* rode lijntjes op de hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

* rode lijntjes op de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 21:46

Ameretto heeft sinds een paar weken aan de binnen- en buitenkant van z'n voorhoeven (ongeveer 2 cm net onder de kroonrand) twee flinterdunne rode lijntjes lopen, vlak boven elkaar, ongeveer 5 cm lang en nog geen halve mm breed. Bij zijn witte hoef is het duidelijk te zien, bij zijn zwarte hoef kunnen we er alleen maar naar raden. Achter zitten ook wel lijntjes, maar niet zo nadrukkelijk aanwezig.

We hebben de hoefsmid er naar laten kijken en die vertelde ons dat het te maken had met een verandering in doorbloeding naar de hoef toe doordat Ret sinds dit jaar endurance loopt. Door de regelmatige en langdurige beweging van de hoef tijdens lange ritten krijgt de hoef een andere belasting dan vroeger en daardoor ontstaan kleine bloeduitstortinkjes die die lijntjes veroorzaken. Ret is er nog geen moment onregelmatig of kreupel op geweest, en volgens de hoefsmid hoefden we ons ook helemaal geen zorgen te maken.

Ik vroeg me alleen af of het een plausibele verklaring is. Als het door verandering in training en belasting komt, dan zou het bij meer beginnende endurancepaarden moeten voorkomen. Ik heb het ook al gepost op de endurance mailing list, daar deed het mensen denken aan (beginnende) hoefbevangenheid, maar daar kan bij Ret eigenlijk geen sprake van zijn. Hij krijgt al jaren Pavo 2 en staat niet op vette weides. Mijn oude pony was ooit erg hoefbevangen (door een te vette wei), die kreeg echt dikke ribbels en gleuven in z'n hoeven, en bij Ret zijn het flinterdunne lijntjes, alleen in de hoeken van de hoef. Ben heel benieuwd of het iemand bekend voorkomt.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:51

ik dacht altijd dat die lijntjes iets te maken hadden met de hoeveelheid eiwitten... :S

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:50


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:40

Michelle heeft dat ook bij d'r achterhoef,maar ze zijn wel iets breder,gister zei iemand tegen mij dat het gewoon de kleur is,maar volgens mij is het gewoon een bloeduitstorting ofzo,ze loopt er ook niet kreupel op.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:44

Iemand zei me ook dat het de nasleep kon zijn van de zware mok die Ret in augustus heeft gehad, afvalstoffen die afgevoerd worden. Ben wel heel benieuwd.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:55

Ik zou ook het eerst denken aan bloeduitstortinkjes, en daar hoeft hij helemaal geen last van te hebben. Maar hoe die daar komen? Het kan ook best dat hij z'n kroonrand of net daaronder heeft gestoten en dat je dat nu terugziet in de hoef.
Op zich kan ik me het verhaal van de smid best indenken maar hoe een (geleidelijke, ik neem aan dat je de training opvoert) verandering in belasting dan ook bloeduitstortinkjes veroorzaakt, dat snap ik niet.
Maar op zich zijn bloeduitstortinkjes helemaal niet erg en kunnen allerlei oorzaken hebben. Meestal is het toch door ergens te stoten, of op kiezels getrapt te hebben, dat soort dingen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:11

lijntjes duiden op veranderingen. In voer of ziekte of te veel eiwit kan ook. Rode vlekken op de hoef zijn bloeduitstoortinkjes.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:55

Hmmz, elise had kneuzingen in d'r hoeven, dat was aan de onderkant, ik weet niet of dat ook aan de buitenkant kan? Dat komt van bijvoorbeeld heel hard op een steen of id trappen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 21:14

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ret is idd de week voor de endurance in Holten onderuit gegaan met springen. Hij heeft toen een staander van een hindernis langs zijn kroonrand gekregen, maar dat was middenvoor op zijn zwarte hoef en deze 'krassen' (want dat zijn het eigenlijk) zitten aan de zijkanten van zijn witte hoef. Verder ook niets aan die val overgehouden trouwens.

