*graag advies over buigproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

*graag advies over buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 10:26

ik heb een paard gezien waarvan de eigenaresse zegt dat hij waarschijnlijk niet door de buigproef heen komt. Zo kon ik niets aan hem zien maar met hoeven uitkrabben kon de de linker voorvoet verder buigen dan de rechter. Wat kan dit zijn?
Ik wil hem wel laten keuren voordat ik hem koop en als hij afgekeurt wordt neem ik hem niet maar misschien kunt u er alvast wat over vertellen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:07

Wat wil je er precies over weten dan?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:43

De buigproeven bij een klinische keuring zijn vooral gericht op de ondervoet. Door zo'n buigproef worden alle structuren in de ondervoet (dus pezen, ligamenten, gewrichten enz) extra belast en de gevoeligheid daarvan beoordeld om te kunnen zien of er evt problemen zijn. Die problemen hoeven in normaal gebruik niet te zien te zijn maar zijn vaak van zodanige aard dat ze in de loop der tijd steeds erger worden en dan wel zichtbaar worden.
De bedoeling van een aankoopkeuring is om uit te vinden dat een paard op moment van aankoop geen afwijkingen heeft en geschikt is voor het doel waarvoor hij wordt aangeschaft.

Vaak is een positieve buigproef in de klinische keuring aanleiding om een rontgenologische keuring uit te voeren om de problemen beter te kunnen beoordelen.
Er is wel discussie over het beoordelen van rofoto's, het is namelijk best moeilijk om te voorspellen in hoeverre een paard last gaat krijgen van wat er nu te zien is op de foto.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 21:42

Bedankt!er is echter nu al een afwijking te zien voor de keuring. De eingenaresse denkt dat hij er niet door komt maar wil de kosten niet betalen als hij afgekeurd wordt dus ik ga niet verder met dit paard helaas.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:46

Jammer, maar je weet het als je een paard zoekt; honderd keer kijken, 1 keer kopen. Succes verder.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 12:07

ik heb al bijna honderd keer gekeken geloof ik erg frustrerend maar ja alles moet gewoon kloppen je koopt een paard voor het leven.