Hoe kan je testen of een paard nog wel goed ziet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Hoe kan je testen of een paard nog wel goed ziet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 15:28

Ik weet het niet,maar heb het idee dat carlos niet zo goed (meer) ziet.
Hij heeft zich een paar keer ergens tegenaan gestoten.Echt hard Verdrietig Oa.toen een ander paard heel rustig met zijn hoofd naar hem toe kwam,toen schrok hij heel erg toen hij heel dichtbij was.Hij schrikt ontzettend veel,de laatste tijd van niets Verdrietig

Vooral als ik buiten rijd.Echt van helemaal niets,(ziet spoken) hij zakt dan een heel stuk door zijn benen Ik schrik me dan ook rot. Verdrietig Hij is erg gestrest.

Hoe kom ik er achter of hij nog wel goed ziet.

gr Kat

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:55

Joh wat raar!

Ik denk dat michelle in de jaren ook wat minder is gaan zien,want michelle heeft precies hetzelfde maar dan in iets mindere mate,als er bijv van veraf fietsers of joggers aankomen dan,meteen die snuit omhoog en stilstaan,terwijl ze dat vroeger nooit deed.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:24

Je kan de dreigreflex uitproberen: met een vinger snel naar zijn oog, hij moet dan gaan knipperen/hoofd weg trekken etc. Doet is dat niet dan is ie blind. Hoe je kan testen HOEVEEL hij nog ziet dat weet ik niet, maar dat moet je de da even vragen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:40

mijn paard hed dsat ook en toen kwam me vriendin langs zij is dierenarts en heeft toen ff met een speciaal lampje in d´r oog gekeken en inderdaad ze zag veeeeel slechter, nog niet helemaal blind, gelukkif. Dus waarschijnlijk ziet jouwe ook niet meer zo best. doei gr shaneen

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 09:49

ja,zal het ff testen,bedankt!!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:56

Tamara(Max) heeft een shet van 20(woont nu bij Anneke) en die ziet het volgens ons ook niet zo goed.
Ze is al een keer(zonder rede) door een plank die voor de staldeur zat gelopen. Er gewoon dwars door heen.
Ik heb wel eens een klein sprongetje met haar gemaakt en ze deed gewoon niets als die balk vlak voor haar was. Gewoon door draven/galoperen. En dan over de balk struikelen. Als ik haar vertelde waneer ze moest springen deed ze dat keurig en kwamen we wel netjes over het sprongetje heen.
Ze heeft ook wel eens geprobeerd door een bijna dichte(schuif-)deur heen te lopen(stond op een klein kiertje open). Toen zat ze vast omdat het niet paste.
De 1e keer dat ze zoiets had dachten we dat ze gewoon onhandig was maar toen we er op lette kwamen we er achter dat ze het misschien wel eens niet zo goed zou kunnen zien. Er zijn nog wel meer van die 'onhandige' dingen geweest.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:42

)
Mikey schreef:
Je kan de dreigreflex uitproberen: met een vinger snel naar zijn oog, hij moet dan gaan knipperen/hoofd weg trekken etc. Doet is dat niet dan is ie blind. Hoe je kan testen HOEVEEL hij nog ziet dat weet ik niet, maar dat moet je de da even vragen.


Niet te snel je vinger naar zijn oog doen, door de luchtverplaatsing zullen de meeste paarden ook gaan knipperen (als je het dus TE snel doet he Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:38

Ik denk dat de veearts toch echt het beste kan vertellen wat er aan de hand is, voordat je buiten met paard en al onderuit gaat. Misschien is het wel een sluimerende ontsteking.