ernstig of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

ernstig of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 22:48

Sinds vorige week staan mijn verzorgshets op een heel groot weiland met onwijs veel gras en onkruid.

1 van die zhetjes, de jongste (nouja, 8 jaar) was altijd de snelste en kon super springen enz. maar word steeds langzamer en wil niet echt meer, heeft regelmatig een heel erge snotneus en loopt na 1 rondje stappen al heel erg te hijgen en blijft ook best een tijd door hijgen.

Een tijdje terug, toen ze nog in een stoffige schuur stonden was dit ook al zo maar toen stonden ze op de wei en werd het minder, maar nu begint het dus weer heel erg!!

Het lijkt wel of ze heel snel uit geput is, en dan krijgt ze ook nog over iets minder dan een jaar een veulen.

De eigenaar vind dat hij zich aanstelt en wil geen veearts ofzo halen, maar ik ben bang dat het toch niet helemaal goed is, en ook niet voor het veulen als het zo doorgaat, of maak ik me nou zorgen om niks??

Die eigenaar weet ook echt bijna niks van ze af ,maar goed, denken jullie dat het ernstig is of niet??

grrr anne

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:33

Ik denk dat ze nog op een te volle wei staan.
Een shetlander moet echt sober staan en al dat gras kan zelfs nu nog hoefbevangheid veroorzaken.
Wij hebben zelf 3 shets en er loopt er dus ook 1 bij die echt heel erg aanleg heeft om dik te worden.
Bij ons krijgen ze nu nog steeds afgepast gras, dus elke dag een stukje erbij .....
De meeste voedings waarde gaat pas uit het gras zodra het een paar dagen goed heeft gevroren.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:42

Hmm, dit klinkt eerder als een fikse verkoudheid. Ik zou er maar gauw een DA bij (laten) halen want een verkoudheid is voor een paard heel wat ernstiger dan voor een mens.

Succes ermee

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:59

Alvaron schreef:
Hmm, dit klinkt eerder als een fikse verkoudheid. Ik zou er maar gauw een DA bij (laten) halen want een verkoudheid is voor een paard heel wat ernstiger dan voor een mens.

Succes ermee


Mijn paard was 2,5 weken geleden ook opeens verkouden... Hij stond met snottebellen (geel en groen) en hoeste ook. De veearts gaf me antibiotica omdat de kans erin zit dat het anders gronisch wordt. Hij heeft 10 dagen antibioticapoeder in de ochtend en in de avond door zijn muesli gekregen (vond hij erg lekker gelukkig Vork ) en de veearts is afgelopen dinsdag wezen kijken en toen waren zijn longen ook weer in orde en mocht hij eingelijk zijn influenza enting krijgen.

Mocht het inderdaad een verkoudheid zijn dan moet de DA erbij komen omdat het anders ook een chronische verkoudheid kan worden en dan ben je verder van huis. Het kan misschien ook nog allergie zijn. Vervelend dat het je eigen pony niet is en dat de eigenaar het niet zo erg vind.

Heel veel succes ermee.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 13:03

jah ik ga vanmiddag meteen naar de eigenaar om hem proberen over te halen dat hij de dierenarts belt, ik hoop echt dat het lukt!!!!

Ook denk ik dat het echt niet goedis dat ze op zoveel gras staan maar volgens de eigenaar is het al dood ofzo dus is het niet erg (het ziet er nog heel vers uit maarja kan aan mij liggen) ze zijn al heel erg dik...... maar volgens hem komt dat doordat er een veulen in zit (ze krijgen hun veulens pas rond juni 2003!)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 13:42

weet iemand of ik er zelf ook wat aan kan doen, of wat goed voor hem is??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:43

Het is natuurlijk wel zo dat de groei van een vrucht veel energie van de moeder ontneemt. Maar dat de pony zich zou aanstellen, ik denk dat de eigenaar dieren zwaar overschat.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 18:45

