Wanneer heeft een paard Hoefkatrolontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:55

Lovely schreef:
Wat is dan precies 'klinische HKO'? Wat moet men daar dan precies onder verstaan en waar leidt die diagnose toe?


Klinische hoefkatrol bestaat gewoon niet. Deze benaming wordt door medici gebruikt als de paarden kreupel lopen door pijn in het hoefkatrol gebied, niks op de foto's is te zien en ze het niet meer weten.
Het is alleen zo dat er veel verschillende blessures in dat gebied kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 02-10-02 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:25

UniferB"]
[quote="Lusitano schreef:
Ik denk inderdaad dat het label HKO er te snel op geplakt wordt Fabienne!
Heel veel paarden die 3tjes hebben op de straalbenen lopen nog prima mee, sommigen hebben een 2tje en kunnen bijna niet meer op hun poten staan.
Mischien wordt het tijd dat de Veeartsen zich eens goed achter de oren gaan krabben......
Het is ook helemaal niet bekend wat de oorzaak van HKO is. Laat staan of het te verminderen/verbeteren is.
In deze moet ik zeggen dat HKO een zeer vaag probleem is.
Tijd ook dat de veeartsen iets meer open minded worden en een paard met zgn HKO niet onmiddelijk naar de slacht sturen!


Volgens mij is dit een beetje achterhaald, dat veeartsen paarden met HKO meteen naar de slager sturen
[/quote]

Dat denk ik dus ook wel een beetje (erg veel) onzin. Ik heb nog geen een da gehoord die zegt HKO, hup naar de slacht. Erg kortzichtig denken. De meeste da's zullen al het mogelijke proberen mits de eigenaar daar mee instemt. En er valt nog heel veel met zulke paarden te doen maar dat bezeft nog niet iedereen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:45

O,ja nog even een toevoeging.
HKO kan door verschillende zaken ontstaan nl:
* Voeding
* Trainig &
* Erfelijkheid
Ze zijn er nog niet helemaal zeker over maar dit zijn naar alle waarschijnlijkheid de 3 aspecten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:54

Tim VDH"]
Eigenlijk gaat het in deze gevallen enkel over een 'mogelijke' verhoogd risico om later kreupelheid te ontwikkelen (ook nog steeds niet bewezen). Deze categorie wordt ook ingedeeld net als de vorige in fase I tot IV. Zo kan je dus een paard hebben dat z'n hele leven rad loopt, maar die toch "hoefkatrol fase IV" heeft.
[/quote]

Dat noemen ze dan idd een risicogroep, vanaf 2 dacht ik?
Die formule vind ik ook niet echt goed samen gesteld, hoe kan je nou aan iets een cijfer (het resultaat) geven dat niet op gelijke manier is verkregen d.m.v. 2 verschillende groepen te vergelijken?

Kijk, dat is zo makkelijk in Belgiƫ, ze hebben HKO of ze hebben het niet, verder heb je daar geen categoriƫn.

[quote="fabienne schreef:
Deze laatste categorie is dan inderdaad de categorie die het voordeel van de twijfel verdient. Zolang er inderdaad geen betaalbare methoden zijn om uit te zoeken wat er precies aan de hand is mag je dan m.i. niet het etiket HKO opplakken, ook al is het paard kreupel.
Het feit dat dat ALTIJD zo genoemd wordt zou ik juist ter discussie wilen stellen.


Hier ben ik het volledig met je eens! Het klopt niet dat die paarden HKO paarden worden genoemd. Er is immers niets tastbaars te zien.
Ik durf best tegen een DA die tegen mij zegt je paard heeft klinische HKO dat hij uit zijn nek l*lt. Meestal (zeg ff meestal om eens een hoge uitzondering niet uit te sluiten) weten ze het dan gewoon niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 00:41

Is dit wetenschap, zijn het vast staande feiten?
De spreuk van Dr. Reinier Klimke wordt uit zijn verband gerukt. Er staat 1 zin van hem, de rest is toevoeging van ADB-team.
Hoe kan je complete wetenschap uitwissen voor spreuken die niet wetenschappelijk onderlegd zijn?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:33

fabienne schreef:
En we weten ook allemaal, dat er wel degelijk ook paarden zijn met HKO, die goed reageren op aangepast beslag en dergelijke, en op die manier nog jarenlang goed meedraaien. Zonder dat ze bij AdB zijn gaan lessen.


Ben ik het weer eens volledig mee eens, ik ken een paard dat inmiddels 18 jaar is en op zijn 13de is er HKO bij hem geconstateerd. Dit paard heeft aangepast beslag gekregen na enige tijd (eerst is het een tijd verdoezeld door de vorige eigenaren) en een injectie. Het paard loopt hier en wordt hier nu al 5 jaar gewoon mee getraind en heeft een goed leven met vrij weinig pijn (zeer sporadisch).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:24

Hmm, ik heb ook al eerder naar wetenschappelijk bewijs gevraagd maar ik krijg dat nu nooit in zulke topics.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:18

Met dat wetenschappelijk bewezen had ik het over de spreuken van ADB, dat die niet onderlegd worden.
Niet over het hele HKO gebeuren. Daar heb ik in de loop der jaren al veel over gelezen en gehoord.
Of course, weet ik dat niet alles door de wetenschap onderzocht is en bewezen.
Maar als je iets voor de volle 100% kan beweren dan moet daar toch enig bewijs voor zijn?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:26

Kreupel is kreupel, of het nou een paard, pony koe of ezel is. Volgens mij heeft dat er absoluut niet mee te maken dat zo'n pony stijver zou lopen.
Naar mijn mening en ook van veel medici (heb het natuurlijk niet van mezelf) kan het komen door deze 3 factoren.
*voeding
*trainig &
*erfelijkheid

Heb ik ook al eerder in dit topic gezegd.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:05

Lovely schreef:
Fabienne, als dat zo is dan is meneer De Bodt wel zijn USP (unique selling point) kwijt.


