Lang verhaal,graag advies!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Lang verhaal,graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 17:38

Een heel verhaal ,maar hier komt het :

Toen ik Michelle net kreeg was ze vaak ineens kreupel rechtsachter en dan ook ECHT kreupel,na een dag was het vaak weer weg,of na een paar uur,dus zodra de arts kwam was het weg.. Lastig probleem,de arts kon dus niets vinden.
Michelle was tenslotte ook veelste dik,en waarschijnlijk had ze al een paar maanden geen beweging gehad voordat ik d'r kreeg,dus tja wat wil je.

Daarna kwam ik erachter dat ze iets onregelmatig liep,ik was nog maar 9 ,maar meerdere mensen op de manege zeiden het,wij dachten,het gaat wel weer over en tenslotte was het niet echt kreupelheid.
Die onregelmatig heid kwam uit d'r rechter achterbeen.

Verder nooit meer wat aan gedaan,zo was michelle nou eenmaal,tja ik was nog maar 9 en m'n ouders wisten er in principe ook niks van.
Natuurlijk best dom,maar goed daar hoef ik nu geen reacties over.

Ze is eigenlijk altijd ietsje onregelmatig geweest achter,nooit erger of minder geworden,misschien was d'r ene been wel iets korter dan de andere?Niemand zei tegen mij dat het iets ernstigs was dus dan ga je er verder zelf ook niks achter zoeken,toch?

Na een paar jaar is er een verzorgster(toendertijd) mee naar het strand gegaan voor de eerste keer(voor haar) en jawel hoor,ze kwam kreupel terug,peesblessure linksvoor.
Michelle wordt natuurlijk ook al een dagje ouder (een jaar of 18/19)
Dus dat was weer voorzichtig wezen en veel stappen en afspuiten.

Na die tijd was ze vaak kreupelig,onregelmatig,dan weer het ene been dan weer het andere been,het was altijd wel wat.Dat ging zo een paar jaar door(1a2 jaar).Ik besloot van toen af aan alleen nog maar te gaan stappen met michelle,lekker wat rondjes maken,want ja ze wordt ook alweer een dagje ouder,waarschijnlijk is het gewoon verslijting.
Dat ging allemaal heel goed en het ging toen steeds beter met d'r,ze was zelfs niet meer stijf als we begonnen,het ging gewoon lekker!
Ik ging weer een beetje draven en galopperen buiten en het ging gewoon echt goed.Niet meer stijf niks! Stijf was ze trouwens met d'r linkervoorbeen elke keer.
Anneke zei dat het vanuit d'r schouder kwam,want zo leek het.
D.a is er nog een aantal keer bijgeweest,ik moest gewoon rustig aan doen.
Nou het ging dus weer heel goed met d'r en af en toe was ze nog weleens wat stijfjes linksvoor,maar niks om je druk over te maken.

Nu sinds een paar weken wordt het weer erger,ze is weer stijf linksvoor,na een paar 100 meter lopen dan valt het wel weer mee,maar je voelt het nog wel,net ietsje onregelmatig heid.
Dus ik doe alleen nog maar er naast stappen of ff zonder zadel een rondje hobbelen en dat gaat wel best.

Ik begin me nu toch wel weer een beetje zorgen te maken.
Misschien heeft het wel met iets totaal anders te maken,je weet het niet.

Een paar maanden geleden ontdekte ik trouwens ook 2 bobbels bij d'r linkervoorschouder,echt onderhuidse bobbels (niet zo groot hoor)dus geen insecten ofzo.
Ze zitten er alweer een tijdje en het doet geen pijn ofzo als ik er hard op druk.Ze zijn niet groter of kleiner geworden.
Net zoals dat ik ontdekte dat ze bij d'r rechterachter BIL naast d'r staart een deukje had.Ook vreemd niet? Anneke zei dat dat er misschien iets mee te maken heeft dat ze ietsje onregelmatig loopt,misschien is er ooit wat gebeurd?

