwaad en ik zat ook al met het idee te spelen om eens iets "zuiverends" te geven zodat ze haar afvalstoffen beter kwijt kan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:25

mijn pony schuurt zijn staart ook, maar die heeft wel zomereczeem...
enige oplossing bij hem is niet binnen zetten...

gisteren had ik hem wel even op stal, gooit hij zo hard zijn kont tegen de stalwand aan dat hij een scheur in zijn vel schuurde....

ik wil op zich ook iets geven wat zuiverd, maar d'r is zoveel en t is allemaal zo ontzettend duur, dat het wel moeilijk zoeken is...

maar oorzaken uitzoeken waarom een dier zijn staart schuurt is ook best moeilijk.. kan zoveel zijn..

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:26

Heb je om de 3 maanden wel een verschillende wormenkuur gegeven"?

Dus wel met het spul dat lintwormen en andere tegenhoudt?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 23:41

nope dus niet tegen lintwormen , maar een lintworminfectie geeft juist NIET de zichtbare uiterlijke kenmerken (zoals staart schuren) zoals een andere wormeninfectie

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 23:42

ellepel schreef:
mijn pony schuurt zijn staart ook, maar die heeft wel zomereczeem...
enige oplossing bij hem is niet binnen zetten...

gisteren had ik hem wel even op stal, gooit hij zo hard zijn kont tegen de stalwand aan dat hij een scheur in zijn vel schuurde....

ik wil op zich ook iets geven wat zuiverd, maar d'r is zoveel en t is allemaal zo ontzettend duur, dat het wel moeilijk zoeken is...

maar oorzaken uitzoeken waarom een dier zijn staart schuurt is ook best moeilijk.. kan zoveel zijn..

Pffff heftig Ben blij dat het zo erg nog niet is

en inderdaad, er is zo veel spul...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:57

Leen, Indra (= mijn paard = vriendinnetje van Leen haar pony) schuurt ook haar staart, als ik er niet elke dag AVS in doe (wel alleen in de zomer). Ik zou als ik jou was gewoon AVS kopen en zorgen dat dat er elke dag in gedaan wordt. Baat het niet dan schaadt het niet (en dan stop je gewoon na één fles)! Bij Indra is het zo dat ze schuurt als ik het één dag durf overslaan. Indra heeft ook geen wondjes maar toch helpt dat product super.