Pijn herkennen bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DGK_Utrecht

Pijn herkennen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:30

Paarden kunnen ons niet vertellen of en waar ze pijn hebben. Thijs van Loon van de Universiteitskliniek voor Paarden is samen met een aantal andere onderzoekers de uitdaging aangegaan om de expressie van pijn bij paarden te ontdekken. Zij hebben nu een ‘pijnschaal‘ ontwikkeld. Lees meer...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:10

interessant :j
Lijkt me geen makkelijke taak.
Het verschil tussen een koliek en een gezond paard zal niet moeilijk zijn.
Maar een paard wat niks toont en door flinke peesaandoeningen heen loopt......kweeniehoor

Annelove16x

Re: Pijn herkennen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:13

Interessant, Heel handig als het goed werkt..
Maar 100% zeker weet je het nooit

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:21

Hmmm, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in, al zal de praktijk misschien het tegengestelde bewijzen.

Als ik alleen al kijk naar de verschillen in het tonen van pijn tussen mijn twee arabiertjes, lijkt het mij heel lastig om hier een algehele schaal voor vast te stellen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:24

Het verschil van heftige pijn zoals koliek en juist de meer chronische lichte pijn is wel groot inderdaad. Ben benieuwd hoe goed dat ook in kaart kan worden gebracht.

Laatst zag ik ook nog wel een interessant plaatje: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... amp;type=1

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:46

Volgens mij hadden ze die vorig jaar al ontwikkeld, toen was ik in Utrecht zo'n speciale dag en toen werd dit al verteld en hoe ze het meten wat de criteria zijn.
Maar toen werd er ook gezegd het is nooit 100% dat kan niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:22

Ik ben erg benieuwd naar de publicatie en ik hoop dat dit ook echt iets gaat bijdragen aan de diagnostiek van pijn. Pijn kan je natuurlijk ook aantonen door een dier tijdelijk op pijnstillers te zetten en dan de gedragsveranderingen te monitoren (paard van een kennis was altijd erg 'afwezig' en hing maar een beetje in de wei of stal. Pijnstillers erin en ze gedroeg zich als een veulen van een paard maand. Rennen, bokken, rollen...Hadden we haar nooit eerder zien doen. Die had dus overduidelijk pijn.

Maar voor de eerste diagnostiek voor een dierenarts kan dit zeker heel behulpzaam zijn. We leren de taal van de patienten steeds beter, en kunnen ze zo steeds beter en sneller helpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:14

Is zeker interessant! Zou iedere eigenaar, ruiter, instructeur... eigenlijk moeten kennen, zo zouden heel wat problemen kunnen verholpen of zelfs voorkomen worden (slecht passend zadel, te strenge ruiter...), dus niet alleen van belang bij situaties waar je een DA nodig hebt, vind ik.

Animaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:37

Dat is handig om te weten idd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:42

Wanneer wordt dit eigenlijk toegepast? Ik bedoel .. bv. als je met het paard bezig bent (wandelen, borstelen, andere dingen) of ook wanneer die gewoon in het land staat?

Heb die uitdrukkingen eens bekeken die Dyonne heeft gepost, vind sommige héél moeilijk te zien op de foto's (maar dat zal mijn gebrek aan inzicht zijn) maar anderen natuurlijk wel duidelijk, en zo staan mijn pony's erbij als ze staan te slapen/suffen in de weide .. Pootje op rust, kopje naar beneden, oogjes dicht, oortjes naar achteren .. Maar dan hebben ze geen pijn lijkt mij? (verder in de omgang enzo zijn het heel andere pony's, vandaar).

Lijkt wel interessant allemaal, ben benieuwd of ze dat naar de toekomst toe beter & duidelijker gaan kunnen uitwerken (zodat het ook voor simpele mensen allemaal lekker duidelijk is :Y) :)) ).

DGK_Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:52

Beste mensen,

Iedereen bedankt voor de reacties. Naar aanleiding van jullie vragen: de pijnschaal is bedoeld voor toepassing in de klinische praktijk. En zoals aangegeven, elk paard reageert anders op dezelfde pijnprikkel waardoor het inderdaad niet mogelijk zal zijn om een 100% accurate schaal te maken voor elk paard. De pijnschaal moet nadrukkelijk als beginpunt voor verder onderzoek gezien worden, het onderzoek is zeker nog niet 'af'. Maar dat is de wetenschap nooit :-)