Peesschede-beschadiging > ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Peesschede-beschadiging > ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:23

tinkerbell heeft dus door een wond,in de wei opgelopen,aan haar achterbeen,een peesschede beschadiging gekregen.het houd in dat de wond tot op het bot gekomen is maar gen beschadiging aan het bot of aan de pees heeft veroorzaakt maar wel aan de peesschede(is tussen pees en bot in)
de wond is schoongespoeld en gehecht en antibiotica in de peesschede gespoten en nu heelt de wond heel goed,geen ontstekingen tot dusver gehad.
morgen mag tinkie naar huis,maar mijn vraag is,wat kan ik verwachten?kan ze als nog ontstekingen krijgen?
moet ze juist veel of weinig beweging hebben?
hoelang kan het proces gaan duren?
alvast bedankt voor reacties

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:46

Fitz had een kneuzing in de peesschede en een ontsteking in het gewrichtskapsel, dat is natuurlijk toch wel weer iets anders.
Ik moest hem wel veel laten stappen maar hij mocht alleen gecontroleerde beweging. Dus niet in het land waar hij kon rennen, maar wel veel wandelen of zelfs erop.
Het heeft bij mij zo'n 6 weken geduurd voordat ik weer iets meer kon doen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:21

overleg het met de behandelend dierenarts hij heeft er ervaring mee hij kan al je vragen beantwoorden, als je met zulk soort dingen hier om tips gaat vragen ben je fout bezig, dan krijg je allemaal verschillende dingen en weet je het straks helemaal niet meer, hou je bij 1 behandeling dat is het beste, op die manier zal tinkerbel weer snel op de been zijn, Succes gr shaneen
En het risico op een ontsteking hou je!

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 00:09

Ik neem aan dat Sanderijn dit heus wel gaat vragen aan de DA maar dat dit meer een informatief vraagje was.
En vragen staat vrij op een forum als Bokt .....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:45

In het begin (eerste 6-8 weken denk ik, beetje afhankelijk van hoeveelheid schade) is het heel gedoseerde beweging geven, een stapregime zal je wel mee krijgen en waarschijnlijk geen weidegang. Dat moet je dan langzaam gaan opbouwen. Gaat echt met 10 minuten per keer. Niet al te snel dus.
Als de wond netjes dicht is en dat is goed gegaan is de kans op een ontsteking al heel gering. Het kan goed dat je eerst nog antibiotica over het voer moet doen maar dat is ook afhankelijk van hoe het er nu uitziet. Succes!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 20:33

shaneen schreef:
overleg het met de behandelend dierenarts hij heeft er ervaring mee hij kan al je vragen beantwoorden, als je met zulk soort dingen hier om tips gaat vragen ben je fout bezig, dan krijg je allemaal verschillende dingen en weet je het straks helemaal niet meer, hou je bij 1 behandeling dat is het beste, op die manier zal tinkerbel weer snel op de been zijn, Succes gr shaneen
En het risico op een ontsteking hou je!


ja dat weet ik ook wel,en ik doe alles ook alleen maar in overleg met mijn dierenarts,ik was alleen benieuwd of mensen hier ook ERVARINGEN ermee hebben en hoe het bij hun is gegaan,ik vraag niet om TIPS,maar om ERVARINGEN

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:04

Mijn beessie heeft in februarie in het draad gezeten, ik heb toen niets gehoord over een peesschede, maar misschien heb je wat aan mijn verslag:
Hij had linksachter, bovenkant van pijpbeen en een beetje aan de voorkant van de binnenkant een wond. Het vlees hing erbij, DA gebeld, gekomen en geconstateerd dat het BEENVLIES van het bot was. Dit leek hem een hopeloze zaak, of we moesten hem naar UTrecht brengen!!!!!!!!!!!Maar dat was echt te duur, en ik had hem nog geen 4 weken!!!!!!!!!!!!
We hebben de gok gewaagd, DA heeft hem bijna plat gespoten voor ie erbij kon, hij hing met z'n hoofd in m'n armen en dan pas merk je hoe zwaaar dat is.........De DA heeft het gehecht, maar er was een stuk van pakweg 5 bij 4 cm waar gewoonweg geen vlees meer was. We hebben het been ingezwachteld met Animalintex, watten en zelfklevende bandage en dit meerdere malen per dag verschoond, eerst door DA, later ook zelf. Ook spoten we 2 keer per dag het met water af, zodat het bot vochtig bleef, want de DA verwachtte dat het zou afsterven omdat het de beschereming van het beenvlies misste, dat zou je kunnen zien aan het grijs worden. Dit gebeurde gelukkig steeds nog niet, en na 5!!! weken vond de dierenarts dat hij zijn leven wel veilig kon stellen. OEf.........HEt vlees is er vanaf de randen langzaam overheen gegroeid en nu zie je alleen nog een paar randen van het hechten en het laatste stukje (korstachtig) is gelbleven, maar het andere is weer helemaal normaal, o.k wel wat bindweefsel, dus iets dikker, maar dat valt reuze mee. HEt laatse is nu in de zomervakantie dichtgegaan, dus dan weet je hoe lang het geduurt heeft, hij heeft tot ong de zomervakantie nog in bandage gelopen, maar nu normale met Gamgee en steeds zalf erop om het zacht te houden, ook calendula druppels tegen littelekenvorming en voor de algehele sterkte, en niet te vergeten mijn paranormale genezeres die hem vaak behandelt heeft. Hij loopt nu rad en ik ben vanaf de derde week hele (100m) kleine stukjes gaan lopen, omdat ie gek werd. Het is wonderbaarlijk genoeg niet gaan ontsteken, sterk paardje, maar ook vooral volgens DA de verzorging, veeeeeeeeeeeeel aandacht geven, heb een paar nachten bij em geslapen en veeeeeeeel verband verschonen. Zodra wond randen krijgt, die een beetje insmeren met bv calendula, of de gel van de paardendrogist, kun je via internet bestellen. Is iets van calendulaechinacea oid. Laat het beessie weten dat je in hem gelooft, op alle manieren. En mijn beessssie was nog geen 3, nu wel inmiddels en ik had er nog maar weing opgezeten, net een paar keer, wel begin gemaakt met vrijheidsdressuur en ik ben nu weer aan het beginnen met rijden en doe al een hele tijd weer brijheidsdressuur. Hij ligt, zit, steigert, doet de Spaans stap , enz. zonder problemen, maar ik moet wel oppassen met belasting al rijden en longzeren ivm kreupelheid aan diagonale been. Deze wil hij wel eens overbelasten als ie iets moeilijk vindt of als ie moe is. maar goed en langzaam opbouwen wil heel goed.
Sterkte en ik hoop dat jij of iemand anders wat heeft aan mijn ERVARING.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 22:02

merel,bedankt voor je verhaal
wel heel herkenbaar,ik moest met tink van de da gelijk naar de kliniek en op de kliniek hebben ze haar ook helemaal plat gespoten,ze hing met haar hoofd ook in mijn armen,was wel erg aandoenlijk hoor!
maar het gaat heel goed nu met haar het is niet gaan ontsteken en ze is nu alweer harstikke druk en loopt behoorlijkop dat been alweer,vandaag was ze zelfs boos dat we niet iets leuks gingen doen.ik heb er wel vertrouwen in hoor dat het goed komt,de wond geneest goed en volgende week kunnen de hechtingen eruit.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:46

Gweldig!!!!!!
Heeeeeeeel veeeeeeeeel succes ermee!