Nou ik ben net geweest, eigenaar was er niet, quincy (die shet dus) liep heel langzaam en beetje met zijn voorbenen naar voren, een tijdje geleden deed hij dit ook waarna hij 2 dage erna hoefbevangen was........ maar heeft dit ook iets te maken met zijn snot neus enzo?
In ieder geval ga ik wel vrage of ze weer op minder gras mogen!!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 19:18

jenifer wil je hier asjbelift niet weer alles gaan verzieken? en nee bo heeft ze niet gedekt dat heb een andere hengst gedaan, ten tweede rij ik niet meer op bo want dan zou hij nu in de wei liggen want hij zou dan doorzakken, meike heeft geen lange hoeven want ze zijn afgeschuurd op de weg en de hoefsmid is geweest meike is 15 en quin is 7/8, ik ken de vorige eigenaar dus ja dat lijkt me dat duidelijk dat die dat beter weten he.

Ze zijn trouwens 3 maanden geleden nog ingeeent dus daar zou ik ook me mond maar over houden.

en je hoeft niet te doen alsof je iemand anders bent want ik weet al dat je jenifer ben, en voor de andere, als zij hier mijn topics blijft verzieken en onzin over mij blijft zeggen, sorry maar dan ga ik weg hier want daar heb ik geen zin in....................................................

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:23

Zorg alsjeblieft dat die shetjes uit die volle wei gaan. Zelfs dood gras (word meestal tot hooi gemaakt) heeft nog veel energie en een shet heeft maar heel weinig nodig. Ze hebben idd snel kans op hoefbevangenheid maar ook op leververvetting. Laat je shet dus niet te dik worden.
Een drachtige merrie heeft pas in de laatste 4 maanden van de dracht extra energie voor het veulen nodig. Dan gaat die pas zo hard groeien dat de merrie daarvoor bij moet gaan eten.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 19:34

jawel jij ben het wel, je heb je in een andere topic gezet dat je in heerhugowaard woont en nog shetspullen hebt, dus je heb jezelf al bijna verlult dan maar goe dik heb hier geen zin in als je nog wat wil zegge stuur dan maar een pb

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 19:47

Jantien schreef:
Zorg alsjeblieft dat die shetjes uit die volle wei gaan. Zelfs dood gras (word meestal tot hooi gemaakt) heeft nog veel energie en een shet heeft maar heel weinig nodig. Ze hebben idd snel kans op hoefbevangenheid maar ook op leververvetting. Laat je shet dus niet te dik worden.
Een drachtige merrie heeft pas in de laatste 4 maanden van de dracht extra energie voor het veulen nodig. Dan gaat die pas zo hard groeien dat de merrie daarvoor bij moet gaan eten.


Bedankt! ik zal het er met de eigenaar over hebben en hopen dat hij eindelij keens een keer luistert naar me!!!!
Maar ik denk dat het al te laat is en over een paar dagen ben ik bang dat ze al hoefbevangen is, maar ik wil hem wel overhalen dat ze het land niet meer op kunnen dan!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:44

je zegt dat de pony raar loopt zo met de voorbeentjes naar voren. Kan het zijn dat ze al hoefbevangen is? Zo ja zou ik haar maar snel uit die wei halen voor het nog erger wordt en de dierenarts bellen. Je hebt het al eerder meegemaakt, dus je weet hoe je het kunt zien. Succes.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 22:27

jah ik denk inderdaad dat ze dus al hoefbevangen is, ik wilde vandaag al naar de eigenaar om het te zeggen maar ij was er niet, ik mag ze niet zelf op stal ofzo zetten (kan ook niet) ...... k ga morgen meteen zo snel het kan er weer heen!!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 22:30

maar heeft dat ook iets met d'r snotneus te maken of is ze dan gewoon verkouden?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 18:34

Voor zover ik weet is hoefbevangenheid iets wat niets met een snotneus te maken heeft. Waarschijnlijk is ze gewoon verkouden. Je zou het aan de dierenarts kunnen vragen als hij er is. Gewoon voor de zekerheid.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 20:50

Maar de dierenarts zal waarschijnlijk niet komen hoor, ik heb net even snel die ene pony op het land gezet waar heel kort gras staat, kon m niet binnen zetten want zou dat aan de eigenaar moeten vragen maar die was er niet!!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:50

Je kan toch zelf even met de (of een) dierenarts bellen om dat te vragen? kost helemaal niets en je weet het meteen zeker.