Head Shaking Syndrom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:16

Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ben met de merrie naar de dierenkliniek in Gent geweest voor een volledig onderzoek.
Ze hebben daar haar oren onderzocht, haar tanden (met een speciaal cameraatje tand per tand bekeken) en een endoscopie gedaan. Bij de endoscopie bleek dat de binnenkant van haar neus volledig rood ontstoken is. Men vermoedt een allergie zoals hooikoorts dus. Ze is toen tien dagen daar gebleven en ze hebben haar dan dagelijks behandeld met een puftoestel. Zonder resultaat.
Dan heeft ze cortisonen gekregen (1 week) en heel in het begin leek dat te helpen maar uiteindelijk toch niet. Ik heb nog een voorschrift liggen voor medicijnen tegen epilepsie en zenuwpijnen in het gezicht (bij mensen dan ) maar heb dat nog niet gehaald want zie het eigenlijk niet meer zitten.
Bij mijn paard is het ook seizoensgebonden en is augustus de ergste maand. Ook stress heeft een invloed, wanneer er mee gesprongen wordt (wat ze erg opwindend vindt) wordt het erger. Mijn paard doet het ook bij andere ruiters en ook aan de longe. Zelfs als ze gelongeerd wordt met enkel een halster om. Mijn paard wordt ook heel hevig en loopt onder je weg, ik denk omdat ze wil weglopen door de jeuk.
Mijn paard probeert vooral haar neus te krabben aan haar benen. Ze slaat dan zelfs in draf en galop haar voorbenen omhoog naar haar neus, een vies gevoel natuurlijk.
Op een ander forum kreeg ik een tip over kruiden voor nerveuze paarden en ook nog een ander product. Dat ga ik als ze op stal komt eens proberen.
Maar, als er hier iemand nog extra tips heeft, ze zijn heel erg welkom. Als ik niks vind, zal ik ze moeten verkopen maar ja...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:02

Ja, maar naar het schijnt leggen cortisonen alles plat, dus ook alle mogelijke allergieën en die hebben dus niet geholpen.
Er is zo weinig bekend over die headshaking dat het denk ik moeilijk is een remedie te vinden. De dierenkliniek in Gent is een universiteitskliniek dus ik denk dat zij toch het meest op de hoogte zijn (hoop ik toch haha). Ik mocht hen ook opbellen om het vervolg te vertellen maar heb er op het moment eventjes genoeg van dus nog niet gebeld.
Ben wel heel erg geïnteresseerd in die kruiden van Lobbes of in andere suggesties natuurlijk.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:31

Tim VDH schreef:
Zannekin, denk je dat het middel tegen epilepsie en zenuwpijn (zoals blijkbaar in RUG Gent voorgeschreven)zal helpen tegen hooikoorts?

Uit alle verklaringen blijkt dat stress ook een rol speelt, dan lijkt het me logisch dat de klachten kunnen verbeteren of verdwijnen als de stress vermindert.


Uit de endoscopie bleek een duidelijk roodheid en ontsteking van de neusslijmvliezen, diagnose: head shaking syndrome vermoedelijk veroorzaakt door allergische rhinitis.
Voor veel headshakers is alsnog nog geen remedie gevonden, vandaar dat ik ook een voorschrift had voor een middel tegen zenuwpijn en epilepsie. De meeste sites over headshaking geven trouwens als mogelijke oorzaken: allergie voor licht, hooikoorts of zenuwpijnen in de neusstreek.
De voorschriften die ik heb meegekregen dienen gewoon om een aantal dingen te proberen in de hoop een remedie te vinden.
Wat de stress betreft, zou je je de vraag kunnen stellen, wat is er eerst, stress die jeuk veroorzaakt of een jeukende neus waardoor het paard gestresseerd geraakt...
Bij het rijden passeert er meer lucht door de neus waardoor de jeuk verergert en de behoefte om te krabben groter wordt. Soms heb ik zelfs het gevoel dat mijn paard gewoon alsmaar sneller gaat in een poging om aan de jeuk te ontsnappen.
Ik heb een hele goeie instructeur en heb dus zelfs lang gehoopt dat het "maar" een rijkunstig probleem zou zijn maar jammer genoeg...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daannie_x, Emmaollie2, Firesolo13, Jossie, MRIIIS, oscar1996, stefanie33, Trendiction en 107 bezoekers