droes?wie weet hier meer over?BELANGRIJK!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

droes?wie weet hier meer over?BELANGRIJK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 09:01

ik was woensdag samen met 2 vriendinnen naar de manege(1 zonder paarden)en we gingen daar rijden met onze vzpaarden komt in 1 keer iemand van het bestuur en die zei dat het maar beter was dat M(1 van die vriendinnen)wegging want haar verzorgpaard had een snotneus en het leek op droes.
volgende dag dierenarts erbij en idd beginnende droes.
wie kan me hier wat meer over vertellen en hoe besmettelijk is het?
als iemand een site erover heeft zou dat ook fijn zijn.(ik heb weinig tijd om zelf te speuren Scheve mond )
groetjes marije
Laatst bijgewerkt door Mellow op 05-10-02 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:53

Droes is een zeer besmettelijke ziekte die zich voornamelijk openbaart in de luchtwegen.
Verschijnselen zijn: neusuitvloeing, klierzwelling, zweren in de neus, abcessen en zweren op de huid (vooral rond de keel), hoesten en koorts.
De abcessen moeten van zelf doorbreken of anders worden opengesneden als ze rijp zijn.
Als droes naar binnen slaat is het erg gevaarlijk.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 09:55

is het nu ook belangrijk dat ik bij mijn vzpaard de dierenarts erbij haal?
ze is 5 minuten bij dat andere paard in de buurt geweest Scheve mond

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:00

zou je verzorg paard goed in de gaten houden als ik jou was!!! zolang je nmog niets merkt hoef je de dierenarts niet te roepen.
en je zult de manege ook op de hoogte moeten stellen dat het idd droes was ..
het paard dat droes heeft zul je moeten isoleren van anderen paarden en hopen dat hij de andere niet heeft besmet (mocht ie bij andere paaarden staan) je moet hem ook laten controleren door de dierenarts.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:18


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:40

onze 3 pony's hadden droes, mijn pony heeft hier erg veel aan geleden en er ook zichtbaar wat aan overgehouden, sloom, weinig concitie, doffe vacht enz. mijn pony had 2 weken als het niet langer is 41 graden koorts, en was meer dood als levend. de etter kwam bij deze pony niet onder de keel eruit. andere pony van ons was haast niet ziek mar deze etter kam uit een dikke bult onder de keel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:52

welke manege waren jullie marije?
toch niet 't haske hoop ik, want dan ga ik daar dus mooi de eerste weken niet meer heen Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:57

Als je paard als eens droes gehad heeft hoef je je nergens zorgen over te maken. Bij ons op stal had een poos terug een paard droes terwijl de rest nergens last van had. Paarden houden de minste schade over aan droes als ze die ziekte krijgen als ze jong zijn.

Er zijn zelfs mensen die hun paard op jonge leeftijd droes laten krijgen door hem nergens weg te houden zodat het paard het gehad heeft en niet meer bang hoeven te zijn dat ie het krijgt. Je moet natuurlijk wel erg oppassen en tijdens de ziekte de va regelmatig laten komen om te controleren of het nog goed gaat. Want naar binnen geslagen droes in wel gevaarlijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:09

Houd goed de neus van je verzorgpaard in de gaten, bij ook maar een klein beetje uitvloeiing zou ik meteen de DA erbij halen. Je kunt er maar beter snel bijzijn.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:16

Houd je verzorgpaard gewoon goed in de gaten. Wanneer hij een snotneus krijgt en/of ziek wordt haal dan een DA erbij en zeg dat het mogelijk droes is. Daar moet de DA z'n behandeling op aanpassen namelijk.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 18:31

Anna-Jelly schreef:
welke manege waren jullie marije?
toch niet 't haske hoop ik, want dan ga ik daar dus mooi de eerste weken niet meer heen Haha!

ja dus wel.
ik heb het tegen de boer gezegd dat de dierenarts erbij moet komen.
ik maak me heel veel zorgen en durf zowat niet meer bij haar in de buurt te komen of met der rijden straks besmet ik andere paarden(als ze het heeft)of word ze nog zieker als ik met der bezig ben.
iig heel erg bedankt voor de informatie.
ze had vandaag dus een snotneus maar ze is ook verkouden maar als ik de boer zelf zie(had het tegen zijn zoon gezegd)dan zal ik het zeggen want ik wil niet dat ik andere paarden besmet. Scheve mond

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:45

niet direct zorgen makken hoor. idd goed in de gaten houden, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze het krijgt. let op de symptomen dan kun je mocht het gebeuren er vroeg zat bij zijn.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:44

Mijn verzorgpony had ook een keer droes. Dan hebben ze een snotneus met DIK GROEN/GELIG SNOT. Als het een andere kleur of waterig is, is het meestal geen droes. Het paard word dan ook heel sloom en eet weinig.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 14:01

sloom is ze zowiezo al *LOL*
maar als ik de boer zie zal ik het er met hem over hebben.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:06

Droes word overgebracht door contact tussen paarden of via pus aan kleding/handen/schoeisel van verzorgers.
Als je bang bent anderen te besmetten (zolang je niet weet of jouw paard het heeft) kan je dus zorgendat je paard niet met anderen in contact komt (niet met vrienden gaan rijden die hun paard op een andere stal hebben staan) en dat je zelf eerst andere kleren aantrekt en je handen wast voor je op een andere stal komt.
Meestal hebben paarden de besmetting al op jonge leeftijd gehad en worden ze niet nog een keer ziek van droes.
Als je paard het krijgt dan heeft hij hoge temperatuur (41 graden en zelfs hoger), snotterige neus (beetje dik taaig, niet helder slijm) en het buigen van hoofd-hals is pijnlijk.
Dan weet je iig waar je op kan letten, en dan de DA bellen.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:41

Esther schreef:
Als je paard als eens droes gehad heeft hoef je je nergens zorgen over te maken.

Er zijn zelfs mensen die hun paard op jonge leeftijd droes laten krijgen door hem nergens weg te houden zodat het paard het gehad heeft en niet meer bang hoeven te zijn dat ie het krijgt. Je moet natuurlijk wel erg oppassen en tijdens de ziekte de va regelmatig laten komen om te controleren of het nog goed gaat. Want naar binnen geslagen droes in wel gevaarlijk.


Meestal is dit zo, maar ik ken ook een paard die het al gehad heb en het gewoon nog een keer heeft gehad, dus het hoeft ook nie altijd volgens mij.
Ze zeggen het ook vd ziekte van pfeifer( voor mensen) dat het maar eenmalig is en me vriendin heb het ook 2 x gehad dus het hoegft niet altijd waar te zijn
groetjes leonie

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 15:55

niks is zeker,bedankt voor de informatie allemaal maar waarschijnlijk heeft ze geen droes Lachen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:20

droes, is erg besmettelijk, je paard kan het maar 1 keer krijgen, ze kunnen er erg ziek van worden, maar het gaat vanzelf over, het komt ook wel voor dat paarden eraan dood gaan. als je paard het heeft moet je m op rust zetten en weg houden van andere paarden i.v.m de besmetting.