*hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

*hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 20:17

Ik las laatst in een boek dat de merrie hoefbevangenheid kan krijgen als de nageboorte niet (op tijd) uit de merrie komt na de bevalling. Nou vroeg ik mezelf af hoe dit kwam, hoefbevangenheid krijgt een paard/pony toch enkel van te veel (soms te eiwitrijk) voer? Of heb ik het nu mis?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:27

Ja, door te eiwitrijk voer is er ook hoge kans op hoefbevangenheid, maar daar zijn ponies veel gevoeliger voor dan paarden. Door de toxinen die in het bloed komen door de ontsteking als reactie op de nageboorte kan ook hoefbevangenheid ontstaan. Daarom moet binnen 6 uur de nageboorte af zijn gekomen en word er wel geadviseerd dat je de DA moet bellen als er na 4 uur nog geen nageboorte af is. Dan kan er al met een behandeling worden gestart en is er minder kans op problemen dan wanneer je zelf eerst 6 uur wacht. Het duurt namelijk even voordat de DA er is en de behandeling effect heeft.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:38

beste jantien het beste kan je aanraden na 2 a´3 uur de dierenarst al te bellen, mocht de arts dan moeten pellen of zo. gr shaneen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:07

Beste shaneen, ik (en met mij de faculteit) adviseer om na 4 uur te gaan bellen. Dan weet je namelijk zeker dat de nageboorte niet meer zelf komt en de DA heeft dan nog voldoende tijd om een goede behandeling in te stellen. Als je na 2 uur al gaat bellen is de kans zeker aanwezig dat je voor niets belt en daar heeft niemand wat aan. Ik snap dat je graag veilig wilt blijven en dat doe je als eigenaar ook wanneer je na 4 uur belt.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:16

hai jantien, in de praktijk raden wij dit aan omdat mensen vaak de tijd vergeten door enthousiasme enz. Hoe korter hoe beter! Je heb anders vaak zat mensen die denken, ik bel straks wel en dan is het al 6 uur, dan krijgt de merrie koorts en je spoelt je te pletter tot dat er eindelijk helder vocht uitkomt. Hieruit blijkt maar weer dat ook al hebben alle dierenartsen de zelfde opleiding uiteindelijk gaan ze allemaal hun eigen weg! Succes met je opleiding! gr shaneen