*Ringworm/Schimmel/Schurft o.i.d.? Met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

*Ringworm/Schimmel/Schurft o.i.d.? Met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 21:30

Sinds een jaar had omar 1 klein plekje zoals op foto 1, een soort rare kruin. Niks ernstigs dachten we.
Maar nu met verharen zit hij helemaal onder Scheve mond Vandaag viel het pas goed op.
Er heeft een pony met schurft op stal gestaan 3/4 jaar geleden, maar die is vanaf het begin goed apart gezet (100 meter verderop). En Omar heeft tijdelijk op een andere stal gestaan, misschien is het daarvandaan meegekomen, als het iets besmettelijks is.
Hij schuurt sinds kort een beetje zijn staart. Enten en ontwormen worden goed bijgehouden.
Weet een van jullie wat dit is?
Woensdag komt de VA iig.
Afbeelding
Afbeelding
Omar staat iig apart en ik hou mijn handen en spullen van andere paarden en mensen weg.
Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 23-09-02 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:36

ik vind het moeilijk te zien op de foto´s als de dierenarts is geweest weet je het wel je kan wel alvast met imaverol gaan wassen, dat kan geen kwaad, is het dan schimmel dan heb je al een beurtje gehad! succes gr shaneen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 07:35

Het ziet er wel uit als Ringworm.
Begin het jaar zat onze stal er half onder en helaas hebben we van Ameland ook ringworm mee gekregen.

Vooral de eerste foto lijkt goed op ringworm.
Toch maar even de veearts afwachten zijn de plekjes ook schilferig en als je eraan zit valleen de haartjes dan ook uit op die plek?

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:53

Je schijnt tegenwoordig te kunnen enten voor ringworm. Voor arabische volbloeds gaat het waarschijnlijk zelfs verplicht worden als mee willen doen aan shows e.d.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:59

Lijkt op ringworm. Zo had ik dat ook bij mijn vorige paard. Dat had die opgelopen in een stal waar een jaar ervoor ook een had gestaan met ringworm. Het is best besmettelijk.
Ik moest hem wassen met Ivamerol en alle borstels, dekjes, dekens, enz. Oppassen voor andere paarden, deze niet meer aanhalen of in kontact laten komen. Je kan het ook zelf krijgen, maar de huisarts heeft daar een goed zalfje voor. Mijn zusje had het nl gekregen van mijn paard omdat ze een keer mijn jas aan heeft gehad! zo besmettelijk is het.
Afwachten dus op de veearts en succes!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 13:02

Wat zijn de symtonen bij jezelf dan? Dan moet ik dat even goed in de gaten houden. Gisteren heb ik de plekjes gedaan met Imaverol, maar eigenlijk moet je 'm helemaal wassen dus. Dat wordt moeilijk, we hebben alleen koud water. Dan moet ik maar afsponsen met lauw water uit 'n emmer denk ik.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:59

Het lijkt wel op ringworm vanaf hier maar dan vind ik het al wel lang duren. Als het al een jaar bezig zou zijn. Dan moet je idd aan het wassen met imaverol, 3x je paard helemaal wassen (helaas, slepen met warm water uit een emmertje) met iedere keer 3-5 dagen ertussen.
Bij de mens ziet ringworm (veroorzaakt door Trichophyton of Microsporum spp) er uit als rode enigszins ronde plekken, kunnen jeuken, doen dat meestal niet.Als je daar alst van krijgt ga er dan mee naar je huisarts en zeg dat je paard ringschurft heeft. Dan zal je huisarts een zalf voorschrijven met miconazol erin. DAt helpt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 15:05

miconazol(nitraat) heb ik nog liggen van mijn schimmeltenen. Al heb ik bij mezelf (gelukkig) nog niks ontdekt. Kan ik die zalf evt ook op Omar zijn plekken smeren.
Ik laat woensdag even weten wat de veearts ervan zegt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:20

In principe heb je de werkzame stof tegen ringschurft in die zalf zitten, ja.Maar ik zou je paard met imaverol wassen, dan kan je hem namelijk helemaal doen en dan mis je geen plekjes die je nu (nog) niet ziet. En miconazol is niet geregistreerd voor gebruik bij dieren dus officieel mag het niet.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:03

Ik heb zelf ook ringworm gehad, terwijl onze paarden er geen last van hadden. Middeltjes hielpen niet. Toen heeft mijn vader de plek ingesmeerd met verlopen olie.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 21:48

De VA is vandaag geweest.
Het is inderdaad schimmel/ringworm
Op dag 1,4,9 en daarna tot het weg is elke week van top tot teen + spullen wassen met imaverol. En de zielepiet staat alleen op stal en is nog geent ook......

Panthera
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:57

Moet je al je dekens, dekjes, borstels en je eigen kleding e.d. ook met Imaverol wassen, of is het genoeg je kleding na het dragen bij je paard gewoon met wasmiddel in de machine te gooien? En hoe zit het met de dekens en dekjes?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 15:59

dat weet ik niet.
Mijn eigen kleren + dekens + sjabrakjes doe ik (flink warm) in de wasmachine.
De borstels + anders spullen doe ik met imaverol.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:47

Misschien is het wel verstandig om dekjes en dekens die ze om heeft gehad ook met imaverol te doen. Zeker dekjes zal het ook wel inzitten. Gewoon eerst in de imaverol in de week en dan in de wasmachine.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 22:37

Bij een van onze eerste paarden hadden we op een gegeven moment ook ringworm. Dat is dus een beestje dat gangen in de huid graaft. In het midden van de plek geneest het weer, daarbuiten breidt de ring zich steeds verder uit. Ik kreeg het ook.
De veearts die we toen hadden had er een prima middeltje voor! Gebruikten veel boeren ook en hij zelf ook, een of ander mengsel met jodium. Ik aan het smeren. Het werd erger en erger en erger, en branden en jeuken, niet te geloven.
Bleek ik allergisch te zijn voor de jodium erin Haha!
Later ander middeltje van huisarts gehad, toen was het zo over!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:39

zou je dekjes eerst in de imaverol laten weken en dan gewoon op normale temp wassen. anders krimpen je dekjes alleen maar.....ook niet handig

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:29

Sjimmy t is niet erg om je paard met koud water te wassen ,hij krijgt t daarna veel sneller warm door z'n eigen lichaamstemperatuur dan dat je m met warm water wast, dan koelt hij eerst weer af voordat hij warm wordt.
Ga maar na bij jezelf: als jij onder een warme douche wegstapt dan krijg je t koud.
Sta je onder een koude douche dan is dat op dat moment even koud maar als je eronder weg komt word je direct warm door jezelf.

Dus gewoon met koud water wassen en dan direct dek eroverheen en op stal zetten