OC en OCD???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

OC en OCD???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 23:20

Ok hier het volgende hete hangijzer in de paardenwereld......OC en OCD.
Hier weet ik zelf iets minder van.......wie geeft er wat algemene info en wie kan vertellen wat de oorzaken en gevolgen zijn voor zowel de sport als de fokkerij??????

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 02:43

Er heeft een heel stuk in de IDS gestaan.
Zal eens zoeken of ik hem kan vinden.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 06:22

er zijn twee boekjes verkrijgbaar erover bij id lelystad!! deze zijn de moeite waard om te lezen

Ik heb er een groot verslag van gemaakt maar het is moeilijk zo snel uit te leggen ( en het is nu nog zoooooooo vroeg) mischien dat ik een andere keer zin heb!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:49

OC staat voor osteochondrose en OCD voor osteochondrose dissecans. Dit is een afwijking in de aanmaak van kraakbeen die gezien word op gewrichtsoppervlakken. Bij OCD is er dan zelfs sprake van een los stukje (kraak)been in het gewricht.
Er is heel duidelijk een erfelijke component maar ook voeding en beweging tijdens de opfok spelen een rol.
Zeker van een los stukje been in een gewricht kan een paard veel last hebben en dit beinvloed dan logischerwijs ook zijn prestaties. Omdat bewezen is dat familie hier een grote rol speelt, is het misschien wijs om na te denken voor een dier dat hier erg last vanheeft in te zetten voor de fokkerij.
Aan de andere kant spelen voeding en beweging ook een grote rol, discussie is dan ook zeker mogelijk.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:22

wauw wat een service voor meer info: heb een verslag van ong 20 pagina's dus geef maar een brul als iemand het wil hebben Schijnheilig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:09

Ja dat is allemaal theoretisch maar wat te doen met een paard met oc+ op de sprong en fragmentaties in de knie en de DA zegt rij maar door tot ie er last van krijgt. Verhaal van een vriend overigens die nu helemaal niet meer weet wat hij er mee aan moet. Paard is pas 4 jaar

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:26

Ja, in principe: opereren kan altijd nog.
Verder moet je echt de foto's en het paard zelf beoordelen of het nut heeft om nu al chirurgisch in te grijpen. Ik zou er iig niet mee gaan fokken.