Nu vraag ik mij dus af of ik Michelle eens volledig moet laten onderzoeken.Ze doet trouwens niet ziekig of wat dan ook,ze is niet veranderd ofzo.
Ik heb totaal geen idee hoe dat in z'n werk gaat,moet er eerst een d.a bij?(die meestal toch niks vind) of een fysio? Of wat?
Wat raden jullie mij aan om te doen?

Wie weet is ze al die jaren voor niks onregelmatig geweest en voor niks stijf bij d'r schouder. Zou toch zonde zijn.
Het is dan wel m'n eigen schuld natuurlijk,maar goed ik leer er ook weer van,ik heb het gewoon niet ingezien.


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 20:30

Ze is nu een jaar of 23,dat kan natuurlijk best wat je zegt over die bultjes/bobbels,maar die stijfheid en onregelmatigheid blijft toch zorgwekkend vind ik.
Het lijkt mij gewoon een fijn gevoel om eens te weten te komen hoe het nou echt zit,ik zit iedere dag met een onwetend gevoel wat ik toch niet fijn vind.
Ik zit er idd aan te denken om die man waar ineke het over heeft te bellen,lijkt me zeer interessant,misschien ontdekken we dan wel meer dingen die je anders nooit te weten zou komen.

Ik zou spijt krijgen als ik over 20 jaar te weten zou komen dat ik er nog vanalles aan gedaan zou kunnen hebben,maar dat niet gedaan heb,snap je?


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 20:58

Tuurlijk is dat zo wat je zegt,maar als wij oud zijn en pijn hebben,zeg je dan ook van : ik ben oud ik ga toch dood,dus het hoort er maar bij?
Nee toch?
Ik wil niet dat ze lijdt terwijl dat misschien wel helemaal(NOG) niet nodig is.
Een pony moet toch met gemak de 30 kunnen halen.

Misschien lijdt ze wel aan artrose,maar zolang ik dat niet zeker weet voel ik me niet prettig.

Ik weet niet wat ik nu moet doen,wel beweging geven of niet,ben een beetje onzeker.
Als ik d'r laat onderzoeken dan weet ik tenminste wat ik wel en niet moet doen,om d'r nog een zo prettig leven te laten lijden.Geeft dat geen prettig gevoel dan?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 09:43

Bedankt voor jullie reakties,jullie hebben me toch aan het twijfelen gezet.

Ik was niet van plan om honderden euros uit te gaan geven aan een onderzoek,maar het leek me wel interessant om eens zo'n man te laten komen die Nimber toen ook voor 'dr paard te laten komen,oud of niet oud.

Ik ben het trouwens niet helemaal met je eens dat pony's niet met gemak de 30 kunnen halen.
Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat pony's over de 30 komen,natuurlijk worden ze dan niet meer bereden en hebben ze best wat mankementjes,maar ze hebben nog wel een lekker leventje in de wei.
( ik heb het over pony's he,bij paarden ligt de gemiddelde leeftijd meestal wat lager)

Ik wil michelle gewoon zo lang als mogelijk beweging geven,want anders gaat het helemaal snel bergafwaarts,maar goed ik denk er nog ff over na.

Ik laat het jullie wel weten.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-02 19:14

Ja,alleen jammer dat ik er verder nooit aandacht aan heb besteed ,maar goed.
Ja het lijkt wel of ik er steeds meer voor over heb,het lijkt wel of ik steeds meer van d'r ga houden ofzo,heel vreemd,ik ben al helemaal blij als ik d'r zie en het wordt steeds erger!
Ik koop allemaal nieuwe dingen voor d'r enzo.
Zal wel aan de leeftijd liggen(die van haar én van mij Haha! )

Maar edankt voor de tip!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, joosje1193, Lizz, Lui_, LV19952, pippie123, YandexBot en 37 bezoekers