Zweetdeken en regendeken onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Zweetdeken en regendeken onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 18:58

Bokkers,

Volgens de baas van de stalling waar ik sta is het onzin om een deken te kopen voor Idalia.Een paard heeft een natuurlijke weerstand en heeft een deken helemaal niet nodig.

Ik zat te denken om een regendeken en een zweetdeken te kopen.

Een zweetdeken voor na de wedstrijden.
En een regendeken voor in de herfst..
Als het zo nu en dan giet en voor het echte herfstweer.

Is het waar dat dit niet nodig is ?
Ik wil wel een gezond paard hebben en als dit helpt met deken dan met deken en zonder deken dan zonder.

Wie kan mij hiermee helpen ?!?!

Verward Verward Verward

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:01

Als een paard na een hoge inspanning (zware traing) extra zweet en het is koud, of hij is nog niet droog na
uitstappen is een zweetdeken tog wel nodig, en een regendeken ook als het veel regent tenzij je ze met regen altijd binnehaalt,
teminste zo doe ik het altijd

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 19:03

Nee helaas mijn paardje blijft buiten staan met zware regen net als net.
Als ik dan de kans krijgt dan zet ik er binnen, want mijn stalbaas is bang dat hij nat wordt.

Maar als ik op mijn werk zit kan ik dat dus niet doen.
vandaar dat ik dus een lekkere deken voor haar wil kopen.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 09:55

Als jij in de herfst/winter toch niet met je paard aan het werk gaat, af en toe een stapritje en verder niets. Het paard dus niet in het zweet laat komen, dan heeft je stalhouder/weidehouder gelijk. Een paard kan prima zonder deken door het leven, en dat is verreweg het allergezondst.

MAAR!!!! Als jij bijna dagelijks met het dier wilt rijden, waarbij het ook kan gaan zweten, enz,enz...dat is het juist veel ongezonder om het paard zo dik in het haar te laten komen. Je kan het paard dan een deken op leggen, en soms is zelfs dat niet genoeg en moet je het scheren overwegen. Een sportpaard staat gewoon op stal, en onder een deken in de winter.

Zo voor de herfst, als het dier nog buiten kan staan gezien de temperatuur (vandaag 22 graden, kan prima!) dan is de Rhino Turnout Lite een heel geschikte deken.
Wordt het wat kouder, dan kan je keizen voor een gevoerde deken al dan niet waterdicht. Of een dunne deken onder de Rhino lite.
Er bestaan hele goede dekens die je paard ook swinters lekker warm houden en toch ook waterdicht zijn. Denk dan aan Rambo Wug enzo, dat is was duurder in aanschaf, maar het zijn echt hele goede dekens. Goedkopere versies daarvan zijn NIET hetzelfde.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:41

Een regendeken lijkt me een beetje overtrokken. Vaak ademen deze slecht en dat is nog slechter voor je paard dan dat er eens een buitje overheen komt.
Wanneer je veel blijft rijden met je paard kan je hem in de winter een deken omdoen zodat hij minder dik in het haar komt en je dan dus minder last hebt met opdrogen na het rijden. Let wel op dat je een goede deken hebt die ook blijft ademen. Eigenlijk hangt het er van af wat je met je paard doet of je hem 's winters onder dek zet of niet of ook nog scheert.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 13:43

nou ik blijf in de winter wel met haar rijden, en kan het dus niet gebruiken om een dikke vacht te kweken.

Scheren kan ik niet en weet niet hoe dat moet dus daar wil ik het liefst onderuit zien te komen.
Of iemand moet aanbieden om mij daar mee te helpen!

Liesje

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 14:08

Als je 'm scheert moet je erg opletten met wel en geen weidegang. Als je geen zin hebt in een dikke wintervacht zou ik 'm als het kouder wordt 's nachts een deken op gaan doen en dan als het echt koud is ook overdag oplaten. Zoek een winterdeken die ademt en ook waterdicht is om de hele dag op te laten, voor alleen 's nachts, in het begin kan het ook een wat dunnere zijn, die niet waterdicht is (als ze 's nachts binnen staat?), dan is de overgang wat minder groot en staat je paard in het begin tenminste niet te zweten onder de deken terwijl hij ook geen wintervacht kweekt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:00

leg je er een deken op, dan ga je tegen de natuur in, en een deken sluit de luchttoevoer naar de huid af! Maar het is wat je zelf wil, maar een regendeken is wel slecht, gaat namelijk onder de deken heel erg zweten, maar je moet zelf kijken wat jij t verstandigst vind. en een wintervacht is toch lief!!!!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 21:49

Ik denk dat ik alleen een zweetdeken aanschaf, voor na de wedstijden en ik niet helemaal goed kan uitstappen... en voor op de trailer.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:51

dat moet geen problemen geven. maar dan kun je het beste volgensmij wel een een beetje dunne zweetdeken aanschaffen.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 22:06

ja... zeker wel

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:46

hai, zeker een boer waar je staat, ik heb het zelfde bij mij op stal, maar geloof me het is geen onzin, weet je waarom niet zijn natuurlijke afweer systeem is er niet want je poetst je paard dus alles poets je weer weg en met zweten en afspuiten ook gewoon doen hoor die dekens het is jou paard en wat jij het beste vind voor jou paard is ook vaak het beste, succes gr shaneen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:43

Ik had ook liever geen regendeken op gedaan bij mijn paardje, maar bij harde regen heeft hij het merkbaar koud. En hij staat liever lekker in de wei/paddock met deken dan zonder deken op stal... dusss dekentje maar!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:04

Mijn paard stond eerst ook bij een boer en die hadden ook alleen maar commentaar over het gebruik van dekens. Mijn paard is een volbloed arabier en is gewend om dekens te dragen als de temperatuur onder de 15 graden gaat. Zodra het non stop gaat regenen en de temperatuur daalt dan staat hij gewoon te bibberen alsof hij parkinson heeft... echt heel zielig. Ik zie in je profiel dat je paard een dravertje is, heeft ze hiervoor ook altijd in de winter met dekens gestaan?

Ik denk dat je zelf gewoon moet kijken hoe ze op de temperatuurwisseling gaat reageren. Een goede zweetdeken heb je vind ik altijd nodig als je werkt met je paard zodat hij niet te snel af kan koelen. Ik heb zelf een goede wollen zweetdeken voor de winter en een badstof voor de zomer. Tegenwoordig hebben ze hele goede regendeken oftewel waterdichte dekens waar je paard niet onder hoeft te transpireren. Het ligt ook maar net aan het type paard dat je hebt denk ik en of je het erg vind dat hij een dikke vacht krijgt ja of nee. Mijn paard krijgt zodra het straks echt herfstweer wordt een goede regendeken om en zodra het winter wordt een goede waterdichte dikke winterdeken. Laat je anders goed adviseren in een ruiterwinkel en kijk even bij andere topics hier op bokt want er staan er genoeg heb ik gezien.

Succes Haha!