inenten,maar wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

inenten,maar wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 00:08

Hallo,
Ik heb een leuk veulentje met papier.
Nu is mij verteld dat hij een veulenenting heeft gehad maar dat staat niet in zijn papier!Hoe kan dat?Heeft hij hem dan wel gehad? Verward
Nu is hij 5 maanden.
Dan heb je nog influenza,tetanus en rhino.
Op welke leeftijd moet hij die hebben(of al had moeten hebben)
Hoe vaak moet hij die hebben?
wanneer doen jullie dat? Verward
En dan nog als laatste wat betalen jullie daar ongeveer voor?

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 03:10

Voor antwoorden op jouw vragen kun je het beste de dierenarts bellen, die weten het precies te vertellen. ntingen staan niet vermeld op zijn papier maar in het paspoort, en als daar geen entings-stickertje in zit, ga er dan maar van uit dat hij niet geent is.
Ik geef mijn entingen elk jaar zelf en betaal daar ongeveeer 12,50 voor, ik heb geen idee hoeveel dat bij de dierenarts is.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:24

Entingen worden in het paspoort of anders in een entingsboekje genoteerd. Een veulenenting is in NL geen vaccinatie maar vaak antibiotica, deze worden wel preventief gegeven t.v.v. polyarthritis (=veulenziekte).
Het is slim om vanaf 6 maanden leeftijd je veulen tegen influenza en tetanus in te enten, de gewone cocktail. Deze moet dan na 4 weken herhaald, dan heb je de basisenting gehad. Daarna kan je 1 of 2 keer per jaar de enting herhalen. Een paard blijft door deze cocktail ong 9 maanden goed beschermd, vandaar dat vaak wordt geadviseerd om 2 keer per jaar te enten. Bij een jong dier dat niet op concour ed gaat vind ik 1x per jaar voldoende.
Officieel mag je (als DA) geen entstof aan niet-DA's afgeven (behalve sommige kippe-entingen dan!).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:30

M'n veulen 'r eerste enting staat ook niet in 'r boekje hoor, en die van toen ze serum kreeg ook niet (wegens verwonding aan been) - die worden nog niet aanzien als blijvende bescherming waar een termijn op geplakt is, dus de eerste is die met 6-7 maand ... (het tijdstip waar de erste "echte" prik komt met echt "spul").

Vraagje, welke gevolgen heeft "veulenziekte" eigenlijk? Ze is er voor geënt hoor, alleen om te weten (brainpractice).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 15:23

Ik geef de eerste enting altijd aan het veulen bij het afspenen. Het krijgt dan de antistoffen niet meer via de moedermelk. En idd na vier weken herhalen. Mijn fokpaarden en opgroeiende paarden worden 2 x per jaar geent.

Oranda
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: westkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:42

een veulen krijgt inderdaad als het goed is een basis inenting, dit komt in een paspoord te staan. Heeft hij geen paspoort dan moet je hem alsnog in enten. De basis enting bestaat dan uit 2 entingen, de eerste enting maakt niet echt uit wanneer hij die krijgt, maar de 2e enting moet 6 weken later.
Daarna 1 of 2 keer per jaar herhalen, hangt er van af of je veel in aanraking komt met andere paarden, dan is om het half jaar aan te bevelen.
Groejes Carolien

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:39

Het heeft weinig zin om een veulen te enten in het eerste half jaar van z'n leven. Zolang heeft hij namelijk nog antistoffen die hij van de moeder krijgt. Een enting slaat dan absoluut niet aan.