Niet flauw bedoelt hoor maar heeft hij dat wel.

Een USP heeft hij naar mijn mening niet echt. Zo, origineel is zijn methode nou ook weer niet. Hij is wel uniek in mensen bepaalde dingen laten geloven...
Maar daar heb ik een ander woord voor.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:31

Ik weet wel hoe dat komt:
Je paardje loopt kreupel, bij de "huis aan huis DA" kunnen ze niks vinden. Tja, dan toch maar eens door naar de kliniek.
Kliniek gearriveerd, uitslag: Ja, u paard heeft HKO (ook als het klinische is).
Groot drama, mensen weten niet meer wat ze moeten doen. Krijgen de behandelingswijzen voorgelegd en zien het somber in. Het is immers een ziekte die niet meer weg gaat alleen maar verder gaat. Zo is het zwart wit gezien, dat er nog dieren met HKO lopen op Z niveau die geen pijn hebben. nog 10/15 jaar leven en gelukkig zijn word niet gezien, want daar praat je natuurlijk ook niet over.
Ja, en daar komt het, iemand heeft de oplossing (word doen geloven), iemand weet het te genezen, mensen zien het "licht".
En wat dan he, dan ligt de wereld snel aan je voeten als mensen het hopeloos inzien.
Ik vind het inspelen op de zwakte van de mens. Hier bedoel ik mee dat je door sommige omstandigheden, gebeurtenissen enz. vatbaar ben voor zulke toestanden en niet meer de realiteit ziet. Kan ik ook erg goed begrijpen.
Het is wel zo dat ik het niet erg netjes vind (nog erg braaf uitgedrukt) als daar "misbruik" van word gemaakt.
Verder, heb ik een hekel aan het maken van eigen profijt door anderen zwart te maken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:43

Dit mag natuurlijk weer niet gezegd worden
Lips are sealed
Mieke"]
Eh.... Chantal1, maak je nu zelf ook niet iemand zwart....?
[/quote]

Ja tuurlijk, niet dus. Die man kan geweldig lesgeven maar, echt een vakman maar......
[quote="Zannekin schreef:
Wat mij bij ADB tegen de borst stuit, en wat de theorie ondersteunt dat hij op mensen doelt die alle hoop hebben opgegeven, is alleen al de titel van z'n website. Moest het nu over correct rijden zijn en dan een kleine nota over de resultaten bij paarden met vermeende hoefkatrol OK. Dat zou veel meer correct zijn. Nu is het gewoon propaganda.


Dit had ik dus zelf niet beter kunnen zeggen.

Laat het dan zo zijn dat ik die man zwart maak, oke, jou mening zo bedoel ik het niet Mieke.

Hij maakt gewoon mensen zwart (de medici) en dat een kliniek waar ik zelf zeer goede contacten mee heb en die ons ook al zeer regelmatig goed geholpen heeft, ook met HKO.
Mag dat dan ook eens gezegd worden?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:23

Mieke schreef:
Ik weet niet of het propaganda is, soms moet je mensen een beetje prikkelen om ze te interesseren.


Ja, dat is altijd positief maar er zijn verschillen van prikkelen.
Ik weet niet, heb je zelf een paard met HKO en ben je al eens naar hem toe geweest?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 04:04

Tja, Cassidy, de ene mens is het eigen, de andere niet. Ik geloof niet zo snel iets en zeker geen grootspraak.
Hij heeft tegen mij letterlijk gezegd: Ik kan het genezen.
Ik banketstaaf echt niet uit mijn nek.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:31

Nou, er zijn meer manieren om mijn aandacht te krijgen hoor.
Het word ook echt elke x recht gepraat. 1st zeg je het een en dan doe je of het eerdere vernoemde er niet meer toe doet.
Andere trainers zullen precies hetzelfde voor elkaar kunnen krijgen (niet iedereen maar toch wel degene van een bepaald niveau).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:57

Meer mensen proberen hun paard te houden, wees daar maarniet bang voor.
Nu moet je niet gaan brabbelen over bepaalde kringen, dat staat er totaal los van.
Ik hou niet zo van zulke cynische opmerkingen zonder een fatsoenlijke onderbouwing.
Ik ga het hier verder mee laten, heb daar geen behoefte aan.
Ik hoop voor je dat je je paardje nog lang mag houden.
Voor de goede orde, Antoine rijdt ook dressuur maar dat is zeker anders...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:05

Esther schreef:
Als hij nou die diagnose zou krijgen blijft hij gewoon. Ik heb ondertussen eens het een en ander gelezen en weet nu dat er meer mogelijkheden zijn. Maar vorig jaar had ik die kennis nog niet... Denk dat het met meer mensen zo is, dat ze er eigelijk te weinig over weten.


Eens mens kan zich altijd laten informeren, dat hebben wij ook moeten doen.

Als je mijn berichten leest weet je wat ik "er tegen" heb. En zo is het nog niet eens, er zijn heel eenvoudig een aantal dingen die me er aan tegen staan.
Waarom hij met een DA in zee zou kunnen gaan; ze kunnen een toevoeging zijn voor een dier en voor elkaar.
Ze willen hem wel degelijk geloven en staan ook open voor hem. Ik kan wel begrijpen dat een DA niet alles klakkeloos aan neemt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 01:44

Het is wel te onderzoeken MAAR.........
Dat kost klauwen vol geld en er zullen best een aantal mensen zijn die het er voor over hebben maar niet iedereen.
Volgens mij weet je dan wel iets maar alla...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Heide83, Kalea, ManonGrr, Nickolay, sannedeedee1 en 76 bezoekers