In oktober 2004 is ze verhuisd.
Vanaf eind 2004 viel het mij op dat ze meer en meer haar staart begon te schuren, af en toe stonden de haren alle kanten op (maar geen beschadiging)
Dat heeft ze heel de winter gedaan.
De laatste maand is het nog erger geworden, de haren beginnen nu af te breken (staart ziet er nu bovenaan zo "opgeschoren" uit). Ze schuurt enkel helemaal bovenaan de staartwortel.
Enige ziekteverleden wat ze gehad heeft, is een lichte hoefbevangenheid drie jaar geleden, waarvan ze volledig genezen is. En enkele weken terug heeft ze een allergische reactie gehad (voornamelijk hoesten), waarschijnlijk op pollen (volgens onze DA zijn er nog nooit zo veel pollen in de lucht geweest als dit jaar en ontwikkelen opeens veel paarden een allergie daartegen)
Het heviger schuren dateert echter al van enkele weken eerder.
Wassen met teershampoo heeft ook niet geholpen.
Zomerschurft kan het niet zijn, ze schuurt immers al van voor de winter en ook gewoon tijdens de winter, en het is nu wel heviger geworden, maar nog niet tot kaal of bloedens toe (ben wel bang dat dat er nu op termijn toch zit aan te komen

Ze wordt netjes ontwormd met Ivermectine, idd niet tegen lintwormen. Ik zit te overwegen om toch maar eens tegen lintwormen te ontwormen, maar nu kom ik er achter dat bij een lintwormeninfectie al die uitwendige tekenen van een wormeninfectie juist AFwezig zijn...
Ze staat wel op een vrij rijke wei (enkel overdag), maar toen ze hoefbevangen geweest is, heeft ze niet geschuurd, en ze heeft nu totaal geen last van haar hoeven, dus hoefbevangenheid is het ook niet.
Ik denk zelf ook eerder aan een allergie, maar door wat dan veroorzaakt?
Antischuurmiddelen werken meestal door de jeuk van wondjes (veroorzaakt door zomerschurft meestal) maar ze heeft echt geen wondjes (heb er nog net niet met een vergrootglas naar gekeken maar verder heb ik haar staart echt tot in detail geïnspecteerd)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of wat ik nog zou kunnen proberen?