Paarden met speciaal beslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 10:01

Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn met paarden die op speciaal beslag lopen. Wat is de reden van zulk beslag, en welke ijzers. En door welke hoefsmid laten jullie dat dan doen? Zijn er verbeteringen merkbaar?

Zelf heb ik een paard met ondergeschoven verzenen en lichte artrose. Ze loopt op het zgn. full roller motion. Dit is een ijzer met 2 lipjes, en aan de binnenkant een soort wig gelast, waardoor ze iets steiler staat. Ze loopt hier nu zo'n 2 1/2 jaar mee en dat gaat super! We laten haar beslaan bij de kliniek in Emmeloord, wat super bevalt.


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 21:48

De hoefsmid in Emmeloord heet Hans van Maurik. Daarbij werkt ook Henk Kroeze daar, en er zijn er nog een aantal die er meewerken.
Mijn paard heeft trouwens ook op van die 'keiltjes' gestaan, maar heeft hoogstwaarschijnlijk daar die ondergeschoven verzenen van gekregen. Daarna is ze dus op die full roller motion gezet. Er heeft geloof ik een jaar of 2 geleden een stuk in Bit gestaan over deze ijzers en Hans van Maurik.


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 19:21

Visje:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik denk dat jouw paard juist een steile voet heeft.
Hier ff 2 foto's van de voorvoetjes en ijzers van mijn paard om het wat duidelijker te maken:

Afbeelding

Vooral rechtsvoor zijn de ondergeschoven verzenen goed te zien, hier staat ze op de foto wel iets scheef.

Afbeelding

De ijzers: full roller motion.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Naz op 2001-06-10 20:22 ]</font>

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 15:23

Mijn paard loopt nu 2 1/2 jaar op het speciale beslag (zie een eerdere reactie hier van mij voor foto's). Zij zal nooit meer op normale ijzers kunnen lopen, tenzij ik haar niet meer zou rijden. Maar ook dan blijft het leren zooltje zitten in verband met de gevoeligheid van de zool van de hoef.
Wij blijven lekker iedere 8 weken naar Emmeloord gaan, kost wel een paar centen, maar ze doet het er super op en dat is het belangrijkste.

Zijn hier trouwens meer mensen die hun paard laten beslaan bij Hans van Maurik?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, esther_ess, herous, Jolynne, Karintich, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, Whizz, willemijn_T en 18 bezoekers