Eerlijk gezegd geloof ik meer in bloeduitstortinkjes dan in ringen door verandering in voedingspatroon etc. aangezien hij nu precies een jaar op die stal staat en daar al een jaar hetzelfde voer krijgt (en voor die tijd al 4 jaar dezelfde brok als nu, alleen met het verschil dat hij toen hooi kreeg en op deze stal kuilgras). Maar het zou maar zo kunnen. Ik hou het in de gaten en mocht het nu erger worden, dan laten we er sowieso een veearts naar kijken.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:56

Dit zei mijn smid:

De bloedranden op de voeten zijn niets alarmerend , deze hebben te maken met verschillende oorzaken tw. voerveranderingen , groeispurten , medicijnen enz dit komt omdat de kiemlaag van de kroonlederhuid (waar de ontwikkeling van de hoornwand begint) hevige reacties van het lichaam krijgt waardoor er soms kleine adertje springen die daar te plekke de hoornwand kleuren. Schijnheilig

Maar de mijne (jaarling) heeft een horizontale rand over de hele hoef (alle 4), bij de witte voetjes kan je het idd goed zien. Ik weet niet of we hetzelfde hebben. Nouja anders toch weer wat geleerd.

Groetjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 22:01

Medicijnen... Ret is wel een tijdje aan de Dermapet geweest i.v.m. zijn mok, en dat is natuurlijk vrij heftig spul (je moet het met handschoenen aan opbrengen). Zou daar best eens mee te maken kunnen hebben...

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:38

darinka heeft dat ook dat zijn kneuzingen zei mijn hoefsmid bv door steentjes of trappen tegen een muur

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:48

Karin,Maffick had een hele dikke rode rand op z'n hoef
De DA zei dat dat door de mok kwam ,alles was wat geirriteerd en dat liep over in z'n kroonrand naar beneden de hoef in.
Omdat jij zei dat ie mok had gehad in augustus.
T groeit er wel weer uit,bij Maf zie je alweer een heel stuk nieuwe hoef!
Tis net als bij een mens,als jij een blauwe nagel hebt groeit ie er ook uit of valt er zelfs af.Yak!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:14

Hallo Karin,

Nee, die rode lijntjes zegt me niks. Maar jouw verhaal doet bij mij wel in een keer wat puzzelstukjes in elkaar vallen Lachen Na de vorige keer bekappen en beslaan waren Alfie z'n hoeven ineens veel harder gegroeid dan voor die tijd Verward Ik snapte er al niks van. Nu ik jouw stukje lees bedenk ik me ineens dat ik in die tijd serieus ben gaan trainen voor Holten en dus veel meer langere afstanden reed dan voor die tijd. Dus, meer werking van het hoefmeganisme, betere doorbloeding, snellere hoorngroei, langere hoeven.

Zo zie je maar weer hoeveel je weer van Bokt kan leren Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:03

als het geen ringen zijn . komt het waarschijnlijk door aantikken met de hoef of van een ander paard. mijn lieve sym zat de eerste maanden onder die dingen daar lompe exel hihi

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:05

Karin schreef:
Medicijnen... Ret is wel een tijdje aan de Dermapet geweest i.v.m. zijn mok, en dat is natuurlijk vrij heftig spul (je moet het met handschoenen aan opbrengen). Zou daar best eens mee te maken kunnen hebben...


zijn het echt ringen is dit een heel logisch verklarig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 15:11

Nee, geen ringen. Het zijn lijntjes die aan de bĂ­nnen- en buitenkant van z'n hoef zitten en ongeveer 5 cm aan beide kanten doorlopen. Dus niet over de hele hoef, gewoon aan de zijkanten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:13

dan komt het waarschijnlijk niet door voer of medicijnen. is ie waarschijnlijk onhandig geweest en heeft hij zich zelf aan getikt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 15:57

Zowel aan binnen- als buitenzijde op exact dezelfde plaats? Dat lijkt me heel sterk. Naar mijn idee komt het van binnenuit. Maar goed, de oorzaak maakt me niet zoveel uit. Als ik weet dat bloeduitstortinkjes relatief weinig kwaad kunnen, dan ben ik al gerust.